Nye varmepumpetal afslører akut behov for at gentænke puljecirkus

Varmepumpesalget faldt med 81 procent sidste kvartal, viser Energistyrelsens nye tal. Sæt puljerne fri og giv danskerne mulighed for at investere i den grønne omstilling i stedet for at blive kvalt i bureaukrati, lyder opfordringen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Illustration: TEKNIQ Arbejdsgiverne

I løbet af årets første kvartal faldt salget af vandbårne varmepumper med hele 81 procent i forhold til samme tidspunkt sidste år. Det fortsætter den katastrofale kurs fra 2023 og understreger behovet for at ændre noget grundlæggende ved tilskudsordningerne, hvis den grønne omstilling ikke skal gå helt i stå.

- Det er nødvendigt, at politikerne og myndighederne forstår, at de med tilskudsordningerne har utrolig stor betydning for udviklingen i markedet for varmepumper. Derfor er de nødt til at sætte puljerne fri og gentænke hele systemet for, hvordan man kan holde dampen oppe på den grønne omstilling, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der organiserer virksomhederne i det tekniske erhvervsliv.

Tre veje til at få gang i omstillingen

Gasprisernes fald påvirker af indlysende årsager lysten til at skifte sit gamle olie- eller naturgasfyr ud med et grønnere alternativ i form af varmepumper eller fjernvarme. Men det hjælper ikke, at støttepuljerne giver en stop-and-go-effekt i markedet. TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår derfor:

• Hold støttepuljerne til varmepumper åbne hele året, så borgerne kan få tilskud, når de har lyst til at investere.

• Gør det mere attraktivt at investere i områder, hvor fjernvarmen med stor sandsynlighed aldrig når ud (bl.a. i landdistrikterne)

• Regulér energiafgifter på el og gas for at stimulere markedet.

Salget af luft/vand-varmepumper og jordvarmeanlæg faldt fra 40.033 til 24.399 enheder i 2023, hvilket viser en nedgang på 39 procent sammenlignet med året før.

- For halvandet år siden var der vild panik, og man kunne ikke komme af med gasfyrene hurtigt nok. Nu er panikken forsvundet, og det er nok meget godt. Men der er behov for, at vi får lagt et spor som sikrer, at vi ikke taber momentum, men kan sikre en effektiv udrulning af varmepumper og fjernvarme, der fremover skal stå for hovedparten af boligopvarmningen i Danmark, siger Troels Blicher Danielsen.

Udviklingen i salget af de forskellige typer af varmepumper. Kilde: TEKNIQ Arbejdsgiverne/Energistyrelsen
Sidste kvartal faldt antallet af solgte vandbårne varmepumper med 81 procent i forhold til samme tidspunkt sidste år. Kilde: TEKNIQ Arbejdsgiverne/Energistyrelsen.
Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.