Aarhus Universitet: Arts

Pressemøde: Danske børns læsekompetencer online - ePIRLS

Del
Danske 4. klasseelever er gode til at læse digitale tekster. Men hvor godt klarer de sig sammenlignet med de andre nordiske lande? Hvilke problemer oplever de svageste læsere, når de læser på en skærm? Læser pigerne bedre end drengene? Det er nogle af de spørgsmål, vi får svar på, når resultaterne fra ePIRLS 2016 præsenteres på et åbent pressemøde på DPU den 29. oktober 2019.


Den første store, internationale undersøgelse af, hvordan 10-årige elever er rustet til at læse digitale informationer – ePIRLS 2016 – bliver præsenteret den 29. oktober 2019 på DPU, Aarhus Universitet i København. Lektor emeritus Jan Mejding, der står bag den danske del af undersøgelsen, præsenterer og diskuterer her resultaterne og sætter dem ind i en skandinavisk sammenhæng.

”Danske 10-årige har nogle af de bedste forudsætninger i verden for at arbejde med elektroniske tekster. De allerfleste har adgang til internet og computer derhjemme, og i skolen arbejder eleverne aktivt med at anvende elektronisk databehandling. Derfor er der behov for at vide mere om, hvordan digitale tekster anvendes, og hvordan eleverne er forberedt til at arbejde med dem. Det har vi undersøgt i ePIRLS 2016,” siger Jan Mejding.

”Resultaterne viser, at det er de samme grundlæggende kompetencer og kontekstuelle faktorer, der er i spil, uanset om man læser på skærm eller på papir. Det er derfor ikke eksponeringen for tekster på en skærm, der i sig selv forbereder eleverne til at kunne anvende dem,” siger han.

Journalister, skoleledere, lærere og andre interesserede er velkomne til at deltage i pressemødet.
    
 
Tid og sted

Tirsdag den 29. oktober kl. 10-11
Tuborgvej 164, Bygning D, lokale D174
2400 København NV

Se på kort
  
 
Fakta om ePIRLS

  • ePIRLS er en elektronisk læseprøve i et simuleret internetmiljø, hvor eleverne skal navigere rundt i teksten via links og faneblade ligesom på en rigtig hjemmeside.
  • PIRLS står for Progress in International Reading Literacy Study og er en international undersøgelse af læsekompetence. I PIRLS 2016 deltog danske elever i 4. klasse - ud over den papirbaserede læseprøve - også i en test af onlinelæsning, ePIRLS.
  • I modsætning til PIRLS indgik der i ePIRLS 2016 kun informerende tekster.
  • 2.506 af de danske 4.-klasseelever deltog i ePIRLS.
  • 14 lande og to regioner deltog.
  • Undersøgelsen blev gennemført i foråret 2016, og nu offentliggøres en dyberegående analyse af resultaterne, ofte i et skandinavisk perspektiv.

I Danmark foretages undersøgelsen af Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet og finansieres af universitetet og Undervisningsministeriet.

Bag undersøgelsen står IEA (The International Association for the Evaluation of Educational Achievement), som er en uafhængig international sammenslutning af nationale forskningsinstitutioner og statslige institutioner.

Nøgleord

Kontakter

Jan Mejding
Lektor emeritus, DPU, Aarhus Universitet
Mail: jm@edu.au.dk
Mobil: 61 66 90 89

Links

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er en del af Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Læs mere om DPU

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye