DSK - De Samvirkende Købmænd

Den fysiske dagligvarebutik hitter hos danskerne

Del

En befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd viser, at ni ud ti danskere foretrækker den lokale købmand frem for en digital dagligvarehandel.

Fotograf Keld Navntoft

Til trods for at nethandlen er i vækst, er det stadig den fysiske butik, der hitter hos kunderne i forhold til de daglige indkøb. Selv blandt de 18-34-årige foretrækker mere end 87 pct. stadig den fysiske indkøbskurv, når der skal handles dagligvarer, og der skal hentes inspiration til familiens måltider.  

Langt fra al handel er rykket online. Der er således store forskelle i, hvilke varegrupper der havner i den digitale indkøbskurv. Især beklædning, billetter og take-away-mad er populære onlinekøb blandt danskerne, mens dagligvarer stadig primært købes i lokale dagligvarebutikker.

”Det glæder mig, at så mange danskere stadig er begejstret for den fysiske butik, men det overrasker mig ikke. Vores købmænd gør en kæmpe indsats for, at deres butikker fremstår spændende og indbydende, og der er masser af inspiration at hente til vores måltider. Det tiltrækker naturligvis mange kunder,” siger adm. direktør for De Samvirkende Købmænd, Jannick Nytoft.

”Dagligvarebutikkerne har været dygtige til at tilpasser sig forbrugernes efterspørgsel på sortiment og service, og mange nye koncepter er kommet til, herunder flere convenience-produkter. Selvom vi har travlt, og vores tidsforbrug er under pres, så viser undersøgelsen, at det at handle dagligvarer er forbundet med et mønster og en væsentlig rutine”.

”I den fysiske butik kan du se, røre ved og dufte produkterne, hvilket kan hjælpe kunden med at træffe bedre beslutninger og vælge de bedste produkter. Der er også mulighed for personlig rådgivning fra medarbejdere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at finde bestemte produkter. Og så får du de købte varer med det samme, og du undgår leveringsomkostninger og risikoen for forsinkelser eller andre problemer med leveringen.” pointerer Jannick Nytoft.  

Billeder

Vedhæftede filer

Om De Samvirkende Købmænd

Vi passer godt på de danske købmænd.

Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.

Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.

I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.

Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye