Væksten i den danske modeeksport aftager
København, 2. februar 2017
Det er trange økonomiske tider i mange europæiske lande, hvilket nu kan aflæses direkte i størrelsen af den danske modeeksport. Det viser en ny analyse foretaget af revisions- og rådgivningsvirksomheden Deloitte. Kun tyskerne og italienerne er fortsat vilde med at købe danskproduceret tøj. Til gengæld svigter flere af de vigtigste eksportmarkeder i bl.a. Sverige, Norge, Holland og Storbritannien.
- I de seneste år har dansk mode nydt stor succes på mange af de store eksportmarkeder. Derfor er det ikke nødvendigvis en katastrofe, at man nu oplever en meget svag vækst, men det er naturligvis bekymrende, hvis det er en udvikling, der bider sig fast, siger Morten Steinmetz, der er partner i Deloitte og ekspert i modebranchen.
Især har de skandinaviske forbrugere været tøvende med at finde pengepungen frem.
- I Sverige er eksporten faldet med en halv procent, hvis man sammenligner de tre første kvartaler af 2016 med samme periode året før. For Norges vedkommende er faldet på 2,2 pct., mens de finske forbrugere har brugt hele 4,3 pct. færre penge på beklædning fra Danmark. Det er betydelige fald, da disse lande hører til blandt de absolut vigtigste eksportmarkeder, siger Morten Steinmetz.
Også i Storbritannien køber forbrugerne mindre tøj. Delvist en konsekvens af Brexit, mener Morten Steinmetz:
- Det er klart, at beslutningen om at træde ud af EU har skabt en betydelig usikkerhed i hele den britiske økonomi, hvilket selvsagt også slår igennem i eksporten af beklædning og sko. Samtidig mangler vi stadig at se, præcis hvilke konsekvenser Brexit-beslutningen får for fx toldbarrierer og samhandel. Her kan vi stadig kun gisne om konsekvenserne.
Uden for Europas grænser viser modeeksporten ligeledes fald på flere af de store markeder. Bekymrende, mener Morten Steinmetz:
- Generelt er verdensøkonomien inde i en afventende fase med meget svag vækst, hvilket tydeligt slår igennem i eksporten til de såkaldte BRIK-lande. Alene i Brasilien er den danske modeeksport faldet med 97 pct. på bare ét år. Kun kineserne har lagt flere penge hos de danske producenter. Det er dog langt fra nok til at holde vækstraterne oppe.
I alt solgte den danske modebranche produkter i udlandet for 23 mia. kr. i de første 10 måneder af 2016. Det er en stigning på blot 0,9 pct. i forhold til året før.
Om analysen:
Deloittes analyse af modebranchen 2017 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder og detailhandel.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum