Vellykket renovering kræver erfaring og en særlig indstilling

Snart begynder B&B Hotels at indrette sig i den totalrenoverede ejendom i Vejle, som Dansk Boligbyg netop har afleveret til bygherre og udlejer, Danica Ejendomme. Projektet er atypisk, for gennem tiden har Dansk Boligbyg primært renoveret, moderniseret, klimasikret og miljøsaneret for almene boligforeninger. Ombygningen i Vejle er ifølge bygherren meget vellykket. Og en vellykket renovering kræver både erfarne byggeledere, daglig tilstedeværelse på pladsen og en særlig indstilling, fortæller Per Andersen, som er vicedirektør og afdelingsleder i Dansk Boligbyg.
Dansk Boligbyg har renoveret den gamle kontorbygning for Danica Ejendomme. De 4 øverste etager vil fremover udgøre det nye hotel i Vejle, B&B Hotels. Billedet kan frit benyttes ved omtale af projektet.

”For at gennemføre vellykkede renoveringsprojekter, skal man fra starten være indstillet på at håndtere masser af uforudsete udfordringer,” siger Per Andersen og understreger, at teams, bygherrer og de involverede rådgivere altid gør sig store anstrengelser for at afklare så meget som muligt, før renoveringerne sættes i gang.

”Alligevel kan der være overraskelser som råd, svamp eller asbest, som kommer for en dag, når tingene pilles fra hinanden. Eller det kan være, at gamle bygninger i praksis ikke helt holder de mål og konstruktioner, som dokumentationen lægger op til,” siger han.

Til stede i projektet fra dag ét og frem til afleveringen

Derfor er det en stor fordel, at Dansk Boligbyg altid gennemfører renoveringsprojekter efter samme model som ved nybyggeri med de ansvarlige projekt- og byggeledere så tæt på arbejdet som muligt. De har deres daglige gang på byggepladsen og primære kontor i skurbyen på projekterne.

”Nærheden er uhyre vigtig, for at vores medarbejdere kan løse alle de spørgsmål og problemer, som dagligt dukker op i renoveringsprojekter. Tilstrækkelige ressourcer er også vigtigt. Erfaringsmæssigt ved vi, at det kræver cirka den dobbelte bemanding i byggestyringen på renoveringsprojekter i forhold til nybyggeri,” siger Per Andersen.

Desuden fortæller Per Andersen, at Dansk Boligbygs tradition for at have en tæt og tillidsfuld dialog – både med bygherrer, rådgivere og underentreprenører – også betyder meget for at sikre fremdrift, hvis der opstår udfordringer i renoveringssager.

Overblik, koordinering og kommunikation

Selv når overraskelserne udebliver, kan renoveringssager være udfordrende. Man skal ikke langt ind i renoveringsprocessen, før alle mulige forskellige håndværksfag arbejder på byggepladsen. Nogle går og river ned, mens andre er ved at male og færdiggøre inventar. Længere henne i processen begynder genhusede beboere at vende hjem, samtidig med at der stadig er byggeplads på en del af bebyggelsen. Det stiller store krav til byggeledelsens planlægning, koordinering og kommunikation.

”Vores projekt- og byggeledere er aktive folk, som arbejder tæt sammen med håndværkerne. De har mandat til at løse tingene selv og er gode til at inddrage bygherren og dennes rådgivere i processen og beslutningerne. Jeg er sikker på, det er grunden til, at vi ofte løser mere end én renovering for samme bygherre,” siger Per Andersen.

Han tilføjer, at de, der står for renoveringsopgaver, også er dygtige til at bevare roen og have overblikket. Ofte er det bygge- eller projektledere, som selv har en håndværksmæssig baggrund, før de læste videre til bygningskonstruktør eller bygningsingeniør.

Fra nedslidt kontor til moderne hotel

”Vi er kommet i mål med renoveringen til rette tid og økonomi i forhold til de mange ubekendte elementer, der altid er til stede, når man skal arbejde med en eksisterende bygning,” siger Anders Pabian fra Danica Ejendomme og tilføjer, at det er godt gået af Dansk Boligbyg, at den fortsatte drift med andre lejere i stueetagen har fungeret, mens den gennemgribende renovering stod på.

Klos op ad Vejle Banegård ligger den bygning, som lokale kalder "Lilly-bygningen". Det er 30 år siden, at bygningen senest blev gennemgribende renoveret, og første til fjerde sal blev omdannet til kontorer. Nu får disse etager igen et nyt liv og hele bygningen et nyt udtryk.

Dansk Boligbyg har gennemført en gennemgribende renovering og ombygning. Her er nu etableret hotelværelser med badeværelser, modtagelse og morgenmadscafé samt etableret servicefaciliteter som fx personale- og vaskerum. Desuden er taget fornyet, vinduerne udskiftet og de blå facadeplader erstattet af nye kobberfarvede. I februar begynder den internationale hotelkæde B&B Hotels, som er de fremtidige lejere, at indrette deres første danske hotel på de fire etager.

”Teamet fra Dansk Boligbyg har været helt fantastiske til at håndtere de udfordringer, der har været undervejs – og der har været rigtig mange. Både med hensyn til selve byggeriet, men også i forhold til løbende ønsker og tilpasninger fra vores nye lejer,” siger Anders Pabian.

Dansk Boligbyg fokuserer på mere renovering

”Der er til stadighed gamle boligforeninger, ældre skoler og andre institutioner, som trænger til en større renovering og modernisering,” siger Per Andersen og fortsætter:
”Udfordringerne med at få mere genanvendelse ind i byggeriet og fokus på bygningernes CO2-udledning er også noget, der kalder på mere renovering. Der er desuden mange boliger og boligkvarterer, som skal renoveres og moderniseres. Vi er overbeviste om, at bygherrerne kan have stor glæde af at benytte os som alternativ til at hyre håndværksvirksomheder direkte. Især på de større og mere komplekse sager er der både tid og penge at spare ved at tage byggeledelsen i renoveringer meget alvorlig.”

Dansk Boligbygs fem seneste renoveringer

Du finder flere eksempler på renoveringsopgaver, som Dansk Boligbyg har gennemført, på vores hjemmeside. De seneste fem, vi har afleveret er:

Borgvold – fra kontor til hotel
Ombygning og nedbrydning til bærende konstruktioner og nyindretning af fire etager med hotelværelser og badeværelser, modtagelse med morgenmadscafé og personale- og vaskerum, nye vinduer, døre, facadebeklædning og tagbeklædning. Totalentreprise for Danica Ejendomme.

Stjernegården – renovering af 109 almene boliger
Miljøsanering, klimasikring og modernisering af bebyggelsen fra 50’erne med facaderenovering, ny tagkonstruktion og nyt tag, nye udearealer, nye døre, vinduer, badeværelser, køkkener, ventilation, installationer og altaner. Sammenlægning af lejligheder og indretning af tilgængelighedsboliger. Fire nye elevatorer i bebyggelsen. Hovedentreprise for boligselskabet CIVICA.

Sukkerkvarteret – fra sukkerkogeri til 74 boliger
Fire eksisterende bygninger – med i alt 6.500 kvadratmeter – blev omdannet til boliger på en måde så dele af bygningernes oprindelige udformning og charme bevares, og nye bygningsdele som murværk, tag og kviste udføres i harmoni med det. Etablering af fælles faciliteter, P-pladser og udearealer. Hovedentreprise for Danica Ejendomme.

Vibehaven – nyt kvarter på soklerne af det gamle
I en forstad til Odense har Dansk Boligbyg nedrevet og nyopført 2.862 kvadratmeter tæt lavt byggeri med henblik at gøre dem klimavenlige, fremtidssikre, større og med en kombination af fælles og private uderum. Totalentreprise for CIVICA.

Korsløkken – fra 276 til 168 lejligheder
Realisering af første etape i helhedsplanen for Korsløkken, hvor 21.500 kvadratmeter i fem blokke med i alt 276 lejligheder blev lagt sammen, renoveret og moderniseret. Dertil kom miljøsanering, etablering af elevatorer, altaner, nye P-pladser og mere inspirerende uderum. Storentreprise for Fyns Almennyttige Boligselskab.

De tidligere blå facadeplader er i dag udskiftet med kobberfarvede facadeplader. Billedet kan frit benyttes ved omtale af projektet.
En vellykket renovering kræver både erfarne byggeledere, daglig tilstedeværelse på pladsen og en særlig indstilling. Bl.a. skulle der tages hensyn til, at butikken i stueetagen var åben under hele renoveringen. Billedet kan frit benyttes ved omtale af projektet.