SELECTED HOMME FEJRER 25-ÅRS JUBILÆUM

Det danske modebrand SELECTED HOMME fejrer 25 års jubilæum med et tilbageblik på de tanker og ambitioner, der dannede grundlag for brandet, som i dag står for premium tailoring og klassisk herretøj. Designchef Poul Bendixen tager os med en tur ned ad memory lane.

Det, der begyndte som et subbrand under JACK & JONES i 1997, er vokset til en succesfuld forretning med 37 retailbutikker, mere end 320 medarbejdere og ambitiøse ekspansionsplaner efter deres hidtil bedste økonomiske resultat i 2021/2022. Brandet har planer om at åbne 30 nye butikker og 100 shop-in-shops på tværs af Europa i løbet af de kommende to år.

For 25 år siden blev SELECTED født af en idé. En idé, der stadig definerer brandet den dag i dag. Poul Bendixen, der leder designteamet hos SELECTED, husker de tidlige samtaler i JACK & JONES tilbage i 1996, hvor han selv arbejdede i virksomheden.

“SELECTED HOMME blev født ud fra et ønske om at skabe en linje med premium tailoring. Da JACK & JONES er et denimbrand, blev det besluttet at etablere det nye projekt som et subbrand under navnet SELECTED og brande det som et premium-udvalg,” forklarer Poul Bendixen.

Brandet blev taget godt imod, og i 2002 havde SELECTED vist så meget potentiale, at det fik sit eget univers som selvstændigt brand. I 2008 blev det feminine modstykke, SELECTED FEMME, grundlagt, og herretøjslinjen fik navnet SELECTED HOMME. Men selv da SELECTED HOMME voksede og udviklede sig, forblev brand-DNA’et det samme​. Poul Bendixen fortsætter:

“Vores vision for brandet har altid været at skabe tidløse garderobeklassikere, der trodser flygtige trends og tendenser. Tilbage i 1997 var vores produktudbud begrænset til fine skjorter, strik og tailoring. Siden da er vi vokset til et komplet brand med sko, jeans, accessories og meget mere, men premium tailoring er fortsat kernen i vores forretning."

Med et veletableret brand og en solid produktportefølje er SELECTED ret optimistiske omkring fremtiden og deres position på markedet. En fremtid, hvor kvalitet og bæredygtighed meget vel kan blive nøglefaktorer i modebranchen.

SELECTEDs brandfilosofi 'Responsibly Crafted' afspejler deres ambitioner i forhold til kvalitet og bæredygtighed. Ifølge Brand Director Daniel Mayer er der tale om en holistisk forretningstilgang og et løfte om at gentænke den måde, industrien producerer og forbruger mode på. Han uddyber:

”På mange måder føler vi, at vi matcher nutidens kvalitetsbevidste forbrugere bedre end tidligere. Forbrugerne i dag bekymrer sig mere om kvalitet, holdbarhed og bæredygtighed i dag end for 10 eller 20 år siden. Vi har fokuseret på disse områder i mange år – selv dengang de endnu ikke stod højt på agendaen i offentligheden. Det har heldigvis gjort, at vi nu er godt rustet til at imødekomme de stigende krav fra forbrugere og myndigheder, og vi er spændte på de muligheder, denne udvikling også giver os for at tage vores brand til det næste niveau. På vegne af ​​hele SELECTED kan jeg sige, at vi er mere end klar til de næste 25 år.”

OM SELECTED

SELECTED FEMME / HOMME er et internationalt modebrand grundlagt i Danmark i 1997. Siden dengang har SELECTED været defineret af sin nordiske arv og har etableret en særlig tilgang til tidløst herre- og dametøj inspireret af moderne tendenser. SELECTED beskæftiger i dag mere end 320 medarbejdere og driver 37 detailbutikker. Kollektionerne sælges desuden af 2400 forhandlere i 44 lande.