Topdanmark A/S

Topdanmark leverer stærkt resultat og opjusterer

Del

Topdanmarks regnskab for første kvartal 2024 viser et meget tilfredsstillende resultat og en pæn organisk vækst trods måneder udfordret af vintervejret. Forventning til årsresultat opjusteres.

”Vi leverer et stærkt resultat, hvor vi både vækster og fastholder vores fokus på lønsomhed," siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.
”Vi leverer et stærkt resultat, hvor vi både vækster og fastholder vores fokus på lønsomhed," siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Topdanmark kommer trods det hårde vintervejr ud af første kvartal 2024 med et overskud på 377 mio. kroner efter skat mod 373 mio. kroner i samme periode året før. Det forsikringstekniske resultat lander på 437 mio. kroner, hvilket er Topdanmarks bedste forsikringstekniske resultat i et første kvartal siden 2019.

Præmieindtægterne vokser til 2.797 mio. kroner efter opkøbet af Oona Health A/S, svarende til en vækst på 11,9 procent. Den organiske vækst for koncernen lander på 4,3 procent mod 2,5 procent i samme kvartal sidste år. Væksten er blandt andet drevet af en pæn tilgang af nye kunder, prisjusteringer og bedre kundefastholdelse. Derudover har Oona Health A/S bidraget positivt til udviklingen.

Topdanmark opjusterer forventningerne til årsresultatet fra 1.150-1.425 til 1.250-1.525 mio. kroner inklusive afløb, mens forventningerne til combined ratio forbedres fra niveauet 82-85 til 81,8-84,8 inklusive afløb. Den organiske præmievækst ventes fortsat at være mere end 4,5 procent for helåret.

”Vi leverer et stærkt resultat, hvor vi både vækster og fastholder vores fokus på lønsomhed. Vi har budt mange nye kunder velkommen, og vi er blevet bedre til at fastholde vores eksisterende kunder. Det er positivt i et kvartal, hvor det kolde og våde vintervejr generelt har været udfordrende,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Våd og blæsende start på 2024
Det centrale forsikringstekniske nøgletal, combined ratio, der angiver forholdet mellem udgifter og indtægter, ender på 84,8.

Topdanmark fastholder dermed en stærk kerneforretning i et kvartal, der har budt på den næstvådeste vinter nogensinde i Danmark, den kraftigste snestorm i mere end ti år og stormen Rolf. Kunder har i første kvartal 2024 anmeldt 29 procent flere vejrskader på boliger og bygninger sammenlignet med gennemsnittet de seneste fem år.

Derudover har Topdanmark oplevet over 2.000 flere skader, som drejer sig om flere påkørsler bagfra og solouheld på vejene på motorforsikringer samt flere fald- og snubleskader på ulykkesforsikringer som følge af vintervejret.

”Det våde og blæsende vejr er fortsat ind i starten af 2024, og i Topdanmark oplever vi, at klimaforandring og behovet for klimatilpasning fylder meget hos vores kunder i forhold til tidligere. Det arbejder vi med som selskab sammen med branchen om at sikre en politisk prioritering af nationale løsninger,” siger Peter Hermann.

Topdanmark har i årets første kvartal samlet haft udgifter for 1,8 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle kundesegmenter.

Medvind på finansmarkederne har betydet, at Topdanmark har et positivt investeringsafkast efter årets første tre måneder på 159 mio. kroner.

Digitale milepæle
Topdanmark er i første kvartal gået i luften med en kundevendt GPT-chatbot, der giver kunder hurtige svar på spørgsmål om privatforsikringer og mere generelle spørgsmål.

En ny app kaldet Topdanmark Forsikring er desuden blevet lanceret, så kunder nemt og hurtigt kan få adgang til deres forsikringer. Appen har på kort tid fået mere end 10.000 brugere.

Topdanmark fortsætter dermed sin plan om at sikre sin konkurrencekraft og sikre endnu bedre kundeoplevelser ved at accelerere den digitale transformation til næste niveau. Målet er, at Topdanmark skal kunne håndtere 80 procent af alle kundehenvendelser på under 20 sekunder.

”Vi har en ambition om at være Danmarks førende digitale forsikringsselskab, der kan levere nem og intuitiv service til vores kunder. Det er fremtiden. Med lanceringen af branchens første kundevendte GPT-chatbot og en ny app tager vi et vigtigt skridt på rejsen mod at gøre det nemt for vores kunder,” siger Peter Hermann.

Fem nedslag fra Topdanmarks Q1-regnskab 2024:

  • Resultat efter skat: 377 mio. kroner (Q1 2023: 373 mio. kroner)
  • Præmieindtægter: 2.797 mio. kroner (Q1 2023: 2.500 mio. kroner)
  • Organisk vækst: 4,3 procent (Q1 2023: 2,5 procent)
  • Combined ratio inklusive afløb: 84,8 (Q1 2023: 83,6)
  • Investeringsafkast: 159 mio. kroner (Q1 2023: 106 mio. kroner)

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er omkring 2.000 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Topdanmark skal bidrage til danske AI-sprogmodeller: Skal styrke dansk erhvervsliv7.5.2024 06:43:42 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark tilslutter sig det nyoprettede Dansk Sprogmodel Konsortiet, som skal dele danske data til brug for træning af nye danske sprogmodeller. Dansk Sprogmodel Konsortiet er etableret af Alexandra Instituttet, IBM Danmark og Dansk Erhverv, og udviklingen af modellerne sker i regi af Danish Foundation Models, der er et samarbejde mellem Alexandra Instituttet og universiteter. Formålet med at udvikle danske sprogmodeller er at sikre fælles, gratis og transparente AI-baserede sprogmodeller, som både den offentlige og private sektor i Danmark kan gøre brug af. De skal til enhver tid overholde dansk og europæisk lovgivning på området, og de kan for eksempel anvendes til at løfte serviceniveauet hos danske virksomheder. ”I Topdanmark har vi en ambitiøs tilgang til kunstig intelligens, og vi ser et stort potentiale i danske sprogmodeller. Vi tror, at de kan hjælpe Topdanmark med at levere en endnu bedre kundeservice, selvom vi allerede er langt fremme, når det kommer til brugen af kunstig

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye