OK sætter strøm til bilerne hos Coop

Ved Coops hovedkvarter i Albertslund har energiselskabet OK opsat 16 ladestandere. Ladestanderne har hver to ladepunkter, og giver derfor i alt 32 ladepunkter, som både medarbejdere og gæster kan benytte. Ladestanderne er en vigtig del af Coops klimastrategi, og samarbejdet giver vigtig erfaring for OK i forhold til udviklingen af ladeløsninger.
OK har opsat ladestandere ved Coops hovedkvarter i Albertslund. Fotograf: Steen Knarberg

Markedet for ladestandere er under opbygning, og for OK er det vigtigt at lære så meget som overhovedet muligt og teste nogle af de løsninger, som bliver en del af fremtidens løsninger for at få strøm til el og hybridbilerne.  Et voksende elbilmarked gør det nødvendigt at opbygge et helt nyt logistiksystem for at holde bilerne kørende, og det er vigtigt at få indsigt i bilisternes behov.

”Ladestandere er et område under hastig udvikling. Derfor er det vigtigt for os, at vi kan teste løsninger hos erhvervskunder, og med afsæt i vores gode relation til Coop var det oplagt at lave en aftale med dem. På den måde får vi værdifuld erfaring, som kan vise, om det er den rigtige løsning til større virksomheder. Vi har selvfølgelig gjort et grundigt forarbejde i forhold til valget af netop den løsning, som er sat op, og nu skal vi finde ud af, hvordan det fungerer i praksis,” siger Thor Folmann Krarup, som er produktchef på E-mobilitet hos OK.

Hos Coop er man også tilfredse med muligheden for at lade sin elbil ved hovedkvarteret.

”At bidrage med infrastruktur til sikring af fremtidens grønne persontransport er en naturlig del af Coops klimastrategi, og arbejdspladsen er et af de væsentlige områder hvor ladestandere kan give stor gavn. Derfor er vi glade for dette samarbejde med OK, som giver vores ansatte på hovedsædet rig adgang til ladestandere. Samtidig er vi i gang med at kigge ind i krystalkuglen på dette lidt svære område, for at afdække mulighederne for at vores butikker ligeledes kan understøtte omstillingen til glæde for danskerne og vores mange medarbejdere i frontlinjen,” siger Klimachef i Coop, Peter Svendsen.

Dataindsamling i fokus
De 16 elladestandere hos Coop kan benyttes af medarbejdere, både dem med eller uden firmabil, og af gæster. Standerne er placeret tre forskellige steder på Coops hovedkvarter i Albertslund.

”Løsningen i samarbejde med Coop giver os viden om, hvilke behov en stor virksomhed har. Vi kan få svar på, hvor ofte der lades, samt hvilke typer ladninger der foretages. Det er meget værdifuldt i forhold til vores videre arbejde på området, og vi er rigtig glade for det samarbejde, vi har med Coop i den sammenhæng,” siger Thor Folmann Krarup.

”Vi har blandt andet mulighed for at teste forskellige IT-løsninger, som også er en vigtig del af udviklingen af ladestandere. Ligesom det er vigtigt, at vi får viden om, hvordan løsningerne i forhold til administration og fakturering fungerer,” siger Thor Folmann Krarup. ”På den måde sikrer vi vores ønske om at facilitere ladning til flere brugerniveauer,” slår han fast.

Arbejdspladsen er et oplagt sted
Arbejdspladsløsninger er et interessant område for OK, da det giver mulighed for at lade sin bil uanset, om man bor i hus eller lejlighed.

”Mange af Coops medarbejdere pendler hver dag fra flere dele af landet, hvor det kan være svært at lade sin elbil eller plug in bil. Derfor er løsningen med ladepunkter på arbejdspladsen et interessant område at prøve af. Ladestanderne er derfor af en type og kapacitet, som egner sig til, at man holder der nogle timer ad gangen, som man jo ofte gør, mens man er på arbejde eller til møde hos en virksomhed. I tæt boligbebyggelse er muligheden for at lade ved hjemmet jo ikke så stor,” siger Thor Folmann Krarup.

Coop og OK tester også, i samarbejde med Coops butikker, løsninger rettet mod butikslokationer.

Fakta om ladestanderne hos Coop

• Faktureres forskelligt, om det er medarbejdere med firmabil, medarbejdere med privat bil eller gæster.
  • OK ejer, drifter og servicerer de 16 elladestandere
  • Ladestanderne hos Coop er 11 kW AC lader med to ladepunkter pr. stander.
  • OK’s appløsninger til erhverv og private, som i dag kan bruges, når man tanker eller parkerer, bliver også en del af fremtidens betalingsløsning af strøm til bilen

Medarbejdere og gæster hos Coop kan benytte ladestanderne, som OK har opsat. Fotograf: Steen Knarberg
OK har opsat ladestandere tre forskellige steder ved Coops hovedkvarter. Fotograf: Steen Knarberg
OK har opsat 16 ladestandere med to ladepunkter på hver. Fotograf: Steen Knarberg