Stigende antal mindre virksomheder frygter it-kriminalitet

På bare to år er frygten for it-kriminalitet steget markant blandt mindre, danske virksomheder med under ti medarbejdere. I 2015 var det hver fjerde, der frygtede it-kriminalitet. I 2017 svarer fire ud af ti ja til samme spørgsmål. Men på trods af den stigende frygt står en tredjedel af de små virksomheder uden selv de mest basale sikkerhedsforanstaltninger mod it-kriminalitet.

Spørger man de mindre danske virksomheder med 1-10 medarbejdere, hvad de bekymrer sig mest om, så svarer fire ud af ti (39 procent) it-kriminalitet. I 2015 var det tal kun 28 procent – altså en markant stigning på bare to år. I dag overgås den kun af frygten for sygdom, der resulterer i uarbejdsdygtighed, hvilket 46 procent peger på som den største bekymring i deres virksomhed. Det viser en undersøgelse foretaget af Norstat for Codan.

”It-sikkerhed, og frygten for at blive udsat for it-kriminalitet, fylder meget i vores kunders bevidsthed. Det skyldes formentlig, at dansk erhvervsliv har oplevet en række ransomware-angreb på det seneste, som har fået stor opmærksomhed i medierne. Det er godt, at der er fokus på problemet, for det er noget, vi forventer at opleve mere af fremover. Vi arbejder løbende med at udvikle vores forsikringsløsninger på området, for at kunne sikre vores kunder bedst muligt” siger Nicklas Larsen, Erhvervsdirektør hos Codan.

Undersøgelsen for Codan viser desuden, at mere end hver tiende virksomhed (12 procent) har været udsat for en eller anden form for it-kriminalitet.

En tredjedel er ikke sikret mod it-angreb
På trods af frygten for it-kriminalitet hos de mindre virksomheder har en tredjedel ingen sikkerhedsforanstaltninger mod it-kriminalitet som fx hackerangreb. Ifølge undersøgelsen har kun 67 procent af de adspurgte installeret firewall og spamfilter. Dermed mangler hver tredje mindre virksomhed de mest basale sikkerhedsforanstaltninger.

”Mindre virksomheder er typisk sårbare i forhold til it-kriminalitet. Mister de eksempelvis kundedatabasen eller bliver de ramt af et driftstop, der strækker sig over mange dage, så kan det have alvorlige økonomiske konsekvenser. Samtidig er ofte nemme ofre for hackerne, fordi ansvaret for it-sikkerheden ofte ligger hos ejeren fremfor en professionel it-afdeling. Vi opfordrer derfor til, at de mindre virksomheder gennemgår både it-sikkerheden og forsikringerne i forhold til det aktuelle trusselsbillede indenfor cyberkriminalitet.” slutter Nicklas Larsen.

Fem gode råd til at forbedre it-sikkerheden

1. Skift kodeord hver måned – det er ofte her sikkerheden er mest truet
  2. Sørg for at dine medarbejderes kodeord består af min 8 tegn, store og små bogstaver samt tegn
  3. Installér en firewall, der kontrollerer trafikken på din PC og kan stoppe hackere
  4. Sørg for at tage backup af vigtige data ofte, så du kan gendanne data, hvis uheldet er ude
  5. Tjek din virksomheds netbank løbende

Udvalgte tal fra undersøgelsen

• På to år er frygten for it-kriminalitet steget fra 28 % til 39 % på listen over, hvad de mindre virksomheder frygter mest
  • Mere end hver tiende virksomhed (12 %) har været udsat for en eller anden form for it-kriminalitet
  • Virksomhedernes største frygt i forbindelse med it-sikkerhed er at miste vigtige data (56 %), efterfulgt af ransomware (47 %), forstyrrelse af driften (42 %) og phishing (41 %)
  • Kun 67 % har henholdsvis firewall og spamfilter. Det vil sige, at en tredjedel af de mindre virksomheder ikke har disse basale sikkerhedsforanstaltninger.
  • Kun 17 % angiver, at deres medarbejdere skifter password månedligt eller oftere – og det er faktisk ofte i noget så simpelt som medarbejdernes passwords at it-sikkerheden er mest truet.

Undersøgelsen er fortaget af Norstat for Codan i marts 2017. Undersøgelsen er baseret på 201 interviews med ejere, ledere og it-beslutningstagere i virksomheder med 1-10 medarbejdere.

Codan Forsikring har 255.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Mindre virksomheder forsikrer sig ikke mod it-kriminalitet12.12.2017 08:00pressemeddelelse

Mindre virksomheder frygter i stigende grad it-angreb. Men på trods af frygten har kun hver fjerde virksomhed med 0-9 ansatte en erhvervsforsikring, der dækker it-kriminalitet og hacking. Samtidig er op mod halvdelen af de mindre danske virksomheder ikke klar over, hvordan de er rent faktisk er dækket i forhold til it-kriminalitet i deres nuværende forsikringer. Det viser en undersøgelse, som Codan har gennemført.

Mellemstore danske virksomheder i vildrede om nye persondataregler28.11.2017 07:00pressemeddelelse

Næste forår træder en ny, strammere EU-datalovgivning i kraft, der vil omfatte langt størstedelen af danske virksomheder. Alligevel er hver tredje virksomhed med mere end ti ansatte ikke klar til de nye dataregler, og hver fjerde har slet ikke hørt om dem. Det viser en ny undersøgelse fra Codan. Lever virksomheden ikke op til reglerne, kan det blive dyrt – både i form af store bøder, omdømmetab og tabt forsikringsdækning.