Begivenhedsrigt 2023 har givet flest vejrskader i ti år

Topdanmarks regnskab for 2023 viser et resultat, som er ekstraordinært påvirket af en højere skadesfrekvens. Ekstreme vejrfænomener medvirker til flest vejrskader siden 2013.

Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Topdanmark kommer ud af 2023 med et overskud på 1.051 mio. kroner efter skat.

Resultatet er ekstraordinært påvirket af en højere skadesfrekvens, herunder det højeste niveau af vejrskader både i antal og beløb siden 2013, hvor stormene Allan og Bodil ramte landet.

”Det har været et begivenhedsrigt år, hvor vi har haft det største antal vejrskader i ti år. Danmark havde det vådeste år nogensinde, den værste stormflod i over 100 år, tørke og stormene Otto og Pia. Ekstreme vejrfænomener som disse har ramt mange af vores kunder, og jeg vil gerne takke alle medarbejdere, der har ydet en afgørende indsats for at hjælpe vores kunder igennem svære situationer,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark.

Kunder har i 2023 anmeldt 36 procent flere vejrskader i forhold til 2022, som ellers var præget af stormene Malik og Nora. Sammenlignet med 2021 er der i 2023 sket over dobbelt så mange anmeldelser om vejrskader.

”Alene i fjerde kvartal 2023 medførte stormflodsbegivenheden i oktober og stormen Pia i december samlet over 5.000 anmeldelser om skader relateret til storm, skybrud og nedbør. Derfor har vi også i en længere periode haft indkaldt ekstra mandskab til at håndtere alle sagerne,” siger Peter Hermann.

Udgifter til vejrrelaterede skader i 2023 udgør 517 mio. kroner mod 276 mio. kroner året før.

”Det er et grundvilkår, at vejret arter sig forskelligt fra år til år. Når det er sagt, så har vi set mange eksempler på ekstremt vejr i 2023, og vi har opjusteret vores normalforventning til vejrskader. Vi følger selvfølgelig op på situationen løbende,” siger Peter Hermann.

Positivt investeringsresultat
Det centrale forsikringstekniske nøgletal combined ratio, der angiver forholdet mellem indtægter og udgifter, lander på 85,6 for 2023.

Præmieindtægterne vokser til 10.168 mio. kroner mod 9.898 mio. kroner året før, svarende til en samlet stigning på 2,7 procent inklusive Oona Health. Væksten kommer både fra direkte salg via mæglere, onlinekanaler og partnere. Senest har Topdanmark introduceret en cyberforsikring i alle Norlys’ nye internetprodukter og lanceret en ny jobskifteforsikring, der skal holde hånden under danskerne og understøtte jobmobiliteten i samfundet.

Topdanmark har i 2023 samlet haft udgifter for 6,8 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle kundesegmenter. Som led i skadeforebyggelse gennemførte landbrugs- og erhvervsdivisionen knap 1.000 termograferinger af eltavler for at forebygge brande og skader på personer og dyr.

Investeringsresultatet lander på 97 mio. kroner og bidrager dermed positivt til årets resultat.

Pænt vækstbidrag
Topdanmark gennemførte i december 2023 købet af Oona Health A/S med datterselskaber, inklusive Dansk Sundhedssikring. Det betyder, at Topdanmark og Oona Health A/S fremover sammen vil kunne udvikle endnu mere attraktive og innovative sundhedsløsninger til gavn for både privat- og erhvervskunder i begge selskaber. I fjerde kvartal bidrager Oona Health med 0,6 procentpoint til den samlede vækst i 2023.

”Købet af Oona Health markerer en vigtig milepæl for os, da vi ser sundhedsløsninger som et strategisk fokusområde for ethvert forsikringsselskab over de næste mange år, ikke mindst hvad angår kundeloyalitet og markedsvækst. Samtidig forfølger vi i Topdanmark vores strategi om at være et solidt og konkurrencedygtigt skadesforsikringsselskab med en stærk kerneforretning,” siger Peter Hermann.

Bestyrelsen foreslår på baggrund af resultatet for 2023 et samlet udbytte på 11,5 kroner pr. aktie.

Topdanmark forventer et nettoresultat for 2024 på 1.150-1.425 mio. kroner inklusive afløb. Dette er en praksisændring i forhold til tidligere år, hvor forventningerne har været eksklusive afløb. Det forventede nettoresultat inkluderer effekten af opkøbet af Oona Health og indebærer en forventet organisk præmievækst på mere end 4,5 procent. Combined ratio forventes i niveauet 82-85 inklusive afløb og er påvirket af det markante rentefald i slutningen af 2023 samt et omkostningsniveau, der som forventet stiger i 2024 blandt andet som følge af stigende afskrivninger fra investeringer i innovative kundeløsninger.

5 nedslag fra Topdanmarks årsregnskab 2023:

• Resultat efter skat: 1.051 mio. kroner (2022: 2.179 mio. kroner medregnet salg af Topdanmark Livsforsikring)
  • Præmieindtægter: 10.168 mio. kroner (2022: 9.898 mio. kroner)
  • Vækst i præmieindtægter: 2,7 procent (2022: 3,0 procent)
  • Combined ratio inklusive afløb: 85,6 (2022: 82,4)
  • Investeringsresultat: 97 mio. kroner (2022: -244 mio. kroner)

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er omkring 2.000 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Topdanmark får godkendt køb af Dansk Sundhedssikring27.10.2023 09:25:17 CEST | Pressemeddelelse

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har uden betingelser godkendt Topdanmarks køb af Oona Health A/S med datterselskaber, inklusive Dansk Sundhedssikring der er det største og mest kendte selskab. Dermed er den sidste af tre myndighedsgodkendelser på plads, og Topdanmark forventer, at handlen bliver endeligt gennemført den 1. december 2023. ”Vi er nu klar til at gennemføre købet og indfri ambitionen om at skabe en markedsledende position inden for sundhedsløsninger til danskere og danske virksomheder. Det er en position, der flugter med Topdanmarks strategi om at være et fokuseret skadesforsikringsselskab, der skaber lønsom vækst i kerneforretningen,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark. Som en naturlig konsekvens af ejerskabet vil Topdanmarks regnskaber fremover omfatte selskabernes samlede finansielle resultater. Forventningerne til præmievæksten i Topdanmark-koncernen for 2023 opjusteres derfor til over 2,5 procent i forlængelse af købet af Oona Health A/S, og Topdanmarks