Den fysiske dagligvarebutik hitter hos danskerne
En befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd viser, at ni ud ti danskere foretrækker den lokale købmand frem for en digital dagligvarehandel.
Til trods for at nethandlen er i vækst, er det stadig den fysiske butik, der hitter hos kunderne i forhold til de daglige indkøb. Selv blandt de 18-34-årige foretrækker mere end 87 pct. stadig den fysiske indkøbskurv, når der skal handles dagligvarer, og der skal hentes inspiration til familiens måltider.
Langt fra al handel er rykket online. Der er således store forskelle i, hvilke varegrupper der havner i den digitale indkøbskurv. Især beklædning, billetter og take-away-mad er populære onlinekøb blandt danskerne, mens dagligvarer stadig primært købes i lokale dagligvarebutikker.
”Det glæder mig, at så mange danskere stadig er begejstret for den fysiske butik, men det overrasker mig ikke. Vores købmænd gør en kæmpe indsats for, at deres butikker fremstår spændende og indbydende, og der er masser af inspiration at hente til vores måltider. Det tiltrækker naturligvis mange kunder,” siger adm. direktør for De Samvirkende Købmænd, Jannick Nytoft.
”Dagligvarebutikkerne har været dygtige til at tilpasser sig forbrugernes efterspørgsel på sortiment og service, og mange nye koncepter er kommet til, herunder flere convenience-produkter. Selvom vi har travlt, og vores tidsforbrug er under pres, så viser undersøgelsen, at det at handle dagligvarer er forbundet med et mønster og en væsentlig rutine”.
”I den fysiske butik kan du se, røre ved og dufte produkterne, hvilket kan hjælpe kunden med at træffe bedre beslutninger og vælge de bedste produkter. Der er også mulighed for personlig rådgivning fra medarbejdere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at finde bestemte produkter. Og så får du de købte varer med det samme, og du undgår leveringsomkostninger og risikoen for forsinkelser eller andre problemer med leveringen.” pointerer Jannick Nytoft.
Billeder
Vedhæftede filer
Om De Samvirkende Købmænd
Vi passer godt på de danske købmænd.
Med De Samvirkende Købmænd har danske købmænd en slagkraftig brancheorganisation, der sætter mange "fingeraftryk" i dansk erhvervslovgivning.
Medlemskredsen omfatter ca. 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution.
I daglig tale siger vi, at DSK’s formål er at passe godt på den danske købmand. Mere formelt formuleret, så er DSK’s erklærede formål at skabe de bedst mulige vilkår for selvstændige forretningsdrivende i dansk dagligvarehandel.
Følg pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DSK - De Samvirkende Købmænd
Nye initiativer skal skærpe kampen mod butikstyverier30.9.2024 11:53:50 CEST | Pressemeddelelse
På et møde med justitsminister Peter Hummelgaard præsenterede De Samvirkende Købmænd (DSK) en fempunktsplan med i alt 16 konkrete forslag – herunder fem nålestik mod butikstyverierne, der tilsammen skal vende udviklingen.
Grænsehandel gør danskerne mere usunde20.9.2024 08:49:19 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse fra De Samvirkende Købmænd (DSK) viser, at grænsehandlen i stigende grad medfører et øget forbrug af usunde varer som slik, chokolade, sodavand og alkohol. Særligt blandt unge er tendensen til overforbrug alarmerende.
Købmænd drukner i regler – der er behov for regelforenkling26.8.2024 08:10:44 CEST | Pressemeddelelse
I det seneste folketingsår 2023-2024 blev der vedtaget ti love og 73 bekendtgørelser, som påvirker den danske købmands dagligdag. Sammenlagt fylder de nye og ændrede regler omkring 155.000 ord.
Stærke købmænd skaber liv på landet22.8.2024 10:32:07 CEST | Pressemeddelelse
De Samvirkende Købmænd (DSK) hilser med stor tilfredshed regeringens seneste landdistriktspolitiske udspil velkommen.
Sommerferietid er fritidsjobtid – også hos købmændene19.7.2024 09:47:14 CEST | Pressemeddelelse
Sommerferien er en højtid for fritidsjob og dermed også første møde med arbejdsmarkedet for mange unge.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum