Uddannelse og små børnegrupper skaber kvalitet i dagplejen
Små børnegrupper, uddannelse af dagplejerne, et godt tilsyn og adgang til efteruddannelse og supervision på stedet er væsentligt for at skabe kvalitet på dagplejeområdet. Det viser et nyt forskningsprojekt på tværs af tre lande i Europa.
Hvordan skaber man god kvalitet i dagplejen? Det har været fokus for et fælleseuropæisk forsknings- og udviklingsprojekt med deltagelse fra Belgien, Danmark og Irland. Projektet “Enhancing Quality in Family Day Care” har været finansieret af EU, og nu foreligger resultaterne.
”Der er store forskelle mellem organiseringen af dagpleje i Danmark, Belgien og Irland. Det gør, at det bliver muligt at få et komparativt billede af, hvilke forhold det er, der skaber god kvalitet på dagplejeområdet”, siger Grethe Kragh-Müller.
Hun peger på, at det er væsentligt at have et system, der understøtter dagplejen som en del af dagtilbudssystemet, og hvor der er en lovgivning for området.
”Det er på tværs af landene tydeligt, at det er vigtigt, man fører tilsyn med stederne, og at dagplejerne kan få en yderligere uddannelse og supervision på stedet. Uddannelse er i det hele taget afgørende, når man arbejder med andres børn og små børn for at kunne skabe et udviklingsfremmende miljø for børnene at være i”, siger Grethe Kragh-Müller.
Rekruttering af dagplejere er en fælles udfordring. Hvordan får man rekrutteret dagplejere, som er velkvalificerede, og hvordan fastholder man dem? Grethe Kragh-Müller peger på, at det har stor betydning, at man samfundsmæssigt også kan gøre det til et attraktivt område, med gode arbejdsforhold for dagplejerne.
Små børnegrupper giver mulighed for at understøtte børnenes udvikling
Endelig er der nogle grundlæggende forhold, som gør sig gældende for dagplejen i lighed med den øvrige dagtilbudssektor. Det har stor betydning, at der er små børnegrupper. Der bør maksimalt være tre børn pr. voksen, for det giver mulighed for, at dagplejeren kan arbejde med udviklingsfremmende relationer og understøtte børnenes udvikling, påpeger Grethe Kragh-Müller. Men samtidig er en af udfordringerne ved dagplejen, at dagplejerne kan komme til at arbejde isoleret.
”Der blev det drøftet i projektet, hvordan man kunne overvinde nogle af de forhindringer, der kan ligge i dagplejen. De andre lande var her meget optagede af, at vi i Danmark har legegrupper, hvor flere dagplejere mødes med deres børnegrupper til fælles aktiviteter. Både som et middel til at forhindre isolation for den enkelte dagplejer og til at skabe fælles udviklende aktiviteter for børnene”, siger Grethe Kragh-Müller.
Yderligere information
“Enhancing Quality in Family Day Care” forløb fra 2023 til 2024. Projektet er blevet finansieret af EU under Erasmus+ programmet og blev ledet af Early Childhood Ireland.
Fire institutioner deltog i projektet: DPU, Aarhus Universitet (Danmark), Vernieuwing In De Basisvoorzieningen Voor Jonge Kinderen - VBJK (Belgien), Vlaams Welzijnsverbond (Belgien) og Early Childhood Ireland (Irland).
Læs mere om projektet og forholdene i de tre deltagende lande på hjemmesiden: https://projects.au.dk/qualfdc
Kontakter
Lektor Grethe Kragh-Müller
DPU, Aarhus Universitet
Tlf. 93 50 82 10
Mail: grkm@edu.au.dk
Links
Om DPU, Aarhus Universitet
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Lars Erslev Andersen forsvarer doktordisputats13.1.2025 09:49:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag den 23. januar 2025 kl. 10.30 forsvarer Lars Erslev Andersen sin doktordisputats med titlen: Den Amerikanske Mission – Mytologi og magt på Aarhus Universitet.
Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren16.12.2024 10:47:36 CET | Pressemeddelelse
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser. En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
Hvordan har udbredelse af internettet forandret barndommen?3.12.2024 12:59:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle Strandgaard Jensen, lektor i historie på Aarhus Universitet, der med en ny ERC-bevilling nu får mulighed for at gøre os klogere på forandringen af barndommen med udbredelsen af internettet.
Katrine Frøkjær Baunvig ny professor i Grundtvigforskning27.11.2024 10:17:16 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Universitet styrker Grundtvigforskningen med Katrine Frøkjær Baunvig som ny professor fra den 1. december 2025. Hun vil kombinere klassisk humanistisk forskning med avanceret teknologi for at skabe nye perspektiver på Grundtvigs forfatterskab og digital kulturarv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum