Juletyven vender tilbage

Tusindvis af danskere er væk fra hjemmet i julen, og det en stor fristelse for de langfingrede. Efter en nedgang i antal anmeldelser i corona-årene, ser Codan nu en markant stigning i juleindbruddene i danske hjem. Codans skadedirektør opfordrer danskerne til at tage deres forholdsregler, så de kan holde juletyven for døren.

Alt tyder ifølge Codan på, at juletyven er på vej tilbage i de danske hjem.

For mange danskere lokker en skitur eller en badeferie under varmere himmelstrøg i juletiden. Atter andre tilbringer julen i familiens skød i den anden ende af landet. Alt i alt betyder det, at tusindvis af danske hjem står tomme i den søde juletid, og det er en stor fristelse for dem, der ikke kan kende forskel på dit og mit.

Generelt har der over en længere årrække været en faldende tendens i antal indbrud i danske hjem, hvilket blev forstærket i corona-årene 2020-2022, hvor det store antal hjemmearbejdende danskere gjorde arbejdsvilkårene svære for tyvene. Det gjaldt ikke mindst også i juledagene, hvor indbrudsbølgerne ellers plejer at tage til.

Nu, hvor corona-nedlukninger er kommet på afstand, ser det imidlertid ud som om, at tendensen er ved at vende igen. Sidste år i juledagene så Codan således en stigning i antal indbrud på over 50 procent i forhold til månederne før.

Derfor opfordrer Henrik Bundgaard, der er koncerndirektør for Skade i Codan, danskerne til at tage deres forholdsregler, så de kan holde tyven på afstand.

”Meget tyder på, at juletyven er på vej tilbage i de danske hjem, selv om tendensen for indbrud generelt heldigvis er faldende. Så det kan være en rigtig god ide at tage sine forholdsregler, hvis man har planlagt at være væk i juledagene,” siger Henrik Bundgaard.

Han peger på, at det primært handler om at få hjemmet til at se ud som om, det ikke er forladt.

”Det kan for eksempel være, at lade lyset i stuen være tændt. Og hvis man er væk i længere tid, kan man bede naboen om at smide deres skrald i din skraldespand, så det ser ud som, der er nogen hjemme. Det er også en god ide at lægge haveredskaber og stiger ind i skuret og aflåse det. Mange indbrudstyve bruger nemlig de værktøjer, de finder rundt omkring boligen, til at bryde ind med. Og så er det naturligvis en god ide at anskaffe en alarm,” siger Henrik Bundgaard.

Herunder følger en række forholdsregler og gode råd, man kan anvende for at holde juletyven for døren:

Hvis du skal på ferie

1. Lad lyset i stuen være tændt eller anskaf timere, der kan tænde og slukke lys på bestemte tidspunkter.
  2. Efterlad lidt ’hverdagsrod’. Et fuldstændigt ryddet hjem signalerer, at beboerne ikke er hjemme. Lad for eksempel en kaffekop og en tallerken stå på køkkenbordet og efterlad børneværelser almindeligt rodet.
  3. Lad radioen eller tv’et være tændt. Lyd er et godt supplement til lys og gør tyven usikker på, om der er nogen hjemme eller ej.
  4. Sørg for, at en indbrudstyv ikke kan se dine mest værdifulde genstande udefra. Gem gerne fotos, kvitteringer samt serienumre på dine værdigenstande, så de er klar til en eventuel forsikringssag.
  5. Sociale medier: Indbrudstyve er også på Facebook og andre sociale medier. Undlad opdateringer, så længe du er bortrejst.
  6. Autosignatur. Undlad at informere om, at du er bortrejst i din mail autosignatur. Skriv for eksempel i stedet “jeg er ikke på kontoret”.
  7. Viderestil. Har du en fastnettelefon, kan du viderestille den til din mobil. Undlad at indtale ferie-beskeder på fastnet-telefonsvarer og/eller mobilsvarer.

6 ting din nabo kan hjælpe med

1. Holde øje med “unaturlige” ting og markeringer*
  2. Smide skrald i skraldespanden
  3. Parkere en bil i din indkørsel
  4. Tømme postkassen
  5. Ringe til dig, hvis der sker noget
  6. Rydde sne

*Markeringer bliver brugt af indbrudstyve til at finde ud af, om beboerne er bortrejst. Det kan være en lille pind, som bliver stillet op ad hoveddøren, en dørmåtte, som er rejst op og andet. Får genstanden lov til at blive, fortæller det indbrudstyve, at beboerne er bortrejst. Få straks fjernet sådanne markeringer, og hold ekstra øje med boligen i tiden derefter.

Gør det svært for tyven

• Sæt spot på tyve med udendørs lys med bevægelsessensor, så de ikke kan arbejde skjult
  • Lås værktøj m.m. inde, så indbrudstyve ikke kan bruge det til at bryde ind i dit hjem
  • Forsink tyven ved at låse alle indvendige døre i huset