Ørsted Biograf fik skulderklap og 5.000 kroner til filmpremiere

Da biografen i Ørsted onsdag aften havde premiere på Ole Bornedals John Mogensen-film, skete noget uventet. Pludselig hoppede ansatte fra Sparekassen Kronjylland op på scenen og overraskede Ørsted Biograf med et skulderklap og 5.000 kroner.

− Vi synes, at det er vigtigt at anerkende dem, der hver dag skaber liv og aktiviteter i Ørsted, og som er med til at gøre Ørsted til en attraktiv by at arbejde og leve i. Derfor har vi valgt med hele byens hjælp at uddele et skulderklap, fortæller Joan Hitz, der er souschef i Sparekassen Kronjylland i Ørsted.

På årets messe i Rougsøhallen kunne borgerne i Ørsted indstille de kandidater, de synes, gør en særlig indsats for byen, og som fortjente de 5.000 kroner, Sparekassen satte på højkant. Blandt de mange gode kandidatforslag har Sparekassen valgt Ørsted Biograf. Skulderklappet er således ikke blot fra Sparekassen, men har hele byens opbakning:

− Flere havde indstillet Ørsted Biograf, og i Sparekassen kan vi kun slutte op om, at den fortjener et særligt skulderklap. Alle de frivillige i biografen gør nemlig et kæmpe arbejde for vores by. De viser ikke bare mange gode film, men er også hurtige med de nyeste film, ligesom de er med til at vedligeholde den flotte biografbygning på Sygehusvej. En by af vores størrelse kan på ingen måde tage en biograf for givet, og biografen må derfor gerne vide, at den er både værdsat og vigtig for vores lokalområde, forklarer Joan Hitz om valget af Ørsted Biograf.

Høj på gode kræfter

− Det har gjort mig næsten høj at høre om alle de kandidater og indsatser, som byens borgere ville indstille til et skulderklap. Der er ingen tvivl om, at Ørsted er en by, hvor fællesskabet og den frivillige hjælp trives og bliver vægtet højt. Der er således meget, vi kan være stolte af. Nogle lysende eksempler er biografen og kroen. Det er vigtigt, at vi bliver ved med at bakke op om det lokale fællesskab og gør brug af områdets tilbud og det lokale erhvervsliv. For nylig er Sparekassen blevet det eneste pengeinstitut i byen. Jeg håber, at mange også vil støtte op om os og således være med til at sikre, at vi også i fremtiden kan bidrage til byens udvikling og gode tiltag, lyder det fra Joan Hitz.

Joan Hitz fra Sparekassen kronjylland ses her mellem Ebbe og Kirsten fra Ørsted Biograf.

Salg af Sparinvest vil styrke Sparekassen Kronjylland1.3.2019 08:38:07 CETPressemeddelelse

Sparekassen Kronjylland er en del af ejerkredsen bag Sparinvest, som i dag har indgået en betinget aftale om at sælge 75 procent af aktiekapitalen til Nykredit for 2.245 millioner kroner, ligesom der inden overdragelsen vil blive udbetalt 155 millioner kroner i udbytte. Hvis salget går igennem, vil det give Sparekassen en indtægt på 94 millioner kroner plus udbytte. Salget kan desuden styrke Sparekassens kapital og samtidig sikre et fortsat stærkt investeringssamarbejde til gavn for både kunder og Sparekassen. Hvis salget går igennem, bliver Sparekassens egentlige kernekapital- samt kapitalprocent øget med cirka 0,9 procentpoint, dels på grund af den ekstraordinære indtægt og udbyttebetalingen, dels på grund af reduktion i fradraget i kapitalgrundlaget for kapitalandele i andre finansielle virksomheder. - Kapitalkravene stiger betydeligt i disse år, og her vil et eventuelt salg være et af flere redskaber til at sikre, at Sparekassen også i årene fremover har en stærk og rigelig polstri