Velkommen tilbage til unge og voksne

Med udvidelsen af genåbningens fase 2 glæder erhvervsskolerne sig til at kunne se alle 1. og 2. g’erne igen og til at byde de voksne kursister velkommen tilbage på arbejdsmarkedsuddannelserne.

Det var med stor glæde, at erhvervsskolerne onsdag aften modtog nyheden om, at 1. og 2. g’erne på handelsgymnasier, tekniske gymnasier og almene gymnasier og på 1. hf kan vende tilbage til skolerne fra 27. maj.

”Det er vigtigt med hver eneste elev, vi fysisk får tilbage på skolerne. Vi ser frem til at kunne snakke med dem om deres erfaringer. Hvad er gået godt med fjernundervisning og hvor har der været udfordringer, der skal følges op på. Vores undervisere har gjort et fantastisk stykke arbejde digitalt i nedlukningsperioden. Alle er dog enige i, at det fysiske møde kan noget andet end det virtuelle. Det er rigtig positivt, at vi nu får mulighed for at se vores unge gymnasieelever i øjnene inden sommerferie, så der ikke går fem måneder uden fysisk kontakt,” siger formand Ole Heinager, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne.

Med udvidelsen bliver der også lukket op for voksenuddannelser for ledige heriblandt arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU). Dette har Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier kæmpet meget for.

”Tidens store omstillinger kalder i den grad på, at danskerne får nye kompetencer. Derfor er det glædeligt at åbningen af AMU blev fremrykket, så vi efter 10 uger nu igen kan tilbyde vores voksne kursister opkvalificering, så de kan komme styrket tilbage på arbejdsmarkedet. Vi står overfor en sundhedskrise, en økonomisk krise og en klimakrise og alle tre kalder på, at vi har en arbejdsstyrke, der er så godt klædt på til opgaven som muligt. Det kan AMU bidrage med”, udtaler formand Lars Goldschmidt, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne.

Historisk trepartsaftale holder hånden under erhvervsuddannelserne29.5.2020 00:00:22 CESTPressemeddelelse

Torsdag aften landede en stor aftale, der skal holde hånden under lærlinge og elever på erhvervsuddannelserne og give en økonomisk håndsrækning til danske virksomheder. En stor ros skal der lyde fra erhvervsskolerne til arbejdsmarkedets parter og regeringen for et vigtigt redskab til at sikre, at vi ikke taber de unge og voksne, som har valgt at gå i gang med en erhvervsuddannelse.

Kompensation for AMU er et vigtigt skridt5.5.2020 15:21:56 CESTPressemeddelelse

Erhvervsskolerne er glade for, at regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget, er blevet enige om en kompensation til AMU-systemet, hvor man holder hånden under voksen- og efteruddannelsesindsatsen. Havde politikerne ikke reageret i tide, kunne vi risikere at stå uden et offentligt udbud af voksen- og efteruddannelse i Danmark som konsekvens af coronakrisen. Lige så vigtigt giver aftalen arbejdsro, når Danmark skal opkvalificere og omskole arbejdsstyrken i en usikker økonomi.

Der skal handles for at sikre praktikpladser28.4.2020 14:58:38 CESTPressemeddelelse

En undersøgelse lavet af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier viser et øjebliksbillede af praktikpladssituationen på de 10 af de største erhvervsuddannelser. Knapt 500 elever har indtil nu mistet deres læreplads siden nedlukningen 12. marts. Til sommer bliver ca. 14.500 elever færdige med deres grundforløb. Det er afgørende, at politikerne allerede handler nu, så disse elever kan komme videre i deres uddannelse.