Trods Black Friday: »E-julehandlen« vokser fortsat

Trods frygt for afmatning efter Black Week viser dugfriske DIBS-tal overraskende nok fremgang i den digitale julehandel sammenlignet med sidste år.

Der var voldsom trængsel og alarm, da de amerikanske shoppingfænomener Black Friday og Black Week gjorde sit indtog i Danmark ultimo november: Hele 46% flere online transaktioner blev det til alene på Black Friday 2017 sammenlignet med sidste år, og man kunne derfor forestille sig, at julehandlen her i december ville afmattes. Frygten har dog vist sig at være ubegrundet; også e-julehandlen stiger nemlig i forhold til sidste år.

»Dugfriske udtræk viser faktisk en stigning på 6% i antallet af transaktioner gennemført i de første 10 dage af december, hvilket vidner om, at Black Week og Black Friday ikke har haft negativ indvirken på netbutikkernes december«, udtaler Henriette Høyer, talsperson for DIBS Payment Services, del af Nets, der tilsammen administrerer betalinger over 25.000 webshops i hele Norden.

»Alle mand til pumperne«

Hos Sportmaster nikker man genkendende til væksten i e-julehandlen, der har givet ekstra juletravlt. Den eneste afmatning man kan mærke her er på varelagrene og logistikken, der kom under pres i forbindelse med Black Friday, og man har således ikke kun bestilt ekstra varer hjem, men også øget bemandingen på lageret markant.

»Hele perioden fra Black Friday frem til jul er en tid, hvor vi har alle mand til pumperne - både i kundeservice og på lageret«, fortæller Jens Høgsted, adm. direktør hos Sportmaster og fortsætter: »Online har vi i de første 10 dage af december set en betydelig to-cifret vækst i forhold til samme periode sidste år, og oven på en hektisk og markant voksende Black Friday har vi således måtte holde tempoet på lageret«.

Husk at bestille inden den 20. december

Tilbage hos DIBS og Nets ser man med både optimisme og skærpet opmærksomhed på e-julehandlens voksende transaktionsantal: En forvokset e-julehandel giver nemlig også øgede logistiske udfordringer, og det får DIBS og Nets til at komme med en klar opfordring til de e-julehandlende.

»Der er ingen, der synes, det er sjovt at sidde tilbage uden gaver under træet, så husk nu at få købt julegaverne inden den 20. december, hvis de skal nå frem i tide. Vi ser hvert år et større antal forbrugere, der sidder magtesløse tilbage uden gaver, selvom de er købt og betalt«, udtaler Henriette Høyer, der beretter, at man er på trapperne med en YouGov-prognose, der viser, hvilke gaver der i år kommer til at ligge under træet.

70 20 30 77https://www.dibs.dk/

DIBS startede helt tilbage i 1998 og er i dag repræsenteret i 20 lande med over 15.000 kunder og over 2 milliarder gennemførte betalinger. Med 18 års erfaring er vi de ledende eksperter inden for online betaling.