Pas på skolestart: Stor stigning i skader

Alt for mange ulykker sker i forbindelse med skolestart, hvor cykelstierne og legepladserne igen er fyldte med børn. Nu advarer Codan om 10-årig tendens til stor stigning i skader i august – særligt blandt børn.

August markerer enden på sommerferien og starten på et nyt skoleår. Forventningsfulde børn kan se frem til at blive genforenet med vennerne. Skadestal fra Codan viser, at august typisk slår rekord i fritidsulykker, hvoraf mange skader sker i forbindelse med skolestart.

Tendensen har været den samme siden 2014, hvor selskabet hvert år har oplevet en markant stigning på 20-25% flere skader i august sammenlignet med juli.

”Mange kommer galt afsted, når hverdagen begynder igen. Vi ser særligt et mønster i forhold til skolestart, hvor børn er nye i trafikken og giver den ekstra gas på cyklen, legepladsen og til sportsaktiviteten,” siger Lis Katz Krefeld, direktør i Skadeservice i Codan.

De hyppigste skader involverer hjernerystelse, brækkede arme og ben samt overrevne ledbånd. Det er der ifølge direktøren en naturlig forklaring på:

”Mange af de små cyklister styrter, da de stadig er usikre i trafikken og ved at udvikle deres motorik. Og så er der mange, der falder og snubler, når de leger i skolegården, spiller fodbold i fritiden eller klatrer lidt for højt op i træet”.

Når det kommer til cykelturen, kan mange skader undgås, hvis børn bruger cykelhjelm og har helt styr på vejen til skolen. Og dér har forældre en vigtig opgave ifølge Lis Katz Krefeld:

”Det er nemmere at få dit barn til at bruge hjelmen, hvis du selv gør det. Husk også at træne færdselsreglerne og vejen til skolen med dit barn i et roligt tempo inden de tager turen alene”.

Undgå ubehagelige overraskelser: Dobbeltcheck forsikringen
Vi kan ikke beskytte vores børn mod alt. Men vi kan sørge for, at de er godt og ordentligt forsikret. Det er især vigtigt lige nu, hvor mange ulykker sker i forbindelse med skolestart.

I den forbindelse kan det være en god idé at tjekke barnets dækning en ekstra gang, opfordrer Lis Katz Krefeld:

“Mange forældre tror, at børn automatisk er dækket af forældrenes ulykkesforsikring, eller af skolens forsikring, hvis uheldet sker i skoletiden. Det er ikke altid tilfældet. Husk derfor at sikre, at jeres barn er ordentligt dækket”.

Siden 2012 har skoler og daginstitutioner kun haft ansvar for at dække ulykker, som sker som følge af misligholdt inventar eller hvis ansatte ikke overholder deres tilsynspligt.

Gode råd til en sikker start i trafikken:

• Vælg en cykel, der passer i størrelsen; helst så barnet kan nå jorden på begge sider af cyklen.
  • Hjælp dit barn med altid at huske cykelhjelmen, og sørg for, at den passer og er indstillet og spændt rigtigt.
  • Sørg for synlige reflekser, lys og gerne farverigt tøj. Børn med reflekser har 85 % højere chance for at blive set i trafikken.
  • Lad barnet blive trygt ved at cykle, før I bevæger jer ud i trafikken. Der findes cykeltræningsbaner og trafiklegepladser mange steder. Her kan børn øve sig roligt og sikkert, før I cykler ud i den rigtige trafik.
  • Træn fx vejen til skole sammen, så barnet senere selv kan finde vej. Øv fx at stoppe ved kantstenen, se sig for til begge sider, tjekke at bilerne stopper, før man selv går over for grønt osv.

Om Codan Forsikring

Se Alm. Brand Groups nyhedsrum