Flere danskere scroller i stedet for at sove
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Med en ny dataspækket analyse leverer Deloitte et reality check af skandinaviske forbrugsmønstre inden for teknologi, medier og telekommunikation. Rådgivnings- og revisionsvirksomheden har analyseret skærmbrug, streaming, sociale medier og nyhedstjenester, og som noget nyt er der i år også kastet lys på generativ AI.
”Danskerne er de seneste år blevet mere bevidste om at skrue ned for deres skærmbrug, men de mangler evnen eller modenheden til at ændre deres digitale vaner. Vores undersøgelse viser nemlig, at hele 57 procent mener, at de bruger for meget tid på deres smartphone, og 37 procent bliver oppe længere end planlagt på grund af deres smartphone,” fortæller partner Frederik Behnk fra Deloitte.
Undersøgelsen viser også, at 28 procent har tendens til at bruge deres smartphone under måltiderne, og 57 procent af danskere griber ud efter den, så snart de vågner.
Fake news, kunstigt content og generativ AI
Omkring en tredjedel af de danske forbrugere har allerede prøvet mindst ét generativt AI-værktøj. Og det lader til, at det ikke kun er for sjov: 31 procent af dem, der allerede har brugt generativ AI, har brugt det til arbejdsrelaterede formål.
22 procent af danske AI-brugere mener, at de generative AI-værktøjer altid producerer faktuelt korrekt output. Skandinaviske brugere er dog mindre skråsikre end deres britiske pendanter, hvor 43 procent af brugerne mener, at generativ AI altid giver korrekte svar.
Gennemsigtighed og ansvarlighed er udsat i en hurtig digital verden. Udbredelsen af fake news via sociale medier giver anledning til yderligere nye bekymringer. For eksempel kan AI-teknologi nu imitere tale og ansigtsudtryk på en overbevisende måde. Dermed kan enhver gøres til talsperson for et uønsket budskab.
”Det kan i dag være svært at skelne mellem faktisk nyhedsrapportering og brugergenereret indhold. Omkring hver tredje dansker siger i vores undersøgelse, at de udsættes for falske nyheder på sociale medier oftere end for 12 måneder siden. Det kan f.eks. være manipulerede videoer, ændrede fotos, usande artikler og misinformation,” uddyber Frederik Behnk fra Deloitte.
Streamingudmattelse eller begrænsede budgetter
Den daglige streaming af film og tv-serier fortsætter med at stige. Nu streamer 31 procent af danskerne dagligt. Det er en stigning fra 22 procent i 2021.
Og det ser ud til, at flere har skiftet til billigere eller gratis, reklamebaserede alternativer. Færre har adgang til en betalt videostreamingtjeneste end for et år siden, og selv de 18-24-årige opsiger abonnementer – dog i mindre grad. Spørgsmålet er, om det skyldes stigende prisbevidsthed blandt forbrugerne, eller at de har nået et mæthedspunkt for det indhold, der tilbydes i abonnementstjenesterne.
Fakta om Digital Consumer Trends 2023
Deloitte udgiver hvert år en analyse af digitale forbrugertrends, og i år omfatter undersøgelsen besvarelser fra 27.150 respondenter i alderen 18 til 75 år fra 17 lande på tre kontinenter. Den skandinaviske del af undersøgelsen omfatter 4.000 respondenter heraf 1.000 danskere. I Skandinavien har vi tilmed indsamlet 206 besvarelser fra unge i alderen 16-17 år.
Læs hele undersøgelsen her.
Kontakter
Frederik Behnk, partner og leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation, tlf. 3093 4426, fbehnk@deloitte.dk
Anne Rosa SimonsenPresse- og kommunikationschef
Tlf:+45 20 63 31 33ansimonsen@deloitte.dkBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte runder 5 milliarder i omsætning i årsregnskabet3.10.2024 08:09:37 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte fremlægger et solidt årsregnskab og høster gevinsterne af en mere fokuseret og justeret forretning. Samtidig tager rådgivnings- og revisionshuset ambitiøse skridt i relation til livslang læring og øget kundefokus.
Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien12.9.2024 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
85 procent af topledere i Norden forventer, at klimaforandringer vil få en betydelig indflydelse på deres virksomheders strategi og drift i de næste tre år. Denne udvikling er markant og ligger væsentligt over det globale gennemsnit, viser ny toplederundersøgelse fra Deloitte.
Virksomheder investerer stort i AI, men bremses af barrierer27.8.2024 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Når virksomheder investerer i kunstig intelligens, er det i over halvdelen af tilfældene med en forventning om øget produktivitet. Men kun 38 procent har kunnet måle en reel produktivitetsstigning. Tiden er inde til at forvente andet – og mere – af AI end større produktivitet, konkluderer Deloitte.
Modgang i modebranchen kan bane vejen for nye muligheder2.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne bruger færre penge på nyt tøj, sko og smykker. Flere danske modebrands er under pres, viser Deloittes nye modeanalyse. Men virksomhederne kan bruge modgangen som løftestang til at justere deres forretning, siger brancheleder Morten Steinmetz.
Ny profil til Deloittes bestyrelsesagenda24.6.2024 10:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Navnenyt: I tråd med sin ambitiøse, globale strategi på bestyrelsesområdet styrker Deloitte sit eksisterende team med ansættelsen af Louise Vøttrup.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum