Nedskæringer på jobindsatsen vil ramme de svageste ledige

Milliardbesparelser på ’administration og bureaukrati’ kan ikke undgå at trække tæppet væk under hjælpen til de svageste ledige, lyder det fra HK Kommunal om Socialdemokratiets forslag om at skære tre milliarder kroner på kommunernes beskæftigelsesindsats.

- Det er helt urealistisk og udtryk for ren ønsketænkning, hvis man forestiller sig, at der i beskæftigelsesindsatsen sidder en masse dygtige medarbejdere, der kan spares væk uden, at det får alvorlige konsekvenser for især de svageste ledige. Sådan siger HK Kommunals næstformand, Pia Lund Jeppesen, om regeringens nye skatteudspil, der også har beskæftigelsesindsatsen som omdrejningspunkt.

I udspillet foreslår regeringen, at der på kommunernes beskæftigelsesindsats skal skæres tre milliarder kroner, der skal bruges på blandt andet et højere beskæftigelsesfradrag.

En nedbarbering af beskæftigelsesindsatsen i den størrelsesorden kan imidlertid ikke undgå at gå ud over de ledige, der har andre udfordringer end ledighed, mener Pia Lund Jeppesen, der repræsenterer hovedparten af de ansatte på landets jobcentre.

-  Vi ved, at medarbejderne på jobcentrene allerede i dag oplever, at der ikke er tilstrækkelig tid til den håndholdte indsats til den enkelte ledige, der har andre udfordringer end ledighed. Så hvis man skærer så meget ned, som regeringen foreslår, vil konsekvensen uvægerligt være, at de svage ledige lades i stikken. Alle politikere bør tænke sig om en ekstra gang, før de rundbarberer en offentlig service, der kommer en masse borgere og samfundet til gode. Tænk bare på, hvordan det gik med SKAT, siger Pia Lund Jeppesen.

Hun fremhæver, at besparelsen på de tre milliarder vil komme oven i allerede planlagte besparelser, der skal finansiere Arne-pensionen.

- I HK Kommunal har vi længe efterlyst en sanering af hele regelsættet på beskæftigelsesområdet. Men det er urealistisk at forestille sig, at man kan spare tre milliarder på det, politikerne kalder ’bureaukrati’ samtidig med, at man ønsker at styrke den håndholdte indsats for de ledige. De svage ledige med flest udfordringer vil uundgåeligt blive tabere, siger Pia Lund Jeppesen.

Hun understreger, at HK Kommunal meget gerne vil bidrage til at skabe en beskæftigelsesindsats, hvor man luger ud i de mange politisk besluttede proceskrav og i højere grad lader medarbejderne bruge deres faglighed i forhold til det, der hjælper den enkelte ledige videre.

- Vi vil meget gerne bidrage til at skabe en beskæftigelsesindsats, hvor vi bruger kræfterne på det, vi ved virker. Men det er useriøst at sætte et milliardbeløb på, som er grebet ud af luften, og som ikke er realistisk i virkelighedens verden, siger Pia Lund Jeppesen.

Politikerne har ifølge HK Kommunals næstformand kun det ene fokus, at den virksomhedsrettede indsats virker.

- Det er også rigtigt, men ikke for alle. Virksomhederne vil eksempelvis ikke have ledige, der ikke er mødestabile eller har misbrugsproblemer. De borgere, vi taler om her, kan være meget langt fra arbejdsmarkedet. De har brug for dygtige ansatte, der hjælper dem med for eksempel sundhedstilbud, mentorer eller sprogundervisning. Derfor er det svært at se andet, end at voldsomme nedskæringer vil gå ud over de svage ledige, siger Pia Lund Jeppesen.

Pia Lund Jeppesen, næstformand HK Kommunal, tlf. 61550566

Information om HK Kommunal