Jesper Buchs unge iværksættere åbner unik butik med dansk modebrand

Da den danske serieinvestor og iværksætter Jesper Buch sidste år åbnede Jesper Buchs Iværksætterakademi i samarbejde med Niels Brock, var det med ambitionen om at bygge bro mellem erhvervslivet og de studerende. På studiet får eleverne nemlig en ungdomsuddannelse ud over det sædvanlige med en særlig dannelsesrejse og grundlæggende viden udi iværksætteri og entreprenørskab.

De lærer blandt andet at lægge realistiske budgetter, tale med investorer og lave koldt kanvassalg. Og gennem et nyt samarbejde med det danske BESTSELLER-ejede modebrand SELECTED FEMME/HOMME, får et hold studerende nu også mulighed for at koble teori med praksis, når de gennem to måneder skal drive deres egen fysiske butik og forhandle SELECTED produkter, som de selv har været med til at designe.

En uddannelse for livet

Samarbejdet med SELECTED startede med en workshop tilbage i november 2023. Her fik de unge iværksættere efter en række oplæg fra modevirksomheden til opgave at udvikle et koncept, der tog hensyn til ikke blot design, målgruppe, budget og marketing, men også en fysisk butik og driften heraf.

Efter flere måneders workshops og sparring med både SELECTED og serieinvestoren Jesper Buch selv står eleverne nu klar med deres eget butikskoncept og en række specialdesignede SELECTED-produkter, som sælges eksklusivt i butikken frem til juni. Gennem de næste to måneder skal eleverne selv stå for butiksdriften og marketing-relaterede opgaver for at give dem en autentisk oplevelse af hverdagen i detailhandel. En erfaring, som ifølge deres mentor, Jesper Buch, er ganske uvurderlig.

”Ved at lære – first hand – hvordan man driver en butik, giver vi de unge en unik chance for at integrere faglig viden og praktisk erfaring under deres uddannelse. Det her er ikke kun en uddannelse på papiret. Det er en uddannelse for livet,” siger Jesper Buch, som agerer mentor for de studerende gennem forløbet.

Et indblik i modebranchen

Modevirksomheden SELECTED, som driver mere end 35 butikker i ind- og udland, har foruden en række workshops med deres design-, retail- og social media-ansvarlige også bidraget med produktion af de produkter, eleverne skal forhandle i butikken. Og nu hvor eleverne tager hul på næste kapitel af forløbet med butiksdrift, er SELECTED fortsat med på sidelinjen som sparringspartnere og med økonomisk støtte til markedsføringen, så eleverne har mulighed for at eksperimentere og erfare, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

”SELECTED har været sindssygt gode til at hjælpe de unge iværksættere på vej ved at give dem en mulighed for at lave RIGTIGE varer, med en RIGTIG omsætning og RIGTIGE kunder. Det betyder alverden for vores elever, at de får praktisk erfaring,” fortsætter Jesper Buch.

Et fælles formål

Projektet er blevet til i et samarbejde mellem SELECTED, Niels Brock, Jesper Buch og ejendoms- og servicevirksomheden Jeudan A/S, som lægger butikslokaler til pop-up forretningen i Løngangstræde i det centrale København. Og fælles for de mange parter, der er indgået i samarbejdet, er stoltheden af at kunne bidrage til uddannelsen af Danmarks ungdom.

“Jeg synes, det er fantastisk, at Niels Brock sammen med Jesper Buch giver eleverne muligheden for at få så lærerig en oplevelse fra det virkelige erhvervsliv. Der ligger utrolig meget læring i blot at komme i gang, lære af sine fejltagelser og så gøre det endnu bedre. Beslutningen om, at SELECTED skulle understøtte elevernes første erfaringer med iværksætteri, var derfor også nem for os, og afspejler netop den ånd, vi lever efter internt i SELECTED," siger Daniel Mayer, Brand Director hos SELECTED.

Deltag i åbningen

Besøg pop-up butikken fra den 5. april kl. 11.00 på Løngangstræde 20, st. th. i det centrale København.

Fakta

• Projektet er skabt i et samarbejde mellem Niels Brock, Jesper Buch, SELECTED FEMME/HOMME og Jeudan A/S.

• Pop-up butikken kan besøges i perioden fra 5/4 – 8/6 2024 mellem kl. 11.00 – 17.30 på Løngangstræde 20, st. th, 1468 København.

• SELECTED FEMME/HOMME er et internationalt modebrand med danske rødder. Siden dets stiftelse i 1997 har SELECTED etableret en distinkt tilgang til tidløst herre- og kvindetøj inspireret af moderne tendenser. SELECTED beskæftiger i dag mere end 320 medarbejdere og driver 37 egne butikker, mens mærkets produkter sælges af 2400 forhandlere spredt over 44 lande.

• Niels Brock er en af Danmarks største uddannelsesinstitutioner med mere end 10.000 kursister og studerende fordelt på merkantile erhvervsuddannelser, HHX, GSK, MBA, bestyrelsesuddannelser og arbejdsmarkedsuddannelser.

PRESSENS MULIGHED FOR INTERVIEWS

Pop-up butikken slår dørene op fredag den 5. april kl. 11, hvor ledelsen fra SELECTED og Niels Brock vil deltage og stå til rådighed for interviews med medierne. Jesper Buch er tilgængelig for relevante interviews med medierne fra kl. 13. Adressen er Løngangstræde 20, st. th, 1468 København.

Daniel Mayer_Brand Director_SELECTED
Download
Som en del af projektet har de studerende været med til at udvikle specialdesignede SELECTED styles i form af t-shirts og sweatshirts, der udelukkende bliver solgt i de studerendes butik.