Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
Danskernes lyst til at spise på restaurant stiger markant. Faktisk har antallet af gæster, deres købelyst og antallet af restauranter forøget bruttofortjenesten i restaurationsbranchen med 82 procent det seneste år – hvilket næsten er en fordobling.
Samtidig er hotelbranchen kommet sig fuldstændig efter COVID 19-nedlukningerne. Antallet af hoteller har sjældent været højere, og deres bruttofortjeneste er steget med 124 procent.
Det viser en ny analyse af den danske hotel- og restaurationsbranche fra Deloitte på baggrund af mere end 3.600 selskaber i restaurationsbranchen og 340 selskaber i hotelbranchen.
”De er kommet stærkt igen. Krisen er udeblevet indtil videre,” siger brancheleder Claus Jorch Andersen fra Deloitte.
Intensiveret konkurrence
Selvom der både er kommet flere restauranter og gæster, så er det primære resultat pr. ansat faldet i forhold til året før. I 2022 var det 37.446 kr. pr. ansat sammenlignet med 42.353 året før – et gyldent år for branchen, der oplevede et boom som resultat af genåbningen efter COVID 19-nedlukningen. Derfor kan årets resultat føles som en nedgang, men reelt er det stadig over niveauet før pandemien.
”Der er kommet mange nye aktører til, og vi kan se, at konkurrencen intensiveres. Der er et udskilningsløb i gang, hvor kun de dygtigste vækster og tjener penge,” siger Claus Jorch Andersen.
Samlet set giver lidt over halvdelen af virksomhederne overskud. Især restauranter med mellem 11 og 50 ansatte har godt fat i kunderne, mens de helt små med 1-4 ansatte og de helt store med over 100 medarbejdere ikke klarer sig helt lige så godt. Geografisk set tjener restauranterne i Midtjylland mest pr. medarbejder, mens de sjællandske tjener mindst. I Nordjylland har de flest restauranter, der giver overskud, mens de har færrest på Sjælland.
På hotellerne var bruttofortjenesten pr. ansat gennemsnitligt 580.524 kr. med rekord på hotellerne i hovedstaden, der mønstrer en bruttofortjeneste på 710.969 kr. pr. ansat.
Stjerneregn over Michelinrestauranter sætter spor
De senere år har det næsten regnet med Michelinstjerner over danske restauranter. På udvalgte spisesteder står gæsterne i kø og skriver sig op på lange ventelister. Den stigende efterspørgsel sætter spor i bruttofortjenesten hos de analyserede virksomheder, der i alt er steget med 63,8 millioner kr. Det er en fremgang på 35 procent i forhold til 2021.
Det viser, at der er voksende appetit på at købe oplevelser hos de danske Michelinrestauranter. Men det er forsat svært at levere både den ekstraordinære restaurantoplevelse og samtidig tjene penge. Næsten en tredjedel af de 32 Michelin restauranter kører med underskud. Samtidig viser analysen hvilke Michelin-aktører, der bedst har fundet balancen mellem ambitioner og økonomi.
Nøgleord
Kontakter
Claus Jorch Andersen, partner og brancheleder, tlf. 3093 6753, clandersen@deloitte.dk
Anne Rosa Simonsen, presse- og kommunikationschef, tlf. 2063 3133, ansimonsen@deloitte.dk
Anne Rosa SimonsenPresse- og kommunikationschef
Tlf:+45 20 63 31 33ansimonsen@deloitte.dkLinks
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
Mette Schønnemann bliver global kommunikationschef for Deloitte29.9.2023 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Navnenyt: Verdens største rådgivnings- og revisionshus, Deloitte, sætter en dansk topkommunikatør til at lede sin globale kommunikationsindsats. Mette Schønnemann, nuværende CMO i Deloitte Danmark, bliver global kommunikationschef i Deloitte fra 1. oktober.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum