Too Good To Go ApS

10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 2024

Del

Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.

Smag på Overskuddet er et gratis undervisningsforløb, hvor 6. og 7. klasses elever i madkundskab lærer at bruge overskudsråvarer, som frugt, grønt og brød, til at skabe velsmagende retter. Formålet er at gøre eleverne bevidste om, hvordan de kan reducere madspild og bruge ingredienser, der ofte bliver smidt ud.

Som noget nyt i 2024 giver Lidl gavekort til en værdi af 650 kr. til de første 100 tilmeldte skoler, som kan bruges til indkøb af råvarer til undervisningen. Dette skal sikre, at skolerne har de ressourcer, de behøver for at give eleverne en praktisk oplevelse, hvor de arbejder med overskudsråvarer.

"Vores mål i Lidl er at reducere vores madspild med 50% inden 2030. Vi ønsker samtidigt at udbrede viden om madspild. Derfor er jeg utrolig glad for, at vi, i en fælles mission om at reducere madspild med vores stærke partnere Madkulturen og Too Good To Go, igen i år giver folkeskoleelever mulighed for at blive undervist i spændende undervisningsmateriale. Med formålet om at få ny viden og blive inspireret til at gå i køkkenet og arbejde med overskudsråvarer både i skolen og derhjemme."  siger Jens Stratmann, administrerende direktør for Lidl Danmark.

Praktisk læring mod madspild
Initiativet består af tre undervisningsgange, hvor eleverne lærer at tænke kreativt om madlavning og reducere madspild ved at bruge råvarer, der ellers ville være blevet smidt ud. Dette giver eleverne ikke kun viden, men også praktiske værktøjer, de kan tage med sig videre og bruge både i skolen og derhjemme.

Børnefamilier spiller en central rolle i kampen mod madspild. Ifølge en undersøgelse, udført blandt brugere af Too Good To Go's app i 2023, erkender hele 70% af danske børnefamilier, at de kan gøre mere for at mindske madspild i hverdagen. Smag på Overskuddet er med til at skabe en tidlig bevidsthed hos eleverne om, hvordan små ændringer kan gøre en stor forskel.

“Smag på Overskuddet giver børnene praktisk viden, som de kan tage med hjem, og i mange tilfælde kan de faktisk være med til at inspirere deres forældre til at tænke mere bæredygtigt og reducere madspild. Vi håber, at så mange som muligt vil være med," udtaler Judith Kyst, direktør for Madkulturen." udtaler Judith Kyst, direktør for Madkulturen.

Et initiativ med langvarig effekt
Ved at involvere eleverne i madspildsdebatten og give dem konkrete værktøjer til at håndtere fødevarer ansvarligt, håber Lidl, Too Good To Go og Madkulturen at kunne skabe en langsigtet forandring. Ken Vanhoegaerden, landedirektør for Too Good To Go Danmark, forklarer: "Når vi lærer de yngre generationer at tænke bæredygtigt om mad, giver vi dem de redskaber, der skal til for at gøre en reel forskel – både nu og i fremtiden."

Tilmelding er åben nu
Folkeskoler over hele landet kan nu tilmelde sig Smag på Overskuddet, og undervisningsforløbet er gratis. De første 100 skoler, der tilmelder sig, modtager gavekort fra Lidl til indkøb af råvarer, som kan bruges i undervisningen. Tilmelding og download af materialet kan ske via smagpaaoverskuddet.dk

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Om Too Good To Go

Too Good To Go er en certificeret B Corp social impact-virksomhed med en mission om at inspirere og give alle mulighed for at bekæmpe madspild sammen. Gennem sin markedsplads forbinder Too Good To Gos fællesskab usolgte fødevarer fra en række forretningspartnere, herunder detailhandlere, bagerier, caféer, restauranter og producenter. Siden 2016 har Too Good To Go hjulpet med at redde over 330 mio. måltider fra at gå til spilde, hvilket svarer til 891.000 tons CO2.

Det anslås, at 40 pct. af alle producerede fødevarer går til spilde hvert år, hvilket bidrager til 10 pct. af alle menneskeskabte drivhusgasudledninger (WWF, 2021). Derfor er bekæmpelse af madspild udnævnt til at være den vigtigste løsning til at løse klimakrisen (Project Drawdown, 2020).

Too Good To Go er vokset til over 95 mio. registrerede brugere og 160.000 aktive forretningspartnere på tværs af 18 lande i Europa, Nordamerika og Australien, hvilket gør selskabet til den førende teknologivirksomhed i kampen mod madspild.

Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye