DSK - De Samvirkende Købmænd

Mere dyrevelfærd

Del
NY DSK-undersøgelse: Nu får forbrugerne, hvad de ønsker

Forbrugernes ønsker til dyrevelfærd svarer rigtig godt til tankerne bag det statslige dyrevelfærdsmærke med op til tre hjerter, som i denne uge lanceres på grisekød i mange dagligvarebutikker, bl.a. MENY og REMA 1000.

Det viser en forbrugerundersøgelse, som analyseinstituttet Kundepanelet har foretaget for De Samvirkende Købmænd. Analysen bygger på næsten 1300 forbrugersvar og offentliggøres onsdag i forbindelse med den første lancering af grisekød med det nye, statslige dyrevelfærdsmærke.

Af undersøgelsen fremgår bl.a.:

  • 20 procent af forbrugerne køber kun fødevarer fra producenter, hvor dyrevelfærden er højere end den, der foreskrives i lovgivningen. 54 procent tænker over det, men får ikke lige kigget efter det, når de handler.
  • Bedre adgang til udeforhold, mere plads i staldene og kortere transporttid til slagterierne er de elementer, som forbrugerne lægger størst vægt på.
  • Det er klart høns/kyllinger (73 procent) og grise (68 procent), som ligger øverst på ”ønskelisten” over de dyrearter, der skal sikres bedre dyrevelfærd.
  • 65 procent af forbrugerne mener, at politikerne har et stort ansvar for til stadighed at stramme kravene til dyrevelfærd.

I en kommentar til undersøgelsen siger John Wagner, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd:

”Forbrugersvarene bekræfter, at vi er på rette vej med det nye, statslige dyrevelfærdsmærke, som gør det lettere for kunderne at vælge grisekød fra besætninger, hvor der er taget større hensyn til dyrevelfærden, end loven foreskriver. Undersøgelsen bekræfter samtidig, at næste skridt bør være en tilsvarende mærkning af fjerkræ-produkter, herunder æg”.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen besøger onsdag den 24. maj kl. 11.30 til 12.00 MENY på Vermlandsgade på Amager, hvor det nye, statslige dyrevelfærdsmærke præsenteres.

Her vil slagtermester Erik Larsen give smagsprøver på udskæringer af Frilandsgris, som har tre hjerter for ekstraordinær god dyrevelfærd.

MENY og REMA 1000 er blandt de købmandskæder, som allerede nu har ”hjerte-mærkede” udskæringer af gris.

Nøgleord

Kontakter

Yderligere oplysninger om mærkningsordningen kan fås hos DSK’s underdirektør Jytte Tandrup, tlf. + 45 2927 5483.


Oplysninger om ministerens besøg i MENY Vermlandsgade: DSK kommunikationskonsulent Flemming Effersøe, tlf. +45 2393 6329


Kontakt til kæderne:
Kategoridirektør Hans Holmstedt, Dagrofa, tlf. +45 4199 3232
Salgs- og marketingdirektør Anders R. Jensen, REMA 1000, tlf. + 45 8881 6000

Information om DSK - De Samvirkende Købmænd

DSK - De Samvirkende Købmænd
DSK - De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26
2300 København S

3962 1616http://www.dsk.dk/

Vi passer godt på de danske købmænd.

Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.

Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.

I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.

Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye