OK med nyt rekordresultat

Energikoncernen OK er kommet flot igennem 2023 med et rekordresultat på 1,1 mia. kroner før skat. Selskabet vil fortsat bruge den største del af indtjeningen på at investere massivt i transformationen af forretningen, herunder især e-mobilitet, fortæller CEO Michael Løve

OK har fået et rekordresultat i 2023. Meget af indtjeningen skal investeres i grønne forretningsområder, lyder det fra CEO Michael Løve. Foto: Ole Hartmann Schmidt

OK a.m.b.a. kunne torsdag præsentere resultatet for 2023, som er koncernens bedste nogensinde. Resultatet lyder på 1,1 mia. kroner før skat og er opnået på markeder, der alle bærer præg af stærk konkurrence. Resultatet anses for meget tilfredsstillende.

Brændstof finansierer transformationen
Flere faktorer har ifølge CEO Michael Løve været medvirkende til OK’s flotte resultat.

”Først og fremmest er jeg glad for, at vi kan se de første effekter af vores ”Generation 4” strategi, som vi lancerede for halvandet år siden. Strategien sætter fokus på, at vi skal bevare vores position som bilisternes foretrukne leverandør på brændstofmarkedet samtidigt med, at vi øger tilgangen af el-kunder og vores tilstedeværelse på lademarkedet,” siger Michael Løve.

”Det ligger helt naturligt i forlængelse af vores nuværende brændstofforretning at blive en væsentlig aktør indenfor e-mobilitet. Konsekvensen er, at vi gradvist går fra at sælge brændstof til at sælge el.  Takket være en effektiv drift og deraf en god indtjening i vores kerneforretning har vi mulighed for at investere langsigtet i transformationen af markedet.  Det gjorde vi 2023. Og det stopper ikke i 2024,” uddyber Løve.

Landets mest tilfredse elkunder
På elmarkedet har OK vokseværk. OK havde med udgangen af 2023 mere end 200.000 elkunder, og tilbagemeldinger tyder på, at OK har styrket sin position overfor kunderne. I hvert fald konkluderer den seneste brancheanalyse fra EPSI Rating, at OK har landets mest tilfredse elkunder.

”Det ligger dybt i OK’s natur at være kundeorienteret. Hvis man sælger brændstof eller strøm, så kan du ikke differentiere dig ret meget på selve produktet. I stedet handler det om kundeservice, pris, løsninger og relationen til især de store kunder. Det arbejder vi hver dag på at fastholde,” siger Michael Løve.

På området for opvarmning af boligen har OK for første gang oplevet et fald i salget af varmepumper, hvilket hovedsageligt skal ses i lyset af faldende gaspriser og ikke mindst uvished omkring fjernvarmeudrulningen.

”Så det handler om at give forbrugeren en tryghed i, at varmepumpen er en rigtig god løsning i områder, der ligger uden for den kollektive forsyning. Det ser vi også komme til udtryk ved en stigende efterspørgsel på vores Nærvarme-koncept, hvor man får en varmepumpe på abonnement,” siger Michael Løve.

Kamstrup med rekordstor ordrebog
Perspektiver er der også på markederne for intelligent energiovervågning, hvor OK-koncernen tæller selskaberne Kamstrup og EnergiData.

”Kamstrup tog hul på 2023 med en rekordstor ordrebog, som følge af en ophobning af ordrer under komponentkrisen.  Det ses også i selskabets resultat, som er det bedste nogensinde. Vi starter 2024 med en mere normal ordrebog, men potentialet i Kamstrup er fortsat meget stort,” siger Michael Løve

Han tilføjer, at EnergiData har fået mange nye kunder i ind- og udland med en omsætningsvækst på næsten 40 procent på selskabets softwareløsning til overvågning og optimering af energi- og ressourceforbrug. EnergiData har desuden indgået en række partnerskabsaftaler i udlandet, som kan give endnu mere skala.

OK købte i slutningen af 2023 desuden majoriteten af virksomheden GodEnergi, som er en ledende installatørvirksomhed med fokus på etablering af store ladeløsninger. Selskabet er købt for at styrke OK’s aktiviteter på lademobilitet, herunder til erhvervsmarkedet og til offentlige kunder.

Fakta:
Omsætningen i OK-koncernen for 2023 er på 16,8 mia. kroner mod sidste års 19,5 milliarder kroner, og resultatet på 1,121 mia. kroner før skat medfører en skattebetaling på 250 millioner kroner (871 mio. kr. efter skat) samt en udlodning på 250 millioner kroner til OK’s medejere.

Se OK's årsrapport 2023

E-mobilitet er et vigtigt forretningsområde for OK. Og OK fotrtsætter med at investere i et ledende ladenetværk i 2024, siger Michael Løve. Foto: Ole Hartmann Schmidt
OK's hovedkontor i Viby J ved Aarhus. Foto: Ole Hartmann Schmidt

Links