Man bør have kørekort til ledelse

Næsten halvdelen af din arbejdslyst afhænger direkte af din nærmeste leder. Det viser en rapport, der udkommer i dag! Det giver lederen et stort ansvar for medarbejdernes psykiske sundhed, derfor mener Krifa, at ledere bør have papir på deres kunnen.

Har du nogensinde brokket dig over – eller talt begejstret om din chef? Hvis du har, er det helt naturligt. Din nærmeste leder betyder nemlig meget mere for din arbejdslyst, end man lige skulle tro.

Krifas Videncenter for God Arbejdslyst har i samarbejde med Kantar Gallup undersøgt forholdet mellem arbejdslyst og ledelse. Og resultatet er klart: Mindst 46 procent af din lyst til at gå på arbejde afhænger af din nærmeste leder.

Det betyder, at lederne er en af de allermest centrale faktorer i vores arbejdsliv. Lederne har altså et meget stort ansvar for medarbejders arbejdslyst, og dermed i hvor høj grad medarbejderne er glade, produktive og undgår stress.

Det billede kan Alfred Josefsen, der er ledelsesrådgiver og medlem af regeringens ledelseskommission, genkende:

- Hvad er det, vi taler om ved aftensmaden, når vi kommer hjem efter arbejde? Lederen fylder voldsomt meget i vores oplevelse af arbejdsdagen. De rammer, som lederen sætter, har vild stor indflydelse på arbejdslysten - og det gode liv i det hele taget, siger Alfred Josefsen.

Paradoks: det kræver bevis at servere en hotdog – men ikke at lede mennesker

- Ledere har meget stor magt over menneskers liv. Mennesker er ubetinget den vigtigste ressource i Danmark. Derfor er ledelse et samfundsanliggende – og derfor mener Krifa, at det er på tide at diskutere en certificeringsordning for ledere, siger Søren Fibiger, der er formand for Krifa. Han fortsætter:

- Det er paradoksalt, at det kræver hygiejnebevis at servere en hotdog på grillen – men som leder kan du komme helt uden forudsætninger og få stor magt over andre mennesker.

Når chefen ikke forvalter sin magt på en ordentlig måde, kan det have meget store konsekvenser for medarbejdernes psykiske helbred. Det ses blandt andet i det høje antal sygedage, der direkte kan relateres til dårlig ledelse. Det er erfaringerne for jobtrivselskonsulenterne i Krifa. De får mange opkald fra medlemmer, der har det skidt med chefen.

- Vi oplever rigtig tit, at problemer på arbejdspladsen har en stor relation til nærmeste leder. Lederen er den, der sætter rammerne, definerer og prioriterer arbejdsopgaverne, og skal sikre det psykiske arbejdsmiljø. Der ligger derfor et kæmpe ansvar hos lederen for at hjælpe medarbejderne med at finde ståsted og balance i disse ting. Hvis ikke lederen formår det - eller aktivt ikke forholder sig til det, så risikerer det at gå ud over medarbejderen. Og det kan udmønte sig i en stressreaktion, siger Rasmus Højbæk, der er stresskonsulent og erhvervspsykolog i Krifa. Virksomheder underkender betydning af ledelse Videncenter for God Arbejdslyst har i den nye rapport ”Når ledelse skaber arbejdslyst” kortlagt, hvilke dimensioner af ledelse der betyder mest for medarbejdernes arbejdslyst. I tidligere rapporter har samme videncenter dokumenteret, at arbejdslysten har meget stor betydning for både produktivitet og stress.

Alligevel er der mange virksomheder og organisationer, der ikke har nogen klar bevidsthed omkring, hvor stor betydning ledelse reelt har, og det er et stort problem. Det mener Alfred Josefsen, ledelsesekspert og medlem af regeringens ledelseskommission.

- Ledere skal tage ledelse helt vildt alvorligt! Lederen har en enorm indflydelse på rigtig mange menneskers liv - til den gode side og til den dårlige side. Det er noget, man skal gøre sig umage med. Man skal stå på tæer for at blive så dygtig som muligt, siger han. Om rapporten Videncenter for God Arbejdslyst udkommer 23/10 med rapporten ”Når ledelse skaber arbejdslyst”. Der er spurgt 1600 danskere om forholdet til deres leder Find rapporten på denne side den 23/10 https://krifa.dk/godarbejdslyst/viden-og-udgivelser/naar-ledelse-skaber-arbejdslyst

For ydereligere information kontakt:

Journalist Dorthe Gærup Nielsen på tlf: 51381862 / dgnn@krifa.dk

Journalist Dorthe Gærup Nielsen på tlf: 51381862 / dgnn@krifa.dk