Vejle er blandt landets bedste kommuner til at behandle virksomhedernes sager

Der er styr på sagsbehandlingen i Vejle Kommune. Det svarer de lokale virksomheder i DI’s årlige undersøgelse af den service og de forhold, som kommunen byder dem. Medarbejderne på rådhuset er nemlig blevet langt bedre til at behandle virksomhedernes miljø- og byggesager og sager om sygedagpenge.

Vejle Kommune er den syvendebedste kommune til sagsbehandling, viser DI’s undersøgelse af det lokale erhvervsklima i Vejle. Det er en markant fremgang siden sidste år, hvor virksomhederne var væsentlig mindre tilfredse med kommunen på det område.

Når man tæller alle erhvervsvilkår sammen, er den flotte sagsbehandling desværre ikke nok til at hæve kommunens samlede erhvervsvenlighed. Her tager Vejle et hop på stedet i årets undersøgelse. Ja, faktisk er der tale om et skridt tilbage til en 31. plads.

- Selvom mange i kommunen vil betragte det som en skuffelse - og sådan skal det være i en dynamisk og progressiv kommune - så er der også meget at glæde sig over, bl.a. kommunens sagsbehandling, siger formand for DI Trekantområdet Helle F. Andersen og fortsætter:

- Det er vigtigt, at kommunens maskinrum fungerer, for virksomhederne er enormt afhængige af et godt samarbejde på det område. Tid er penge, og det gælder virkelig, når vi taler sagsbehandling af f.eks. miljø- eller byggesager. De afgør jo, om en virksomhed overhovedet kan komme i gang med at producere eller bygge til. Så problemer med at få myndighedspapirerne på plads kan i sidste ende betyde tabte ordrer, og derfor er det rigtig godt, at Vejle Kommune virkelig har oppet sig, siger formand Helle F. Andersen.

Virksomhederne er også blevet mere tilfredse med mulighederne for børnepasning og kommunens indsats for at skabe en god folkeskole. Ligesom de vurderer, at kommunens indsats for at tiltrække nye virksomheder og nye borgere fortjener et skulderklap.

Men desværre oplever virksomhederne også, at kontakten med kommunen kunne være bedre. Både informationsniveauet og den daglige dialog med kommunens politikere og embedsfolk får en lidt lavere vurdering i årets undersøgelse.

FACTS OM LE 2017:

- DI’s undersøgelse Lokalt Erhvervsklima 2017 er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har blandt andet vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur og kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner, Læsø og Fanø, deltager ikke.

Chefkonsulent Karsten Almosetoft
Mail: kaa@di.dk
Mobil: 2088 3987

Sekretær Karen Blum
Mail: kab@di.dk

Middelfart fastholder sin popularitet i erhvervslivet3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Middelfart Kommune fastholder og udbygger nu sin position som en af landets absolut mest erhvervsvenlige kommuner. I Dansk Industris årlige undersøgelse om erhvervsklimaet i landets kommuner, Lokalt Erhvervsklima 2018, opnår Middelfart i år en placering som den sjettebedste erhvervskommune i Danmark, hvilket er en fremgang på en plads siden sidste år. - Vi oplever, at tilfredsheden med Middelfart Kommunes indsats er meget bredt funderet blandt kommunens virksomheder, men specielt populært blandt virksomhederne er kommunens fysiske planlægning - herunder især udbuddet af erhvervsgrunde, siger formand Helle F. Andersen, DI Trekantområdet. Virksomhederne sætter også pris på samarbejdet med jobcentret og kommunen om den store udfordring med, at virksomhederne kan få de kvalificerede medarbejdere, som de har brug for. Ligeledes udtrykker virksomhederne tilfredshed med kommunens arbejde med at tiltrække nye virksomheder og beboere til Middelfart Kommune. Også de kommunale folkeskolers samarb

Erhvervsklimaundersøgelse viser lys fremtid for Vejle Kommune3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Vejle Kommune er populær blandt nye virksomheder og tilflyttere. Det fremgår af den store årlige undersøgelse fra Dansk Industri om erhvervsklimaet i landets kommuner. 7.700 danske virksomheder har medvirket i undersøgelsen. Vejle Kommune er således en af de kommuner, der får flest nye tilflyttere i disse år, fremgår det af Lokalt Erhvervsklima 2018, som netop er blevet offentliggjort. - Det er gode nyheder for områdets virksomheder, for det giver et godt udbud af kvalificerede medarbejdere langt ud i fremtiden, siger formanden for DI Trekantsområdet Helle F. Andersen. Samtidig oplever Vejle Kommune, at mange nye virksomheder etablerer sig i kommunen. Den positive udvikling i kommunen understreges ligeledes af tal fra jobcentret, som viser, at Vejle Kommune er en af de bedste i landet til at få de ledige tilbage i beskæftigelse. Til gengæld frygter erhvervslivet, at infrastrukturen i kommunen ikke kan følge med udviklingen. - Jeg vil derfor gerne rose kommunen for den nye mobilitetspla

Stor fremgang i erhvervslivets tilfredshed med Fredericia Kommune3.9.2018 21:30pressemeddelelse

De lokale virksomheder er blevet markant mere tilfredse med servicen i Fredericia Kommune i det seneste år. I DI’s årlige undersøgelse af kommunernes erhvervsklima lander Fredericia i år på en 17. plads ud af alle landets kommuner. Det er en fremgang på hele 13 pladser siden sidste år. Kommunen fortsætter dermed sin opstigning mod toppen, der startede for 5 år siden, hvor Fredericia var placeret på en plads som nr. 78. - Vi ser nu resultatet af en meget målbevidst indsats for at gøre Fredericia til en attraktiv erhvervskommune, og det må siges at være lykkedes, siger formand for DI Trekantområdet Helle F. Andersen og føjer endnu mere ros til: - Et af de områder, der får ros i kommunen, er udbuddet af gode erhvervsgrunde, men vi ser også, at infrastrukturen, i tilknytning til nye erhvervsgrunde, er tænkt ind i planlægningen fra start. Det kræverblandt andet investeringer i nye kommunale veje, og det har kommunen været parat til, det ser vi de positive resultater af nu. Fredericia Kommun

Erhvervslivet roser Kolding: Rigtig god til folkeskoler og god til planlægning3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Kolding Kommune får positive vurderinger af erhvervslivet på en lang række områder i årets erhvervsklimaundersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, fra Dansk Industri. For eksempel roser virksomhederne kommunens indsats for at kunne tilbyde gode erhvervsgrunde og for et godt samarbejde med kommunens folkeskoler. Samlet set mister Kolding Kommune dog lidt terræn i årets undersøgelse. Kolding lander i år på en 29. plads på DI’s rangliste over de bedste erhvervskommuner, og det er en lille tilbagegang på fem pladser siden sidste år. - Placeringen som nummer 29 lever ganske givet ikke op til kommunens ambitioner på det erhvervspolitiske område, men vi ser dog en positiv udvikling på en række områder, siger formanden for DI Trekantområdet, Helle F. Andersen og uddyber rosen: - Vi kan f.eks. se, at virksomhederne er særdeles tilfredse med udbuddet af erhvervsgrunde og kommunens fysiske planlægning, så der er plads til både boliger og erhverv. Kolding Kommune scorer derudover meget højt på uddan

Helle F. Andersen genvalgt som formand for DI Trekantområdet28.5.2018 15:19pressemeddelelse

Adm. direktør Helle F. Andersen, Exxit59 A/S er blevet genvalgt som formand for DI’s lokale bestyrelse i Trekantområdet. Helle F. Andersen tager dermed hul på sin anden hele periode som formand. Der var ligeledes genvalg til de to næstformænd Mejeridirektør Jørgen Greve, Arla Foods Amba og CEO Søren Maarssø, Tresu A/S. Følgende blev nyvalgt til bestyrelsen: Operations Director Jan Ditlevsen, ITW Construction Products A/S, Vice President Bjarne Søndergaard, Alfa Laval Kolding A/S, og HR direktør Thomas Bundgaard, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S.