Videnscentrene videreføres

Børne- og Undervisningsministeriet har i dag offentliggjort beslutningen om, at videnscentrene for erhvervsuddannelserne tildeles bevilling til videreførelse til og med 2024.

Aftalekredsen bag erhvervsuddannelsesreformen fra 2015 har besluttet at videreføre de ni videnscentrene for erhvervsuddannelserne til og med 2024. Videreførelsen af videnscentrene betyder, at erhvervsskolerne bevarer mulighederne for at formidle viden fra forskning og nyudviklinger fra erhvervslivet ud til elever og virksomheder. En nyhed, som Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier hilser glædeligt velkommen.

”Videnscentrene bidrager med meget vigtig viden, og er med til at sikre, at erhvervsuddannelserne klæder eleverne på til fremtidens arbejdsmarked. Derfor har vi også kæmpet for, at de skal bevares. Vi er rigtigt glade for, at der lyttet, og at der er fundet den nødvendige finansiering til at videncentrene kan fortsætte”, siger Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier.

Videnscentrene omsætter den nyeste viden til praksisrelateret undervisning i erhvervsuddannelserne og er med til at sikre, at erhvervsuddannelserne kan matche kompetencebehov på et arbejdsmarked, der er i hastig udvikling. Videnscentrene bør derfor have en permanent plads i uddannelseskæden, mener Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier.

”Videnscentrenes opgave er vigtig, fordi de giver fremtidens faglærte læring om de nyeste tendenser og forskning, og dermed bidrager til, at den nyeste viden om brancheudvikling bæres ud i virksomhederne. Den rolle kan ikke undværes, hvis vi som samfund vil sikre stærke og fagligt funderede erhvervsuddannelser, som både imødekommer branchernes forskellige behov, og som også bidrager til udviklingen i samfundet”, siger Lars Kunov.

”Derfor er videreførelsen af videnscentrene en vigtig og helt rigtig beslutning, der sikrer, at centrene kan fortsætte opbygningen som centrale aktører for kvaliteten i vores erhvervsuddannelsessystem”, afslutter Lars Kunov.

Politisk konsulent, Sebastian Carstensen
Tlf. 28 72 02 68, E-mail: sca@deg.dk

Historisk trepartsaftale holder hånden under erhvervsuddannelserne29.5.2020 00:00:22 CESTPressemeddelelse

Torsdag aften landede en stor aftale, der skal holde hånden under lærlinge og elever på erhvervsuddannelserne og give en økonomisk håndsrækning til danske virksomheder. En stor ros skal der lyde fra erhvervsskolerne til arbejdsmarkedets parter og regeringen for et vigtigt redskab til at sikre, at vi ikke taber de unge og voksne, som har valgt at gå i gang med en erhvervsuddannelse.

Kompensation for AMU er et vigtigt skridt5.5.2020 15:21:56 CESTPressemeddelelse

Erhvervsskolerne er glade for, at regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget, er blevet enige om en kompensation til AMU-systemet, hvor man holder hånden under voksen- og efteruddannelsesindsatsen. Havde politikerne ikke reageret i tide, kunne vi risikere at stå uden et offentligt udbud af voksen- og efteruddannelse i Danmark som konsekvens af coronakrisen. Lige så vigtigt giver aftalen arbejdsro, når Danmark skal opkvalificere og omskole arbejdsstyrken i en usikker økonomi.

Der skal handles for at sikre praktikpladser28.4.2020 14:58:38 CESTPressemeddelelse

En undersøgelse lavet af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier viser et øjebliksbillede af praktikpladssituationen på de 10 af de største erhvervsuddannelser. Knapt 500 elever har indtil nu mistet deres læreplads siden nedlukningen 12. marts. Til sommer bliver ca. 14.500 elever færdige med deres grundforløb. Det er afgørende, at politikerne allerede handler nu, så disse elever kan komme videre i deres uddannelse.