Lidl og Too Good To Go udvider samarbejdet: 121 Lidl-butikker tager kampen op mod madspild
Målsætningen er klar. 150.000 solgte ”lykkeposer” om året forventer Too Good To Go, at det nye, omfattende samarbejde med samtlige 121 Lidl-butikker kaster af sig – samt et øget fokus på at reducere madspild. Samarbejdet, der er det første af sin slags med en discountkæde i Danmark, kommer i forlængelse af en testperiode, hvor mere end 15.000 lykkeposer med overskudsmad er blevet solgt i 21 udvalgte Lidl-butikker fordelt over hele landet siden foråret 2019.
”Med Lidl-samarbejdet skyder vi en helt ny model i gang, hvor man kan afhente forskellige typer lykkeposer på forskellige tidspunkter i løbet af dagen. Vi lægger ud med frugt og grønt, og senere kommer der poser med kolonialvarer og poser med kød og kølevarer til. Vi forventer, at vi med det nye set-up vil kunne redde 150.000 Lidl-lykkeposer om året, hvilket vil gøre Lidl til en af vores største partnere i kampen mod madspild,” siger landechef for Too Good To Go, Heidi Boye.
Også hos Lidl håber man, at det nye samarbejde vil være med til at nedbringe det årlige madspild i Danmark.
”I Lidl mener vi, at mad skal spises, ikke smides ud. I testperioden har lykkeposerne været udsolgt stort set hver eneste dag, og selvom initiativet kræver lidt ekstra arbejde i butikkerne, så er det blevet taget rigtig godt imod af både butikschefer og medarbejdere, der kan se, at de gør en forskel i kampen mod madspild. Jeg er derfor stolt over, at vi nu på nationalt plan kan begrænse vores madspild med Too Good To Go-samarbejdet,” siger salgsdirektør i Lidl, Marcus Gustafsson.
Øget fokus på madspild
Butikscheferne vil med det nye initiativ kunne reducere madspildet i butikken og samtidig tilbyde kunderne et godt produkt. Udvidelsen af samarbejdet træder i kraft d. 18. november, og initiativet vil omfatte samtlige af Lidls butikker i Danmark. Det betyder, at kunderne vil kunne købe såkaldte ”lykkeposer” for 29 kroner med overskudsmad, der enten har beskadiget emballagen, nærmer sig udløbsdatoen eller har skønhedsfejl, til en værdi af cirka 90 kroner. Landechef for Too Good To Go, Heidi Boye, udtaler:
“Vi er utrolig glade for det udvidede samarbejde, som vi nu skal i gang med. Der er ingen tvivl om, at det kræver et stærkt samarbejde med de store detailkæder som Lidl, hvis vi for alvor skal komme madspildet til livs. Størstedelen af madspildet på det danske marked sker hos forbrugerne og i detailleddet, så det er også dér, vi kan gøre den største forskel ved at sætte ind. Det kræver en fælles indsats, som vi glæder os til at tage hul på.”
En indsats, som også salgsdirektør i Lidl, Marcus Gustafsson, er enig i: ”Too Good To Go’s arbejde har været vigtig for den mentalitetsændring, der er sket i danskernes forhold til madspild. I Lidl har vi de senere år arbejdet med at reducere madspild i alle led i vores forretning, og jeg er glad for, at vi nu kan udvide det arbejde med det mest omfattende initiativ til dato – til gavn for vores kunder, miljøet og os.”
Det nye samarbejde betyder, at Lidls medarbejdere hver dag vil sætte et antal lykkeposer med frugt og grønt til salg i Too Good To Go’s app. Her køber brugere en lykkepose, som de afhenter i deres lokale Lidl-butik.
CSR-chef i Lidl, Lærke Skaksen tilføjer: ” I Lidl tror vi på, at vi bliver endnu stærkere sammen. Derfor har vi rigtig mange gode samarbejdspartnere, som er med til at gøre en forskel, og med Too Good To Go tilføjer vi endnu en. Partnerskabet er blandt de mest omfattende samarbejder, vi har indgået i Danmark, og vi er overbeviste om, at det vil være med til aktivt at reducere vores madspild.”
Når det landsdækkende samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go træder i kraft fra d. 18. november, vil initiativet være klar i alle Lidls butikker i Danmark. Som led i arbejdet mod Lidls overordnede målsætning om at reducere sit madspild samarbejder Lidl også med Blå Kors Danmark.
Kontakter
Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68
Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig hos Too Good To Go, tandersen@toogoodtogo.dk eller +45 81 77 37 18
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Too Good To Go ApS
Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i Danmark 2016, og de nu over 16 mio. brugere har siden da reddet mere end 23 mio. måltider, hvilket svarer til over 58.000 ton sparet CO2. Appen har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 14 lande, hvor appen er aktiv: Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, England, Frankrig, Belgien, Holland, Schweiz, Spanien, Italien, Polen, Østrig og Portugal.
Derudover kan man på Too Good To Go Markedsplads købe overskudsvarer, der kommer direkte fra producenterne.
Endelig har Too Good To Go iværksat flere oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Virksomheden har netop lanceret en uddannelsesportal om madspild og åbnet ’Too Good To Go Huset’ på Frederiksberg, hvor der løbende vil blive afholdt oplæg og events om madspild.
Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Ny juletradition skal mindske madspild: Too Good To Go lancerer ‘Spis Op Dag’ den 27. december19.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 27. december introducerer Too Good To Go initiativet ‘Spis Op Dag’ – en dag dedikeret til at mindske madspild og opfordre danskerne til at genbruge resterne fra julens store måltider.
10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 202422.10.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.
Kan man klare en uge uden at smide mad ud? Too Good To Go dedikerer en hel uge til at ændre danskernes madspildsvaner20.9.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Too Good To Go inviterer danskerne til at deltage i Uge Uden Madspild, der lanceres den 23. september. Initiativet, som rulles ud i ni lande, har til formål at skabe konkrete forandringer i vores daglige vaner og give deltagerne de nødvendige redskaber til at reducere madspild.
Madspildsskolen vender tilbage for femte år i træk: Børnefamilier kan lære af tidligere generationers forhold til madspild18.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det vellykkede initiativ, Madspildsskolen, der er skabt i samarbejde mellem Too Good To Go, Arla, Arla Fonden og føtex, sætter i efterårsferien i år fokus på at bruge tidligere generationers viden og madkultur i nutidens køkkener.
Kun 32% skolebørn spiser op: Nyt initiativ fra Lidl og Too Good To Go skal bekæmpe madspild i børns madpakker11.9.2024 12:12:33 CEST | Pressemeddelelse
Lidl og Too Good To Go er gået sammen om et spændende nyt tiltag under konceptet "Hver Bid Tæller", der skal hjælpe danske familier med at mindske madspild i børns madpakker.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum