Stor fremgang i erhvervslivets tilfredshed med Fredericia Kommune

De lokale virksomheder er blevet markant mere tilfredse med servicen i Fredericia Kommune i det seneste år. I DI’s årlige undersøgelse af kommunernes erhvervsklima lander Fredericia i år på en 17. plads ud af alle landets kommuner. Det er en fremgang på hele 13 pladser siden sidste år.

Kommunen fortsætter dermed sin opstigning mod toppen, der startede for 5 år siden, hvor Fredericia var placeret på en plads som nr. 78.

- Vi ser nu resultatet af en meget målbevidst indsats for at gøre Fredericia til en attraktiv erhvervskommune, og det må siges at være lykkedes, siger formand for DI Trekantområdet Helle F. Andersen og føjer endnu mere ros til:

- Et af de områder, der får ros i kommunen, er udbuddet af gode erhvervsgrunde, men vi ser også, at infrastrukturen, i tilknytning til nye erhvervsgrunde, er tænkt ind i planlægningen fra start. Det kræverblandt andet investeringer i nye kommunale veje, og det har kommunen været parat til, det ser vi de positive resultater af nu.

Fredericia Kommunes image som en rigtig god erhvervskommune er også blevet kraftigt forbedret hen over de senere år. Fredericia opnår i årets erhvervsklimaundersøgelse endda en fjerde plads i kategorien ”Image”, hvilket dækker over kommunens indsats for og ikke mindst evne til at tiltrække nye virksomheder og nye borgere til kommunen.

Erhvervsklimaundersøgelsen afslører også, at Fredericia Kommune er én af landets bedste kommuner, når det kommer til bredbåndsdækning, hvilket bliver et mere og mere afgørende parameter for virksomhederne.

Ligeledes roser virksomhederne kommunen for et godt samarbejde imellem folkeskolen og virksomhederne.

- Det er vigtigt, at flere unge kan få et førstehånds indtryk af karrieremulighederne på områdets virksomheder. De udgør jo fremtidens medarbejdere, siger Helle F. Andersen.

Der er meget få tidsler i årets undersøgelse – en af dem er kommunens niveau for skatter, afgifter og gebyrer - herunder dækningsafgiften.

- Her markerer vores virksomheder en mindre tilfredshed. Skatterne er med til at gøre det dyrere at drive virksomhed, og derfor mener vi i DI Trekantsområdets bestyrelse, at kommunalpolitikerne burde gennemgå og vurdere skatter, afgifter og gebyrer i kommunen, siger Helle F. Andersen.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 40843207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, BOH@di.dk, tlf.: 33773819.

Middelfart fastholder sin popularitet i erhvervslivet3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Middelfart Kommune fastholder og udbygger nu sin position som en af landets absolut mest erhvervsvenlige kommuner. I Dansk Industris årlige undersøgelse om erhvervsklimaet i landets kommuner, Lokalt Erhvervsklima 2018, opnår Middelfart i år en placering som den sjettebedste erhvervskommune i Danmark, hvilket er en fremgang på en plads siden sidste år. - Vi oplever, at tilfredsheden med Middelfart Kommunes indsats er meget bredt funderet blandt kommunens virksomheder, men specielt populært blandt virksomhederne er kommunens fysiske planlægning - herunder især udbuddet af erhvervsgrunde, siger formand Helle F. Andersen, DI Trekantområdet. Virksomhederne sætter også pris på samarbejdet med jobcentret og kommunen om den store udfordring med, at virksomhederne kan få de kvalificerede medarbejdere, som de har brug for. Ligeledes udtrykker virksomhederne tilfredshed med kommunens arbejde med at tiltrække nye virksomheder og beboere til Middelfart Kommune. Også de kommunale folkeskolers samarb

Erhvervsklimaundersøgelse viser lys fremtid for Vejle Kommune3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Vejle Kommune er populær blandt nye virksomheder og tilflyttere. Det fremgår af den store årlige undersøgelse fra Dansk Industri om erhvervsklimaet i landets kommuner. 7.700 danske virksomheder har medvirket i undersøgelsen. Vejle Kommune er således en af de kommuner, der får flest nye tilflyttere i disse år, fremgår det af Lokalt Erhvervsklima 2018, som netop er blevet offentliggjort. - Det er gode nyheder for områdets virksomheder, for det giver et godt udbud af kvalificerede medarbejdere langt ud i fremtiden, siger formanden for DI Trekantsområdet Helle F. Andersen. Samtidig oplever Vejle Kommune, at mange nye virksomheder etablerer sig i kommunen. Den positive udvikling i kommunen understreges ligeledes af tal fra jobcentret, som viser, at Vejle Kommune er en af de bedste i landet til at få de ledige tilbage i beskæftigelse. Til gengæld frygter erhvervslivet, at infrastrukturen i kommunen ikke kan følge med udviklingen. - Jeg vil derfor gerne rose kommunen for den nye mobilitetspla

Erhvervslivet roser Kolding: Rigtig god til folkeskoler og god til planlægning3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Kolding Kommune får positive vurderinger af erhvervslivet på en lang række områder i årets erhvervsklimaundersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, fra Dansk Industri. For eksempel roser virksomhederne kommunens indsats for at kunne tilbyde gode erhvervsgrunde og for et godt samarbejde med kommunens folkeskoler. Samlet set mister Kolding Kommune dog lidt terræn i årets undersøgelse. Kolding lander i år på en 29. plads på DI’s rangliste over de bedste erhvervskommuner, og det er en lille tilbagegang på fem pladser siden sidste år. - Placeringen som nummer 29 lever ganske givet ikke op til kommunens ambitioner på det erhvervspolitiske område, men vi ser dog en positiv udvikling på en række områder, siger formanden for DI Trekantområdet, Helle F. Andersen og uddyber rosen: - Vi kan f.eks. se, at virksomhederne er særdeles tilfredse med udbuddet af erhvervsgrunde og kommunens fysiske planlægning, så der er plads til både boliger og erhverv. Kolding Kommune scorer derudover meget højt på uddan

Helle F. Andersen genvalgt som formand for DI Trekantområdet28.5.2018 15:19pressemeddelelse

Adm. direktør Helle F. Andersen, Exxit59 A/S er blevet genvalgt som formand for DI’s lokale bestyrelse i Trekantområdet. Helle F. Andersen tager dermed hul på sin anden hele periode som formand. Der var ligeledes genvalg til de to næstformænd Mejeridirektør Jørgen Greve, Arla Foods Amba og CEO Søren Maarssø, Tresu A/S. Følgende blev nyvalgt til bestyrelsen: Operations Director Jan Ditlevsen, ITW Construction Products A/S, Vice President Bjarne Søndergaard, Alfa Laval Kolding A/S, og HR direktør Thomas Bundgaard, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S.