Antallet af internationale medarbejdere i Midt- og Vestjylland stiger markant

I dag arbejder 17.000 internationale medarbejdere i Midt- og Vestjylland. Det er knap 9.000 flere end for ti år siden. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri. DI Midt Vest glæder sig over stigningen og håber, at den positive udvikling fortsætter. Der er nemlig brug for flere medarbejdere til at besætte de lokale virksomheders ledige stillinger.

For ti år siden udgjorde de internationale medarbejdere 5 procent af arbejdsstyrken i Midt- og Vestjylland. I dag ligger tallet på 10 procent. Det er i alt 17.000 medarbejdere med jobs i fx landbrug, industri, forskellige servicefag, og i håndværksvirksomheder. I Holstebro er antallet f.eks. steget fra 900 i 2012 til 2.000 i 2022. I Herning er man gået fra 1.600 til 3.600 internationale medarbejdere på ti år.

Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, der kortlægger andelen af internationale medarbejdere i landets 98 kommuner fordelt på branche og nationalitet.

- Vi kan ganske enkelt ikke undvære den internationale arbejdskraft. Det viser tallene med al tydelighed, når markant flere udlændige får ansættelse i Danmark. Og det er en udvikling, som ikke påvirker ledigheden, der stadig er meget lav, siger bestyrelsesleder for DI Midt Vest Bo Knudsen.

Den største gruppe af internationale medarbejdere i Midt- og Vestjylland kommer fra Rumænien og Polen. 40 procent af områdets ansatte inden for landbrug, skovbrug og fiskeri er internationale medarbejdere. Også hotel- og restaurationsbranchen, industri og servicefag har mange internationale medarbejdere på lønningslisten.

- Det er stort set alle brancher, som mangler folk. Og derfor finder de internationale medarbejdere også jobs inden for et meget bredt felt, siger Bo Knudsen.

I  Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern står internationale medarbejdere for over halvdelen af den samlede medarbejdertilvækst siden 2012. Og i Holstebro, Lemvig, Skive og Struer kommer medarbejdertilvæksten udelukkende fra, at flere internationale medarbejdere har fået job i området.

- Vi ved, at internationale medarbejdere bidrager med stor værdi til det danske samfund. Faktisk ligger værditilvæksten på svimlende 262 milliarder kroner i 2022. Derfor er det afgørende, at kommunerne tager opgaven på sig og skaber de bedste forhold for internationale medarbejdere og deres familier, siger Bo Knudsen og tilføjer:

- I Ringkøbing-Skjern har kommunen allieret sig med frivillige velkomstambassadører, som banker på hos alle tilflyttere for at byde velkommen og give dem velkomstmateriale. Det er et godt initiativ, som jeg gerne vil kvittere for, og som andre kommuner kan lære af, så vi forhåbentlig får endnu flere internationale medarbejdere til vores lokale virksomheder.

Antallet af internationale medarbejdere i hele Danmark er fordoblet i løbet af de seneste ti år fra 140.000 i 2012 til 290.000 i 2022. Stigningen er fortsat ind i 2023, hvor vi for flere måneder siden har rundet 300.000 internationale medarbejdere.

Bestyrelsesleder for DI Midt Vest Bo Knudsen, telefon 22 72 73 69
Regional konsulent for DI Midt Vest Anders Holm, telefon 28 94 01 53

Links

For yderligere information om DI Midt Vest: Chefkonsulent Anders Holm Mail: andh@di.dk Mobil: 2894 0153 Sekretær Nadia Bartoft Lind Mail: nabl@di.dk Tlf. 3377 3309