TEKNIQ Installatørernes Organisation

Ny aftale sætter strøm på den grønne omstilling

En ny politisk aftale sænker elvarmeafgiften med 15 øre pr. kWh. Aftalen træder i kraft allerede i maj 2018. Det er ifølge brancheorganisationen TEKNIQ en god nyhed for både boligejerne og virksomhederne – og ikke mindst for den grønne omstilling.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ.

Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og SF har netop indgået en politisk aftale om at sænke elvarmeafgiften allerede fra maj 2018. Dermed er afgiftssænkelsen blevet fremrykket fra den oprindelige beslutning om erhvervs- og iværksætterinitiativer, som blev indgået i november 2017. Her havde man besluttet at sænke afgiften med virkning fra 2019.

Hos TEKNIQ Installationsbranchen, der repræsenterer el- og vvs-virksomhederne, er man begejstrede over den nye aftale om at fremrykke afgiftssænkelsen.

”En afgiftssænkelse vil sætte yderligere skub i den grønne omstilling. El bliver fremtidens primære energikilde, og initiativet bidrager til at sætte skub i den elektrificering, vi har brug for,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ, og uddyber:

”Det er fremsynet at indfase afgiftssænkelsen på elvarme tidligere, hvad TEKNIQ også har opfordret til. Det giver både private og erhvervslivet et yderligere incitament til at omlægge til eldrevne varmepumper.”

Afgiften lempes i forbindelse med den fremrykkede aftale med 15 øre pr. kWh fra 1. maj 2018. Samme lempelse gælder også i 2019.

Ifølge tal fra Skatteministeriet kan parcelhusejere, der har en varmepumpe, se frem til en årlig besparelse på omkring 650 kroner om året.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ, mo.: 60 69 88 91

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ.

Information om TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 44.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 47 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation

Bonus på vej til vvs-installationsvirksomheder17.5.2018 19:49pressemeddelelse

Kun 20 erhvervsuddannelser opfyldte i 2017 kriterierne for at blive godkendt som en fordelsuddannelse – vvs-energiuddannelsen var en af dem. Dermed kan vvs-installationsvirksomhederne se frem til en kontant bonus for de uddannelsesaftaler, der blev indgået sidste år. Hos brancheorganisationen TEKNIQ håber man, at flere unge finder vej til vvs-energiuddannelsen, og at endnu flere virksomheder gør plads til de unge.