10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 2024
Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.

Smag på Overskuddet er et gratis undervisningsforløb, hvor 6. og 7. klasses elever i madkundskab lærer at bruge overskudsråvarer, som frugt, grønt og brød, til at skabe velsmagende retter. Formålet er at gøre eleverne bevidste om, hvordan de kan reducere madspild og bruge ingredienser, der ofte bliver smidt ud.
Som noget nyt i 2024 giver Lidl gavekort til en værdi af 650 kr. til de første 100 tilmeldte skoler, som kan bruges til indkøb af råvarer til undervisningen. Dette skal sikre, at skolerne har de ressourcer, de behøver for at give eleverne en praktisk oplevelse, hvor de arbejder med overskudsråvarer.
"Vores mål i Lidl er at reducere vores madspild med 50% inden 2030. Vi ønsker samtidigt at udbrede viden om madspild. Derfor er jeg utrolig glad for, at vi, i en fælles mission om at reducere madspild med vores stærke partnere Madkulturen og Too Good To Go, igen i år giver folkeskoleelever mulighed for at blive undervist i spændende undervisningsmateriale. Med formålet om at få ny viden og blive inspireret til at gå i køkkenet og arbejde med overskudsråvarer både i skolen og derhjemme." siger Jens Stratmann, administrerende direktør for Lidl Danmark.
Praktisk læring mod madspild
Initiativet består af tre undervisningsgange, hvor eleverne lærer at tænke kreativt om madlavning og reducere madspild ved at bruge råvarer, der ellers ville være blevet smidt ud. Dette giver eleverne ikke kun viden, men også praktiske værktøjer, de kan tage med sig videre og bruge både i skolen og derhjemme.
Børnefamilier spiller en central rolle i kampen mod madspild. Ifølge en undersøgelse, udført blandt brugere af Too Good To Go's app i 2023, erkender hele 70% af danske børnefamilier, at de kan gøre mere for at mindske madspild i hverdagen. Smag på Overskuddet er med til at skabe en tidlig bevidsthed hos eleverne om, hvordan små ændringer kan gøre en stor forskel.
“Smag på Overskuddet giver børnene praktisk viden, som de kan tage med hjem, og i mange tilfælde kan de faktisk være med til at inspirere deres forældre til at tænke mere bæredygtigt og reducere madspild. Vi håber, at så mange som muligt vil være med," udtaler Judith Kyst, direktør for Madkulturen." udtaler Judith Kyst, direktør for Madkulturen.
Et initiativ med langvarig effekt
Ved at involvere eleverne i madspildsdebatten og give dem konkrete værktøjer til at håndtere fødevarer ansvarligt, håber Lidl, Too Good To Go og Madkulturen at kunne skabe en langsigtet forandring. Ken Vanhoegaerden, landedirektør for Too Good To Go Danmark, forklarer: "Når vi lærer de yngre generationer at tænke bæredygtigt om mad, giver vi dem de redskaber, der skal til for at gøre en reel forskel – både nu og i fremtiden."
Tilmelding er åben nu
Folkeskoler over hele landet kan nu tilmelde sig Smag på Overskuddet, og undervisningsforløbet er gratis. De første 100 skoler, der tilmelder sig, modtager gavekort fra Lidl til indkøb af råvarer, som kan bruges i undervisningen. Tilmelding og download af materialet kan ske via smagpaaoverskuddet.dk
Nøgleord
Kontakter
Caroline Cecilie OlesenFRIDAY
Tlf:22257976caroline@fday.dkJulie SolemCommunications Manager
Tlf:53369737jsolem@toogoodtogo.comBilleder
Links
Om Too Good To Go
Too Good To Go er en certificeret B Corp social impact-virksomhed med en mission om at inspirere og give alle mulighed for at bekæmpe madspild sammen. Gennem sin markedsplads forbinder Too Good To Gos fællesskab usolgte fødevarer fra en række forretningspartnere, herunder detailhandlere, bagerier, caféer, restauranter og producenter. Siden 2016 har Too Good To Go hjulpet med at redde over 330 mio. måltider fra at gå til spilde, hvilket svarer til 891.000 tons CO2.
Det anslås, at 40 pct. af alle producerede fødevarer går til spilde hvert år, hvilket bidrager til 10 pct. af alle menneskeskabte drivhusgasudledninger (WWF, 2021). Derfor er bekæmpelse af madspild udnævnt til at være den vigtigste løsning til at løse klimakrisen (Project Drawdown, 2020).
Too Good To Go er vokset til over 95 mio. registrerede brugere og 160.000 aktive forretningspartnere på tværs af 18 lande i Europa, Nordamerika og Australien, hvilket gør selskabet til den førende teknologivirksomhed i kampen mod madspild.

Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Too Good To Go fylder ti år: Fra dansk app til global bevægelse mod madspild3.11.2025 12:25:31 CET | Pressemeddelelse
På bare ti år er danske Too Good To Go blevet til et globalt eksempel på, hvordan teknologi, forretning og bæredygtighed kan trække i samme retning. Med over 130 millioner brugere og 500 millioner reddede måltider har virksomheden gjort kampen mod madspild til en hverdagsvane for brugere i over 20 lande. Nyeste tilføjelse til Too Good To Go-verdenskortet er Japan.
Nye tal fra Eurostat viser, at Danmarks madspild er dobbelt så stort som det europæiske gennemsnit16.10.2025 11:48:21 CEST | Pressemeddelelse
Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nye tal fra Eurostat, der er blevet offentliggjort i dag. Ifølge opgørelsen har Danmark et samlet madspild på 261 kilo pr. indbygger, hvor det europæiske gennemsnit ligger på 130 kilo pr. indbygger. I det private smider de danske husholdninger markant mere mad ud end det europæiske gennemsnit, hele 87 kilo pr. år, mod gennemsnittet på 69 kilo. Hos Too Good To Go kalder man tallene “et alvorligt wakeup call”.
FNs Internationale Madspildsdag: Tusindvis af svenske flag har prydet København i dag29.9.2025 15:56:38 CEST | Aktuelt
Danmark ligger blandt de to dårligste lande i EU, når det gælder madspild, mens vores svenske naboer klarer sig langt bedre. Det har Too Good To Go synliggjort i dag, på FN's Internationale Madspildsdag, med en klar opfordring til danskerne om at "komme ind i kampen og vise flaget".
Too Good To Go flager med det svenske flag på FN’s Internationale Madspildsdag26.9.2025 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Blå-gule flag vil mandag den 29. september præge gadebilledet i København, når Too Good To Go markerer FN’s Internationale Madspildsdag. Med budskabet “Danmark skal til at vise flaget. Indtil da må vi låne det svenske” sætter virksomheden fokus på, at Danmark hører til bundskraberen i Europa, mens naboerne mod øst klarer sig langt bedre.
Too Good To Go indgår samarbejde med Vuffeli og lancerer lykkepakker med hundefoder8.5.2025 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Der bor over 800.000 hunde i de danske hjem, og deres foder fylder både i budgettet og i klimaregnskabet. Nu indgår madspildsvirksomheden Too Good To Go et samarbejde med den danske hundefoderproducent Vuffeli, der skal sikre, at overskudsfoder til hunde ender i hundeskålen, i stedet for skraldespanden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
