Sparekasse støtter robotprogrammering i børnehøjde

I efterårsferien vrimlede det med små selvkørende robotter i Pakhuset i Kolding. Eller i hvert fald i det lokale, hvor børn i alderen 8-12 år havde kastet sig over robotstyring og -programmering. Her lærte børnene at programmere den lille LEGO-kompatible robot, Edison, via iPads, andre tablets og computere.

Det var med tungen lige i munden, da børnene skulle se, om de kunne styre deres selvbyggede robotter gennem en bane.

Det var foreningen Programmering for alle, der stod bag eventen, som var gratis for børnene at deltage i:

− Computere fylder meget i dagens samfund, og betydningen bliver kun større i takt med udviklingen inden for robotteknologi og kunstig intelligens. Teknologiforståelse og kendskab til programmering bliver derfor en vigtig kompetence i fremtidens samfund, og den ville vi gerne give de unge en anderledes mulighed for at prøve kræfter med. Det var en stor succes, og det var meget sjovt for os at se, hvordan børnene gik til opgaven, fortæller Kristian Langborg-Hansen, der er formand i foreningen.

I Sparekassen Kronjylland synes man så godt om tiltaget, at Sparekassens gavefond økonomisk har støttet efterårsferiens robotkursus:

− Samtidig med at vi i Sparekassen Kronjylland bekender os til den personlige rådgivning, har vi fuld fokus på den digitale side og ved, hvor vigtig den er for nutidens bankkunder. Derfor synes vi, det er interessant at være med til at vække interessen for programmering hos børn og unge. Samtidig vil vi gerne støtte op om et innovativt miljø, som giver de unge nogle nye måder at udfolde deres interesse for computere og robotter på, fortæller Else Marie Søholt, der er privatkundechef i Sparekassens afdeling i Kolding.

Roboteventen var en del af den europæiske kodeuge EU Code Week.

Else Marie Søholt, privatkundechef i Sparekassen Kronjylland i Kolding: 76 88 99 10.

Den lille robot: Edison

Er en eller to aktier i porteføljen nok?3.10.2017 15:55pressemeddelelse

I en rapport, der blev offentliggjort tidligere i år, har fire professorer fra Copenhagen Business School taget temperaturen på Hr. og Fru Danmarks investeringsvaner, når det kommer til at købe aktier for frie midler. I rapporten slår data fra perioden 2005-2012 fast, at 76 procent udelukkende har danske aktier. Det er godt, når danske aktier − som her i 2017 − præsterer godt. Men husk, at der kan komme år, hvor danske aktier gør det dårligere end de globale aktiemarkeder.