Vejle er blandt landets bedste kommuner til at behandle virksomhedernes sager

Der er styr på sagsbehandlingen i Vejle Kommune. Det svarer de lokale virksomheder i DI’s årlige undersøgelse af den service og de forhold, som kommunen byder dem. Medarbejderne på rådhuset er nemlig blevet langt bedre til at behandle virksomhedernes miljø- og byggesager og sager om sygedagpenge.

Vejle Kommune er den syvendebedste kommune til sagsbehandling, viser DI’s undersøgelse af det lokale erhvervsklima i Vejle. Det er en markant fremgang siden sidste år, hvor virksomhederne var væsentlig mindre tilfredse med kommunen på det område.

Når man tæller alle erhvervsvilkår sammen, er den flotte sagsbehandling desværre ikke nok til at hæve kommunens samlede erhvervsvenlighed. Her tager Vejle et hop på stedet i årets undersøgelse. Ja, faktisk er der tale om et skridt tilbage til en 31. plads.

- Selvom mange i kommunen vil betragte det som en skuffelse - og sådan skal det være i en dynamisk og progressiv kommune - så er der også meget at glæde sig over, bl.a. kommunens sagsbehandling, siger formand for DI Trekantområdet Helle F. Andersen og fortsætter:

- Det er vigtigt, at kommunens maskinrum fungerer, for virksomhederne er enormt afhængige af et godt samarbejde på det område. Tid er penge, og det gælder virkelig, når vi taler sagsbehandling af f.eks. miljø- eller byggesager. De afgør jo, om en virksomhed overhovedet kan komme i gang med at producere eller bygge til. Så problemer med at få myndighedspapirerne på plads kan i sidste ende betyde tabte ordrer, og derfor er det rigtig godt, at Vejle Kommune virkelig har oppet sig, siger formand Helle F. Andersen.

Virksomhederne er også blevet mere tilfredse med mulighederne for børnepasning og kommunens indsats for at skabe en god folkeskole. Ligesom de vurderer, at kommunens indsats for at tiltrække nye virksomheder og nye borgere fortjener et skulderklap.

Men desværre oplever virksomhederne også, at kontakten med kommunen kunne være bedre. Både informationsniveauet og den daglige dialog med kommunens politikere og embedsfolk får en lidt lavere vurdering i årets undersøgelse.

FACTS OM LE 2017:

- DI’s undersøgelse Lokalt Erhvervsklima 2017 er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel og service har svaret på undersøgelsen i 2017. De har blandt andet vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur og kommunernes image mv.

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. To mindre kommuner, Læsø og Fanø, deltager ikke.

Chefkonsulent Karsten Almosetoft
Mail: kaa@di.dk