Undgå skader: Træn op til skiferien - nu!

Det er nu, du skal i gang med træningen forud for skiferien, hvis du vil undgå at blive en del af skadestatistikken.

Hvert år rejser cirka 380.000 danskere ifølge Danmarks Statistik på vinterferie i februar. Og hvert år vender mange danskere retur fra pisterne med skader på knæ, albuer, skuldre og kraveben. Hvis du vil undgå at blive en del af skadestatistikkerne, er det gode råd at komme i gang med at træne. Helst i så god tid som muligt.

Netop nu er det perfekte tidspunkt for at komme i gang med at træne op til skiferien, mener Henrik Bundgaard, der er skadedirektør i Codan:

”Rigtig mange danskere har i januar fokus på træning efter en hel måned med rigeligt julemad. Nu hvor man alligevel er i gang, er det oplagt at indarbejde øvelser, der kan forebygge skiskaderne, fremfor kun at komme i gang med et løbeprogram. Samtidig er der lige nøjagtig lang tid nok til skiferien til, at man rent faktisk kan nå at få styrket musklerne,” siger han og tilføjer:

"De mest effektive øvelser, er dem, der bliver lavet. Derfor vil vi anbefale de mest simple træningsøvelser, som er lette at gå til. Det vigtige er at få styrket musklerne i benene, så det forhindrer fald og mindsker belastning på led."

Codan hjælper i samarbejde med SOS International hvert år hundreder af danskere, der kommer til skade på skiferierne. Alene denne juleferie var det ca. 100 rejsende, der måtte have assistance efter at være kommet til skade på skiene – flest i Østrig og flest i aldersgruppen 20-29 år. Det er først og fremmest knæskader (45 %) og skulderskader (20%).

”Hvis flere fik trænet op til skiferien med helt simple øvelser, så vil flere skader kunne undgås,” fastslår Henrik Bundgaard og anbefaler at følge disse fire råd:

1. Hav det rigtige skiudstyr, der passer netop dig
  2. Forebyg skader ved at træne op til skituren
  3. Stå ikke på ski, når du er beruset
  4. Hav rejseforsikringen klar, inden du tager afsted

Disse tre øvelser forebygger skader
Følgende øvelser anbefales af Alm. Brand Groups fageksperter indenfor fysioterapi og skadesbehandling, fordi de belaster leddene i forskellige retninger, som også sker ved skisport.

1. Squats: Stå med hoftebredde afstand mellem fødderne -> bøj ned i knæene til et acceptabelt niveau -> kom op i strakt stilling til udgangspunkt.

2. Lunges: Stå med hoftebredde afstand mellem fødderne i oprejst stilling -> træd frem med det ene ben, så man derved har en forskydning mellem de to ben -> kom ned i knæ på det forreste ben til et acceptabelt niveau -> skub fra med det forreste ben så man kommer tilbage til udgangsstilling.

3. Side-lunges: Placer hænderne på ryglænet af en stol, og udfør øvelsen som man ville gøre under lunges øvelsen, her gør man det til siden i stedet. Placer hænderne på ryglænet af en stol -> stå med hoftebredde afstand mellem fødderne -> tag et skridt til siden med det ene ben-> bøj ned i knæet til et acceptabelt niveau -> skub fra til oprejst udgangsstilling.

Pandemi-tillæg og online lægebehandling
Man kan også komme til skade på andre måder end ved at brække lemmer. Derfor har Codan besluttet at erstatte det midlertidige covid-19 tillæg, der udløb ved årsskiftet, med et permanent pandemi-tillæg som en fast del af rejseforsikringen.

Desuden minder vi vores kunder om, at de har adgang til Online Læge som en del af deres indboforsikring. Uanset om du er i Alperne eller i et sommerhus ved Vesterhavet i vinterferieugerne, kan du frit benytte dig af denne service.

Om Codan Forsikring

Se Alm. Brand Groups nyhedsrum