Flere lademuligheder: OK udvider sin tilstedeværelse i Københavns Kommune

Københavns Kommune har netop gennemført et nyt udbud af ladestandere til elbiler, og her er energiselskabet OK én af fem vindende operatører, der skal løse behovet for flere ladepunkter i hovedstadsområdet

Nu er der godt nyt til både pendlere og københavnske elbilister. I slutningen af 2024 forventer OK nemlig at påbegynde etablering af ladestandere på Amager, Bispebjerg, Østerbro, Nørrebro og Vesterbro.

Det skyldes en ny aftale mellem Københavns Kommune og OK, som omfatter i alt 87 ladestandere svarende til 174 ladepunkter af 11 kW.

”Vi har allerede en del ladestandere i Københavns Kommune, men med vores nye udbudssejr udvider vi ladenetværket yderligere i nogle andre bydele, og det letter elbilisternes søgen efter opladningsmuligheder og mindsker rækkeviddeangsten,” siger Kenneth Risborg Korsgaard, OK’s markedsdirektør inden for e-mobilitet, eCommerce og digitale kanaler.

OK deler kommunens glæde over, at udbuddet nu er gennemført, for det betyder, at elbilisterne får adgang til flere lademuligheder.

"Jeg er glad for, at vi har landet endnu et udbud, som sikrer knapt 1000 nye ladepladser i København, fordi det kan være med til at trække bilismen i en grønnere retning," siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod i en pressemeddelelse udsendt af Københavns Kommune.

Fakta om udbuddet:

• Aftalen er en såkaldt koncessionsaftale, dvs. de fem vindende ladeoperatører står for etablering og drift af ladestanderne på de offentlige pladser i Københavns Kommune.

• Tildelingskriterierne i udbuddet har været opladningspris for brugerne, etableringstid, bæredygtighed og miljø samt det beløb, man er villig til at betale for at leje det pågældende areal ved tildeling af kontrakter med opstilling af ladestandere.

• Udbuddet er opdelt i 12 delkontrakter, hvoraf OK har vundet to af dem.

Rikke Bue LaumarkKommunikationskonsulent

ribl@ok.dk