Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen

Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.

"Krisen er udeblevet indtil videre," siger brancheleder Claus Jorch Andersen fra Deloitte.

Danskernes lyst til at spise på restaurant stiger markant. Faktisk har antallet af gæster, deres købelyst og antallet af restauranter forøget bruttofortjenesten i restaurationsbranchen med 82 procent det seneste år – hvilket næsten er en fordobling.

Samtidig er hotelbranchen kommet sig fuldstændig efter COVID 19-nedlukningerne. Antallet af hoteller har sjældent været højere, og deres bruttofortjeneste er steget med 124 procent.

Det viser en ny analyse af den danske hotel- og restaurationsbranche fra Deloitte på baggrund af mere end 3.600 selskaber i restaurationsbranchen og 340 selskaber i hotelbranchen.

”De er kommet stærkt igen. Krisen er udeblevet indtil videre,” siger brancheleder Claus Jorch Andersen fra Deloitte.

Intensiveret konkurrence

Selvom der både er kommet flere restauranter og gæster, så er det primære resultat pr. ansat faldet i forhold til året før. I 2022 var det 37.446 kr. pr. ansat sammenlignet med 42.353 året før – et gyldent år for branchen, der oplevede et boom som resultat af genåbningen efter COVID 19-nedlukningen. Derfor kan årets resultat føles som en nedgang, men reelt er det stadig over niveauet før pandemien.

”Der er kommet mange nye aktører til, og vi kan se, at konkurrencen intensiveres. Der er et udskilningsløb i gang, hvor kun de dygtigste vækster og tjener penge,” siger Claus Jorch Andersen.

Samlet set giver lidt over halvdelen af virksomhederne overskud. Især restauranter med mellem 11 og 50 ansatte har godt fat i kunderne, mens de helt små med 1-4 ansatte og de helt store med over 100 medarbejdere ikke klarer sig helt lige så godt. Geografisk set tjener restauranterne i Midtjylland mest pr. medarbejder, mens de sjællandske tjener mindst. I Nordjylland har de flest restauranter, der giver overskud, mens de har færrest på Sjælland.

På hotellerne var bruttofortjenesten pr. ansat gennemsnitligt 580.524 kr. med rekord på hotellerne i hovedstaden, der mønstrer en bruttofortjeneste på 710.969 kr. pr. ansat.

Stjerneregn over Michelinrestauranter sætter spor

De senere år har det næsten regnet med Michelinstjerner over danske restauranter. På udvalgte spisesteder står gæsterne i kø og skriver sig op på lange ventelister. Den stigende efterspørgsel sætter spor i bruttofortjenesten hos de analyserede virksomheder, der i alt er steget med 63,8 millioner kr. Det er en fremgang på 35 procent i forhold til 2021.

Det viser, at der er voksende appetit på at købe oplevelser hos de danske Michelinrestauranter. Men det er forsat svært at levere både den ekstraordinære restaurantoplevelse og samtidig tjene penge. Næsten en tredjedel af de 32 Michelin restauranter kører med underskud. Samtidig viser analysen hvilke Michelin-aktører, der bedst har fundet balancen mellem ambitioner og økonomi.

Claus Jorch Andersen, partner og brancheleder, tlf. 3093 6753, clandersen@deloitte.dk
Anne Rosa Simonsen, presse- og kommunikationschef, tlf. 2063 3133, ansimonsen@deloitte.dk