Too Good To Go ApSToo Good To Go ApSToo Good To Go ApSToo Good To Go ApS

Madspildsskolen vender tilbage for femte år i træk: Børnefamilier kan lære af tidligere generationers forhold til madspild

Del

Det vellykkede initiativ, Madspildsskolen, der er skabt i samarbejde mellem Too Good To Go, Arla, Arla Fonden og føtex, sætter i efterårsferien i år fokus på at bruge tidligere generationers viden og madkultur i nutidens køkkener.

Madspild er en udfordring, der fortsat vokser i Danmark, hvor næsten 900.000 tons mad hvert år ender som affald. For at tage kampen op mod denne udvikling vender Madspildsskolen i 2024 tilbage med et særligt fokus: At lære af tidligere generationers respekt for mad. 

I efterårsferien inviteres børnefamilier til at deltage i en kreativ og lærerig oplevelse, hvor de får indsigt i, hvordan man kan reducere madspild ved at forvandle overskudsråvarer og rester til nye måltider. Formålet er at reducere madspild i de danske hjem ved at genoplive respekten for maden, samt udbrede viden om, hvordan vi værner om de ressourcer, der er nødvendige for at producere den. Underviserne på Madspildsskolen vil undervise familierne i at eksperimentere og tænke nyt i køkkenet, med udgangspunkt i viden om madspild, holdbarhed og grundsmage.

Dansk madhistorie kan lære os om madspild

I Danmark har vi historisk forsøgt at undgå madspild. Mange af vores traditionelle retter stammer fra en tid, hvor det bestemt ikke var en selvfølge, at vi gik mætte i seng. Bettina Buhl, madekspert og museumsinspektør ved Det Grønne Museum, kendt fra Badehotellets Kokkeskole, forklarer: "Tidligere generationer havde ikke råd til at smide mad ud. De havde en dyb forståelse for råvarernes værdi og udnyttede hver eneste bid til fulde. Denne respekt for mad er noget, vi skal genoplive i dag."

Bettina Buhl påpeger, hvordan fortidens husmødre var eksperter i at skabe nye måltider af rester – fra smørrebrød pyntet med gårsdagens aftensmad til supper kogt på rester af kød og grøntsager. Dette er en praksis, der i dag desværre er ved at forsvinde, og som Madspildsskolen ønsker at genintroducere til den yngre generation ved at skabe rammerne for, at flere generationer kan gå i køkkenet sammen og samles om emnet, madspild.

Ken Vanhoegaerden, landechef for Too Good To Go, siger: "Ved at lære børn og unge at bruge deres sunde fornuft og kreativitet i køkkenet, og lade sig inspirere af tidligere generationers respekt for maden, kan vi inspirere dem til at tage ansvar og gøre en forskel. Madspildsskolen er et vigtigt skridt mod en kultur, hvor madspild ikke længere accepteres som normen."

Sanne Vinther, direktør for Arla Fonden, udtaler: "I Arla Fonden tror vi på, at børn og voksne bedst lærer nye vaner i køkkenet ved selv at svinge grydeskeen. Vi er glade for, at vi sammen med partnerne omkring Madspildsskolen kan give mange familier viden, tricks og nye positive madlavningserfaringer, så de kan mindske madspildet hjemme i deres egne køkkener.”

Ann-Camilla Kjæmpe, VP marketing Arla Danmark siger: “Hos Arla er vi meget optagede af at styrke børn og familiers madkompetencer. Jo mere man ved, jo større chance er der for, at man tager bevidste og sunde valg. På Madspildsskolen lærer familierne nogle helt generelle og fundamentale greb om råvarer, smag og tilberedning. De greb hjælper dem til selv at skabe sunde måltider af råvarer, der ellers ville være blevet spildt.” 

”I føtex har vi et særligt fokus på en sundere næste generation. Sunde madvaner er vigtige både for det fysiske og det mentale helbred og for læring og trivsel. Madspild er også en mærkesag for os. Derfor er vi stolte af at være en del af Madspildsskolen, hvor børn og unge sammen med familien kan få masser af inspiration og praktisk erfaring i at bruge resterne i køleskabet til sunde og velsmagende retter.” Karin Helene Sommer, Head of Marketing, føtex.

Madspildsskolen 2024 afholdes i efterårsferien i Kolding, Hvidovre, Gentofte, Aarhus og Odense, og billetsalget starter 19. september. Arrangementet afholdes på hverdage i efterårsferien, med to undervisningsforløb per dag. Billetter kan købes  her til 175 kr. og giver adgang for op til seks personer.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Om Too Good To Go

Too Good To Go er en certificeret B Corp social impact-virksomhed med en mission om at inspirere og give alle mulighed for at bekæmpe madspild sammen. Gennem sin markedsplads forbinder Too Good To Gos fællesskab usolgte fødevarer fra en række forretningspartnere, herunder detailhandlere, bagerier, caféer, restauranter og producenter. Siden 2016 har Too Good To Go hjulpet med at redde over 330 mio. måltider fra at gå til spilde, hvilket svarer til 891.000 tons CO2.

Det anslås, at 40 pct. af alle producerede fødevarer går til spilde hvert år, hvilket bidrager til 10 pct. af alle menneskeskabte drivhusgasudledninger (WWF, 2021). Derfor er bekæmpelse af madspild udnævnt til at være den vigtigste løsning til at løse klimakrisen (Project Drawdown, 2020).

Too Good To Go er vokset til over 95 mio. registrerede brugere og 160.000 aktive forretningspartnere på tværs af 18 lande i Europa, Nordamerika og Australien, hvilket gør selskabet til den førende teknologivirksomhed i kampen mod madspild.

Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye