NIO præsenterer ET5 - Ny mellemstørrelse elektrisk sedan på NIO Day 2021

På NIO Day 2021 den 18. december 2021 i Suzhou, Kina, løftede NIO sløret for den nye smarte elektriske smarte mellemklasse sedan, ET5. ET5 der er NIOs mest kompakte bil til dato, blander ydeevne med luksuriøst meget plads og køreglæde. ET5 kombinerer et rent og præcist ydre med konceptet om følelsen af et rigtigt opholdsrum indeni.

• Ny kompakt NIO ET5 debuterede på NIO-dagen 2021, afholdt i Suzhou
• Levering til kinesiske kunder starter september 2022
• Maksimal effekt 360 kW; maksimalt drejningsmoment 700 Nm; 0-100 km/t acceleration på 4,3 sekunder
• CLTC-rækkevidde på over 1.000 km med 150 kWh Ultralong Range Battery
• NIO meddeler efter 2021 lanceringen i Norge, at der er planlagt lancering i Tyskland, Holland, Sverige og Danmark i 2022
• I 2025 vil NIO etablere sin tilstedeværelse i over 25 lande og regioner verden over

Sportsligt ydre

ET5s rene og præcise udvendige design trækker linjer til NIOs superbil-DNA og konceptet "Design for Autonomous Driving." Mens designet leder tanken hen på den flydende silhuet af ET7, integrerer de organiske linjer i den 4,7 meter lange ET5, sømløst de højtydende autonome køresensorer i dens rene, men moderne linjer. Det muskuløse bagparti er inspireret af EP9-superbilen og resulterer i bredere spor, mens de skarpe, mejslede former understreger det sportslige anslag. Dette understøttes af den bagerste ducktail spoiler og præcisionsdetaljer såsom air curtain, flush-håndtag, soft close døre samt rammeløse vinduer, der alt sammen skaber renere linjer og en forbedret aerodynamisk effektivitet.

ET5 indenfor

I udviklingen af NIOs koncept for, hvad NIO kalder Den Anden Stue, er interiøret i ET5 inspireret af trends inden for møbler, mode og sko, hvilket giver et sofistikeret rum med et varmt udtryk. Et større panoramaglastag skaber et lyst interiør suppleret med naturlige og organiske farvenuancer, herunder NIOs nye Terrakotta, som er en dyb og brændende orange.

ET5 byder på en række bæredygtige og genanvendte materialer. Det bæredygtige tekstil Clean+ giver en afslappende, nærmest kokonisk oplevelse og forbedrer kabinens akustiske ydeevne. Smarte usynlige luftventiler er blevet udviklet til et smukkere og mere sammenhængende design, mens en helt ny funktion med en 256-farvers lyskilde giver mulighed for at skabe en stemning, der altid passer til dit humør. Et Dolby Atmos 7.1.4 surround sound system er standard på bilen og sikrer, at alle sanser tændes.

Banebrydende interface med AR/VR-innovation giver en virkelig intens køreoplevelse

ET5 byder på det seneste inden for skærmteknologi. PanoCinema er et panoramisk og fordybende digitalt cockpit med AR- og VR-teknologier. NIO har indgået partnerskab med NREAL, et innovativt AR-enhedsfirma og har tilsammen udviklet markedets første AR-briller - eksklusivt til NIO, som kan projicere en effektiv skærmstørrelse på 201 tommer på seks meters afstand.

NIO samarbejder også med NOLO om at udvikle NIO VR-brillerne, der anvender ultratynde Pancake-linser, der skaber en kikkert 4K-skærmeffekt. En 10,2-tommers HDR-instrumentklynge booster billedernes klarhed og puls.

Klar til førerløs kørsel

ET5 kommer med den nyeste NIO Autonomous Driving (NAD) teknologi. Med NIO Aquila Super Sensing og NIO Adam Super Computing vil ET5 gradvist opnå en sikker og tryg autonom køreoplevelse for eksempel på motorveje, i byområder, til parkering og batteriombytning. NADs funktioner vil gradvist blive rullet ud i takt med fortsat udvikling og validering. NAD vil blive tilgængelige for brugere via et månedligt abonnement på 680 RMB (cirka 700 DKK) under ADaaS (AD as a Service).

Ægte sportslige præstationer kombineret med effektivitet

Med 360 kW arver ET5 NIOs højtydende DNA og accelererer fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder takket være den dobbeltmotorarkitektur (150 kW induktion asynkronmotor foran og 210 kW permanentmagnetmotor bagtil, der giver et maksimalt drejningsmoment 700 N). Med NIOs egenudviklede højtydende 4-pot kaliber er bremselængden fra 100 km/t kun 33,9 meter. Med en luftmodstandskoefficient så lav som 0,24 og den nye generation af højeffektive elektriske drivaggregater med SiC-kraftmodul når ET5 en CLTC-rækkevidde på over 550 km med et 75 kWh Standard Range Battery, mere end 700 km med 100 kWh Long Range Battery og over 1.000 km med 150 kWh Ultralong Range Battery.

Konstrueret til sikkerhed

ET5 er designet til at opfylde de strenge femstjernede C-NCAP- og Euro NCAP-standarder. Dette opnås ved hjælp af en særligt forstærket stål-aluminiumhybridkonstruktion med torsionsstivhed op til 34.000 Nm/deg. ET5 ultralave tyngdepunkt på 482,6 mm og hjulbredde på 1.685 mm har gjort det muligt for ET5 at opnå en rollover-resistance på 1,7, hvilket ligger over NHTSA's femstjernede kriterier.

Nye farver og finish

ET5 fås i ni udvendige farver, hvoraf First Light Kiss og Sunbathe Yellow fås eksklusivt til denne model. Airspace Blue, NIO-farven 2022, fanger vores planets frodige, dybe toner.

Priser og levering

I Kina starter priserne fra 328.000 RMB og 258.000 RMB med BaaS (Battery-as-a-Service). Levering forventes at starte i september 2022.

ET7-leverancer starter til marts

På NIO Day blev det desuden annonceret, at bestilling af ET7, NIOs flagskib sedan, starter den 20. januar 2022, med leveringer fra den 28. marts 2022. ET7 omdefinerer standarderne for digitalisering af og sensorer til autonom kørsel for en personbil og leveres som standard med over 100 funktioner til komfort, sikkerhed og Smart Technologies. Siden ET7 blev lanceret første gang, er der blevet tilføjet 20 nye funktioner eller forbedringer, inklusiv en reduceret accelerationstid på 0-100 km/t indenfor 3,8 sekunder, samt at luftmodstandskoefficienten er optimeret til 0,208.

NIO Power-udrulningen fortsætter

At levere en kraftoplevelse udover opladning er et mål, NIO har stræbt efter. I 2022 vil NIO fortsætte med at udvide opladnings- og Power Swap netværket. Ved udgangen af 2022 vil NIO i alt have mere end 1.300 Power Swap-stationer, 6.000 Power Chargers og 10.000 destination chargers på tværs af Kina, samt forbinde over 30 oplevelsesruter, inklusive Silkevejen og den tropiske regnskov Xishuangbanna.

Udvidelse uden for Kina er skitseret

2021 markerede NIOs første skridt ind på det globale marked. Efter at have lanceret i Norge vil NIO introducere sine produkter og brugercentrerede service i Tyskland, Holland, Sverige og Danmark i 2022. I 2025 vil NIO etablere sin tilstedeværelse i over 25 lande og regioner verden over.

Udvidelse af NIO brugerfællesskabet

Bruger-partner-planen er en platform, der er skabt af brugere i NIO-fællesskabet med det formål at kunne dele ressourcer. NIO-brugere nyder godt af og deler fordele med de øvrige brugere i fællesskabet. I 2022 vil NIO investere 80 millioner NIO Points i bruger-partner-planen.

Derudover annoncerede NIO officielt Clean Parks, en økosystembeskyttelsesplan, der støtter styrkelse af naturreservater rundt om i verden og etablerer et rent energikredsløbssystem for derigennem at beskytte vitale økosystemer.

NIO Day 2021

Hele 490 NIO-brugere tog del i samskabelsen af denne femte NIO-dag i Suzhou, og yderligere 450 brugere meldte sig frivilligt til at støtte NIO-dagen i forskellige byer i hele Kina. I år optrådte NIO Band, dannet af NIO-brugere, live med deres nye sang, 'Say Hello to the World'. Alan Walker, den verdenskendte musiker og komponist, har samarbejdet med NIO om at komponere en ny sang, Hello World, og debuterede med sit første EDM-show ved eventet.

William Li, NIOs grundlægger, bestyrelsesformand og CEO, sagde: "Året 2021 er fyldt med udfordringer. Med en positiv og optimistisk attitude og fremtidsudsigter er NIO, sammen med sine brugere, vokset. I 2022 vil vi fortsætte med at fokusere på produktet og teknologiudviklingen, fremskynde implementeringen af vores servicenetværk og gå ind på flere markeder globalt. Vi er overbeviste om, at det er vejen frem."

Pressebilleder og materiale: https://www.nio.com/news/nio-day-2021-held-suzhou-smart-electric-sedan-et5-unveiled