SMVdanmark: Rimelig kompensationsaftale men besynderligt at minister skyder trepart ned

Dagens aftale om brede kompensationspakker spænder et vigtigt net ud under virksomhederne, men det lover ikke godt, at erhvervsministeren allerede nu har besluttet, at den kommende trepartsaftale kun skal gælde de tvangslukkede virksomheder, mener SMVdanmark, der opfordrer til, at lønkompensationsforhandlingerne flyttes til Christiansborg.

Et politisk flertal har netop aftalt kompensation som følge af nye restriktioner og anbefalinger. Kompensationen gælder bl.a. for faste omkostninger og tab for selvstændige, hvis man har en omsætningsnedgang på 30 pct.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, er tilfreds med aftalen.

"Aftalen er rimelig. Det er afgørende, at vi kompenserer virksomhederne, når vi lader dem trække læsset i vores kamp mod corona. Især er det positivt, at man kan få kompensation allerede ved et omsætningstab på 30 pct. Dermed spænder aftalen et vigtigt net ud under de berørte virksomheder," siger han.

Han undrer sig dog meget over, at erhvervsminister Simon Kollerup ved fremlæggelsen af aftalen udtalte, at den kommende lønkompensationsordning, som arbejdsmarkedets parter netop nu forhandler med regeringen, kun skulle gælde de tvangslukkede virksomheder.

"Det er jo arbejdsgiverne og fagbevægelsen, der sammen med regeringen har fået til opgave at lave en ny lønkompensationsordning, så de hårdt ramte virksomheder kan sende medarbejdere hjem med lønkompensation. Jeg synes, det er dybt besynderligt, at ministeren nu giver parterne håndjern på. Hvis en lønkompensationsaftale kun er for de formelt tvangslukkede, som fx diskoteker, så udelukker den jo alle de virksomheder, der reelt er tvangslukkede. Eventleverandørerne, der har fået aflyst stort set alle aftaler om julefrokoster i december, er jo teknisk set ikke lukket ned, men deres omsætning er væk, fordi regeringen kraftigt har anbefalet aflysning. Det er helt urimelig forskelsbehandling, hvis det ender med, at de ikke også får adgang til denne ordning,” siger Jakob Brandt.

Han opfordrer til, at lønkompensation fjernes fra treparts-institutionen og flyttes til politiske forhandlinger på Christiansborg.

”Fordi perioden for restriktioner kun er 4 uger, er løn reelt en fast omkostning på linje med fx husleje, som du heller ikke bare kan slippe fra med dags varsel. Efter en opsigelse vil en virksomhed hænge på lønnen i en periode, så det vil være en udgift,  man ikke kan slippe for. Derfor bør lønkompensation være en opgave for  politikerne ligesom de andre kompensationspakker,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Grøn fond må ikke ende som de stores tag-selv-bord24.6.2022 11:27:40 CEST | Pressemeddelelse

Den grønne fond er gaven, vi ikke havde ønsket os. Men givet at det er den, vi får, så er det afgørende, at pengene gives som generelle fradrag og ikke tilskud. Ellers risikerer pengene at bliver tovtrækkeri mellem de store forurenere for til sidst at lande i en af de store forureneres lommer, mener SMVdanmark. Og selvom et højere beskæftigelsesfradrag som idé er god, vil det reelt ikke batte noget.