Topdanmark medarbejdere motionerer for livet i kampen mod kræft

Rekordmange Topdanmark medarbejdere motionerer for sjette år i træk for at knække cancer hele uge 43 i kampen mod kræft herunder kræftramte Jane Jordan-Madsen. Aldrig før har så mange medarbejdere været tilmeldt.
Medarbejdere former en Knænk Cancer Topdanmark logoblomst på parkeringspladsen foran virksomhedens hovedkontor i Ballerup. Dronefoto: Simone Juhl og Michael Knak/Topdanmark

Musikken blæser ud af de store højtalere, mens flere hundrede Topdanmark medarbejdere slipper livsglæden løs på dansegulvet. De hygger og har det sjovt, mens de sætter alle kræfter ind mod noget langt mere alvorligt – kampen mod kræft. Nogle af dem er selv ramt af sygdommen og nogle har familiemedlemmer, som er.

Det er sjette år i træk, at Topdanmarks medarbejdere kæmper mod kræften, og i år er deltagelsen rekordhøj. Over 800 af de godt 2.500 medarbejdere bl.a. løber, cykler, danser og går hele ugen og afslutter med et stort løbe-, gå- og spinningevent fredag for at samle ind til den gode sag.

For hver kalorie medarbejderne brænder af ved at cykle, løbe, danse eller gå giver Topdanmark penge til kampen mod kræft under hele knæk cancer-ugen. Medarbejderne samler også selv 200.000 kr. via deres løn.

Fantastiske kollegaer
En af de medarbejdere, som vil forsøge at deltage i løbet af ugen er 45-årige Jane Jordan-Madsen fra IT-afdelingen. Hun fik tirsdag d. 10. september konstateret modermærkekræft. Jane føler, at hun får fantastisk opbakning og støtte fra kollegaerne i Topdanmark.

“Det har faktisk været en rigtig stor befrielse og rart at gå på arbejde med så omsorgsfulde kollegaer. De har været så forstående over for min situation, kørt mig til hospitalet til behandling og meget mere. Nu gør så mange af dem deres for at samle penge ind, så færre kommer i min situation. Jeg er også selv tilmeldt Knæk Cancer, men jeg kommer formentlig ikke selv til at deltage meget i aktiviteterne – men jeg vil gøre et forsøg,” siger Jane med et smil.

Begyndelsen i Topdanmark
Det hele startede i 2014 for seks år med, at en medarbejder spurgte HR, om Topdanmark ville være med til at støtte Knæk Cancer. I Topdanmarks spinningcenter skulle medarbejderne motionere. Topdanmark skulle donere penge i uge 43 efter hvor meget medarbejderne forbrændte i spinningtimerne.

Det sagde HR ja til, og dermed fremkom et event, som blev en succes, og allerede året efter udvidede Topdanmark med løb og gang. Sidenhen har Topdanmark udvidet med flere sportsgrene. I 2014 var der i Topdanmark 237 tilmeldte medarbejdere. De indsamlede 107.912 kr. og i 2018 indsamlede 787 medarbejdere 289.118 kr. I år er 815 medarbejdere tilmeldt, og Topdanmark håber at nå 300.000 kr.

“Hvert kvarter får en dansker at vide, at han eller hun har kræft. Det kan betyde lange sygdomsforløb med til tider opslidende behandlinger, og i nogle tilfælde er chancerne for at overleve små. Topdanmark vil gerne hjælpe med at forebygge kræft, så færre danskere rammes af sygdommen. Derfor motionerer vi hele ugen, jo mere vi bevæger os, jo mere samler vi ind,” siger administrerende direktør i Topdanmark Peter Hermann.

Indsats godt modtaget
Kræftens Bekæmpelse er både imponerede og stolte over Topdanmarks engagement.

"Alt for mange rammes af kræft, mens de stadig er erhvervsaktive, og det har stor betydning, når arbejdspladsen bakker op. Topdanmark har formået at skabe et stærkt sammenhold omkring Knæk Cancer til glæde for alle medarbejderne – og til gavn for kræftsagen. Igennem årene har Topdanmark indsamlet over 1 mio. kr. til Knæk Cancer. Det er meget flot," siger Lisbeth Hessellund, seniorprojektleder hos Kræftens Bekæmpelse.

Ínvitation til pressen
Topdanmark inviterer pressen til at besøge virksomheden i Ballerup fredag den. 25 oktober mellem klokken 15:30 og 18:30, hvor 300 medarbejdere motionerer ved et stort fredagsevent med musik og turneringer og en spinningstafet, hvor flere fra direktionen deltager. Ring til Maja Korshin, presseansvarlig i topdanmark for at aftale nærmere på 51799356.

45-årige Jane Jordan-Madsen fik konstateret modermærkekræft i september i år. Nu motionerer hun i kampen mod kræft i fællesskab med 800 af sine gode kollagaer i Topdanmark under Knæk Cancer. Foto: Simone Juhl/Topdanmark
En Topdanmark medarbejder dyrker TRX i kampen mod kræft under Knæk Cancer ugen. Foto: Simone Juhl/Topdanmark.
Topdanmarks medarbejdere spinner i kampen mod kræft for at samle penge ind i Knæk Cancer ugen. Foto: Simone Juhl