En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater

Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.

Portrætfoto af CEO Christian Jensby siddende i en efterårsramt have
Christian Jensby, CEO i Deloitte Danmark, sætter livslang læring og talentudvikling i fokus.

I sin nye årsrapport lukker Deloitte kassen for regnskabsåret 2022-2023 med et solidt væksttal. Væksten på 12 procent skal ses i lyset af en svær periode i branchen, hvor markedets usikkerhed har ført til, at virksomheder begrænser deres efterspørgsel efter ydelser fra rådgivnings- og revisionshuse.

Anders Dons gav tidligere på sommeren CEO-stafetten videre til Christian Jensby, der siden har erklæret det en topprioritet at gøre Deloitte til frontløber inden for talentudvikling samt sikring af en mangfoldig talentmasse. Deloitte Denmark byder i skrivende stund mere end 800 medarbejdere velkommen fra en række uddannelsesmæssige baggrunde og nationaliteter. Det svarer til tre procent af nyudklækkede kandidater fra danske universiteter i år.

”Vi er hver dag med til at løse nogle af samfundets mest komplekse problemstillinger, og med de mange nye talenter, der starter hos os hvert år, har vi et stort ansvar for at skabe de bedste forudsætninger for, at de kan udvikle sig. Og det gør vi ved at invitere talenterne med ind i samtalen. Det er sådan, vi sikrer, at vores talenter føler sig inkluderet,” fortæller CEO Christian Jensby fra Deloitte.

Talentudvikling og livslang læring er således blevet lanceret som grundsøjler i Deloittes nye forretningsstrategi, og det er et fokus, som Deloitte bibeholder for regnskabsåret 2024.

Bæredygtighed og potentialer i AI

I Deloittes revisionsforretning tager man skridtet videre i en indsats, der letter presset fra medarbejderne og sikrer en mere balanceret og bæredygtig arbejdsbyrde. Denne indsats fortsættes nu med tiltaget ’Audit by year’, som gentænker revisionsåret og spreder arbejdsbyrden, så medarbejderne ikke overbebyrdes i statussæsonen. Dette er et led i Deloittes arbejde for at puste nyt liv i revisionsbranchen.

I Deloitte Consulting har man i regnskabsåret intensiveret samarbejdet med globale alliancepartnere herunder Salesforce, Service Now, AWS, Google, Kinaxis, Workday, SAP med flere. I den sammenhæng er et fokuspunkt nu den teknologiske udvikling herunder generativ AI, som tillader virksomheder og offentlige organisationer midlerne til at skabe værdi udover det før tænkelige.

Også i Risk Advisory holder man skarpt øje med udviklingen inden for AI. Her er det de potentielle risici ved de nye teknologiske trends, der er i centrum. Deloitte blev i det netop afsluttede regnskabsår anerkendt som nummer 1 i branchen inden for cyberservices af Aalund, hvilket skyldes Deloittes evne til at navigere sikkert gennem de usikre makro- og geopolitiske forhold, som har præget året.

Bred forretningsmodel fortsætter

Som ét af de fire store rådgivnings- og revisionshuse i Danmark har Deloitte set forretningsmodellen efter i syningerne. Konklusionen er, at den fortsat holder vand.

“Andre steder i branchen har der været konkrete planer om at splitte forretningen op, men de blev aldrig effektueret, og hos Deloitte kan vi ikke se, hvordan en opsplitning skulle give mening. De synergier, vi skaber på tværs som et samlet og helt Deloitte, er på alle måder at foretrække, og vi kan jo se – år for år – at det giver stor forretningsmæssig værdi. Jeg er stolt af, at vi holder fast i den brede ydelsesmodel,” siger Christian Jensby.

Deloitte sikrede i perioden 1. juni 2022 til og med 31. maj 2023 en samlet vækst på 12 procent og 4,96 mia. kr. i omsætning. Læs hele Impact Report 2023 her.

Christian Jensby, CEO i Deloitte Danmark
DeloitteHuset,  København