Rapport: Mængden af såkaldte DDOS-angreb er nu så stor, at hele lande risikerer at stå uden internet

Stor stigning i størrelsen af cyberangreb

København, 8. februar 2017

De kan sende virksomheder i knæ, slukke for TV og streamingtjenester og lægge store dele af mobilnetværket øde. De såkaldte DDOS-angreb (”distribueret servicenægtelse”, red.) er cyberangreb, der bevidst forsøger at overbelaste internetservere ved at sende millioner af forespørgsler afsted på samme tid. I 2017 forventes angrebene at blive så omfangsrige og hyppige, at en stor del af verdens forbrugere vil blive ramt af nedbrud, viser ny rapport. I de mest skrøbelige lande vil cyberkriminelle kunne lykkes med at lægge hele internettet ned.

- De store DDOS-angreb er taget voldsomt til i både styrke og frekvens. Så sent som i oktober ramte et verdensomspændende angreb. Det fik bl.a. tjenester som Amazon, Spotify, Netflix og Paypal til at gå i sort, siger leder af Deloittes cyber-enhed, Kim Schlyter.

I en ny global rapport fra Deloitte forudsiger cybereksperter, at de store angreb vil ske med blot en måneds mellemrum i 2017:

- De helt store angreb sker i dag med en styrke af mere end 1 terabyte, dvs. 1000 gigabyte, i sekundet. Der er altså tale om ekstremt store datamængder, som simpelthen resulterer i, at serverne bryder sammen, indtil man får stoppet angrebet. Det er en let måde for hackerne at forårsage store skader, siger Kim Schlyter.

Ifølge Kim Schlyter er der tre grunde til, at angrebene for alvor tager til:

- For det første bliver flere og flere ting koblet på internettet, hvilket giver hackerne øget ammunition. For det andet har hackerne fået bedre software til styre store mænger af kompromitterede enheder, og for det tredje gør de mange hurtige bredbåndsforbindelser i bl.a. Danmark de cyberkriminelle i stand til at sende horder af data på meget kort tid.

Herhjemme kan vi derfor se frem til endnu flere nedbrud på eksempelvis telenetværket eller populære internettjenester, men for nogle lande er konsekvenserne endnu større, mener Kim Schlyter:

- I lande med en mere primitiv it-infrastruktur taler vi ikke bare om TV eller telefoni. Her vil de store angreb være tilstrækkelige til at lægge hele internettet ned i en given periode. I det tid vil alle online-systemer og al internet-kommunikation være ude af drift. Det kan potentielt få omfattende og ødelæggende konsekvenser.

I 2016 oplevede verden to cyber-angreb på over 1000 gigabyte per sekund. Rent størrelsesmæssigt er det en fordobling sammenlignet med 2015 og mere end en tredobling siden 2013.

Om undersøgelsen:

Deloitte ”TMT Predictions 2017” sætter fokus på de vigtigste trends inden for it, tele og teknologi i 2017.

kschlyter@deloitte.dk

Kim Schlyter

Kim Schlyter er partner i Deloitte og ekspert i data- og cybersikkerhed.