Kun 32% skolebørn spiser op: Nyt initiativ fra Lidl og Too Good To Go skal bekæmpe madspild i børns madpakker
Lidl og Too Good To Go er gået sammen om et spændende nyt tiltag under konceptet "Hver Bid Tæller", der skal hjælpe danske familier med at mindske madspild i børns madpakker.

København, 11. september: Madspild er en stor udfordring i Danmark, hvor mere end 900.000 tons mad ender i skraldespanden hvert år (Fødevarestyrelsen, 2024). En ny undersøgelse, foretaget af Lidl og Too Good To Go i samarbejde med Megafon, viser, at børns madpakker er særligt udsatte. For at adressere dette problem har Lidl og Too Good To Go lanceret et nyt initiativ under konceptet "Hver Bid Tæller", som består af tips, tricks og inspiration målrettet danske børnefamilier.
Undersøgelsen fra Megafon afslører, at:
- 
73% af danske familier sender deres børn i skole med madpakker dagligt. Dog spiser børnene ofte kun dele af maden eller slet intet, hvilket 68% af forældrene bekræfter.
 - 
Årsagerne til dette madspild varierer: 37% af forældrene siger, at børnene får for meget mad med, 33% mener, at maden er kedelig, og 21% peger på, at børnene er kræsne.
 - 
Samtidig finder 38% af forældrene det svært at finde tid til at lave spændende madpakker, og lige så mange synes, det er for dyrt at købe ind til dem.
 - 
37% af forældrene ønsker at blive bedre til at lave interessante madpakker, mens 59% gerne vil reducere madspild i hjemmet.
 
En spændende madpakke giver mindre madspild
Det nye madpakkeinitiativ under "Hver Bid Tæller" er blevet lanceret i forbindelse med skolestart i uge 36-37 og har til formål at hjælpe danske familier med at lave mere spændende madpakker med mindre madspild. Projektet tilbyder tips og tricks, opskrifter og idéer til at spare tid ved madpakke-forberedelsen.
"Vi håber, at Hver Bid Tæller vil inspirere familier til at lave madpakker, som børnene glæder sig til at spise, og som samtidig mindsker madspild. Gode vaner kan indlæres allerede fra barnsben, og det er initiativet en oplagt mulighed for," siger Claus Krogh, Head of Corporate Affair hos Lidl.
Ken Vanhoegaerden, der er landedirektør for Too Good To Go tilføjer: "Madspild er et problem, som vi alle kan være med til at løse. Ved at gøre madpakker mere spændende og tilpasse dem børnenes appetit, kan vi reducere mængden af mad, der ender i skraldespanden. Hver bid tæller, og vi er glade for at kunne samarbejde med Lidl om dette vigtige initiativ."
Med "Hver Bid Tæller" håber Lidl og Too Good To Go at skabe en bevægelse, hvor hver bid mad bliver nydt og ikke spildt. Initiativet vil køre i hele skolestartsperioden og sigter mod at gøre en mærkbar forskel i danske hjem.
Nøgleord
Kontakter
Caroline Cecilie Olesen
Kommunikationsrådgiver
Julie SolemCommunications Manager
Tlf:53369737jsolem@toogoodtogo.comBilleder
Om Too Good To Go
Too Good To Go er en certificeret B Corp social impact-virksomhed med en mission om at inspirere og give alle mulighed for at bekæmpe madspild sammen. Gennem sin markedsplads forbinder Too Good To Gos fællesskab usolgte fødevarer fra en række forretningspartnere, herunder detailhandlere, bagerier, caféer, restauranter og producenter. Siden 2016 har Too Good To Go hjulpet med at redde over 330 mio. måltider fra at gå til spilde, hvilket svarer til 891.000 tons CO2.
Det anslås, at 40 pct. af alle producerede fødevarer går til spilde hvert år, hvilket bidrager til 10 pct. af alle menneskeskabte drivhusgasudledninger (WWF, 2021). Derfor er bekæmpelse af madspild udnævnt til at være den vigtigste løsning til at løse klimakrisen (Project Drawdown, 2020).
Too Good To Go er vokset til over 95 mio. registrerede brugere og 160.000 aktive forretningspartnere på tværs af 18 lande i Europa, Nordamerika og Australien, hvilket gør selskabet til den førende teknologivirksomhed i kampen mod madspild.

Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild3.11.2025 12:25:31 CET | Pressemeddelelse
På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 lande. Nyeste tilføjelse til Too Good To Go-verdenskortet er Japan.
Nye tal fra Eurostat viser, at Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit16.10.2025 11:48:21 CEST | Pressemeddelelse
Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nye tal fra Eurostat, der er blevet offentliggjort i dag. Ifølge opgørelsen har Danmark et samlet madspild på 261 kilo pr. indbygger, hvor det europæiske gennemsnit ligger på 130 kilo pr. indbygger. I det private smider de danske husholdninger markant mere mad ud end det europæiske gennemsnit, hele 87 kilo pr. år, mod gennemsnittet på 69 kilo. Hos Too Good To Go kalder man tallene “et alvorligt wakeup call”.
FNs Internationale Madspildsdag: Tusindvis af svenske flag har prydet København i dag29.9.2025 15:56:38 CEST | Aktuelt
Danmark ligger blandt de to dårligste lande i EU, når det gælder madspild, mens vores svenske naboer klarer sig langt bedre. Det har Too Good To Go synliggjort i dag, på FN's Internationale Madspildsdag, med en klar opfordring til danskerne om at "komme ind i kampen og vise flaget".
Too Good To Go flager med det svenske flag på FN’s Internationale Madspildsdag26.9.2025 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Blå-gule flag vil mandag den 29. september præge gadebilledet i København, når Too Good To Go markerer FN’s Internationale Madspildsdag. Med budskabet “Danmark skal til at vise flaget. Indtil da må vi låne det svenske” sætter virksomheden fokus på, at Danmark hører til bundskraberen i Europa, mens naboerne mod øst klarer sig langt bedre.
Too Good To Go indgår samarbejde med Vuffeli og lancerer lykkepakker med hundefoder8.5.2025 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Der bor over 800.000 hunde i de danske hjem, og deres foder fylder både i budgettet og i klimaregnskabet. Nu indgår madspildsvirksomheden Too Good To Go et samarbejde med den danske hundefoderproducent Vuffeli, der skal sikre, at overskudsfoder til hunde ender i hundeskålen, i stedet for skraldespanden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
