Ny svindelbølge hærger
Sådan forsøger svindlerne at få fat i dit betalingskort
Efter de seneste dage at have oplevet en stor stigning i en særlig svindeltype går Sparekassen Kronjylland ud og advarer:
- Det er vigtigt, at alle med et betalingskort og en bankkonto ved, at hverken bank eller politi nogensinde vil komme og banke på din dør og bede om dit betalingskort og din kode, lyder det klare budskab fra Jan Mågård, der er fagchef for kort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland.
Advarslen kommer, da Sparekassen Kronjylland lige nu ser, at især nogle af deres ældre kunder bliver ringet op med besked om, at kundernes betalingskort er i uorden eller er ved at blive svindlet.
- Fremgangsmåden er typisk, at den, der ringer, udgiver sig for at være fra kundens pengeinstitut. Vedkommende vil enten selv komme fordi og hente den ældres betalingskort eller vil sende en kollega eller en fra politiet, forklarer Jan Mågård.
Det faktum, at svindlerne møder op ansigt til ansigt med den ældre i fuldt dagslys og tilsyneladende kommer for at hjælpe, gør, at det virker troværdigt for flere af de ældre. Nogle afleverer både deres kort og koden til det.
- Det er derfor utrolig vigtigt at slå fast, at hverken politi eller bank nogensinde vil indsamle dit betalingskort. De vil heller aldrig bede om din kode eller dine kontooplysninger. Hvis du en dag vitterligt blev udsat for svindel, og banken vidste besked om det, ville den straks spærre dit kort uden at skulle have særlige oplysninger fra dig, slår Jan Mågård fast.
Tendens på tværs af banker
Hvor Sparekassen Kronjylland nærmest aldrig oplever denne svindeltype blandt sine kunder, har sparekassen haft en håndfuld tilfælde bare de seneste par dage.
Jan Mågård tilføjer, at det ikke kun er kunder fra Sparekassen Kronjylland, der er ramt af denne type svindel. Den foregår på tværs af pengeinstitutter - og lige nu i særlig høj grad. Så ingen kan vide sig sikker.
Bliver du udsat for svindel, men aner først uråd bagefter, kan du straks spærre dit kort ved at ringe til Nets på: 44 89 27 50.
Kontakter
Jan Mågård
Fagchef for kort og selvbetjening i Sparekassen Kronjylland
Tlf.: 89 12 25 48
jam@sparkron.dk
Maja GollesKommunikationsmedarbejder
Tlf:89 12 25 70mgo@sparkron.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Sparekassen Kronjylland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sparekassen Kronjylland
Sparekassen sikrer ny lyd til café for tidligere misbrugere26.11.2024 08:19:05 CET | Pressemeddelelse
Café Rusfri tilbyder tidligere misbrugere i Randers et tiltrængt socialt fællesskab. Nu har caféen fået nyt lydanlæg takket være Sparekassen Kronjylland.
Sparekassen Kronjylland køber markant bygning i Randers14.11.2024 15:29:30 CET | Pressemeddelelse
De seneste års vækst kræver flere hænder og mere plads
Sparekassen Kronjylland er landets mest socialt ansvarlige bank24.10.2024 08:31:17 CEST | Pressemeddelelse
På social ansvarlighed og ansvarlig ledelse er Sparekassen helt i top i kundernes vurdering, viser ny undersøgelse fra EPSI Rating Danmark.
Sparekassen Kronjylland støtter det lokale liv med ny runde af Garant-millionen22.10.2024 11:28:00 CEST | Pressemeddelelse
Lokale initiativer, der skaber liv og sammenhold, kan få støtte, når Sparekassen Kronjylland sammen med sine garanter uddeler donationer fra garant-millionen.
Sparekassen Kronjylland har Danmarks mest tilfredse kunder16.9.2024 08:01:14 CEST | Pressemeddelelse
Både blandt privat- og erhvervskunder ligger Sparekassen Kronjylland nummer 1 i ny undersøgelse. Relationer gør forskellen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum