Lønløft til nogle grupper må ikke gå ud over andre

I anledning af lønstrukturkomiteens rapport opfordrer HK Kommunal til, at midlerne til en trepart holdes uden for reguleringsordningen. Lønløft til nogle grupper må ikke gå ud over andre, siger HK Kommunals formand Lene Roed.

Formanden for HK Kommunal, Lene Roed, kvitterer for, at lønstrukturkomiteen i dag har offentliggjort en grundig rapport om de offentligt ansattes løn.

- Det er godt, at vi nu har fået et fælles grundlag for at kigge på de offentligt ansattes løn og arbejdsvilkår. Vi ser frem til at drøfte rapporten i Forhandlingsfællesskabet og til at indgå i trepartsforhandlinger, når vi kommer dertil, siger Lene Roed.

- Midlerne til en trepart skal holdes uden for reguleringsordningen. Det vil være helt urimeligt, hvis nogle offentligt ansatte skal have mindre i løn, fordi andre grupper skal have et lønløft. Det bidrager ikke til mere ligeløn, og det er ikke den måde, vi skal løse udfordringerne på, siger Lene Roed.

Formanden for HK Kommunal konstaterer, at analysen helt overordnet dokumenterer, at ledelse, erfaring og uddannelse betaler sig.

- Rapporten viser også, at der er en tendens til, at kvindedominerede fag tjener mindre. Og vi kan også se, at flere af HK Kommunals faggrupper ikke helt får den løn, man kunne forvente henset til deres uddannelse, erfaring og deres lederfunktioner. Det er selvfølgelig noget, vi er opmærksomme på, siger Lene Roed.

- Alle HK Kommunals medlemmer er lige nu presset på reallønnen.  HK’erne er bestemt ikke lønførende, og inflationen har gjort et kæmpe indhug i økonomien. Derfor vil HK Kommunal selvfølgelig arbejde for, at medlemmerne får genoprettet deres økonomi. For os har det altid været vigtigt at sikre reallønnen. Det er det i særklasse nu med den høje inflation, siger Lene Roed.

Lene LundgaardKommunikationschef

Lene RoedFormand for HK Kommunal