Landdistrikter: Kilometerafgift vil ramme geografisk skævt

Sammen med Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet har regeringen indgået en politisk aftale om at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiltransport.
Dermed risikerer regeringen at modarbejde sin egen ambition om “et Danmark i geografisk balance”, mener formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.
- Med en vejafgift, der betales efter antallet af kørte kilometer, sender man den største regning til de, der kører længst med varerne. Det har den logiske konsekvens, at yderområdernes vognmænd og erhvervsliv rammes hårdest af den nye afgift. Og det, mener jeg, er helt skævt, siger han og tilføjer:
- Hvis el-lastbilerne var klar til de lange afstande og havde en overkommelig pris, samt at lade-infrastukturen var fuldt udbygget i hele landet, så var det mere acceptabelt at se frem mod en start på indførelse af en kørselsafgift om nogle år. Men det er jo ikke den fremtid, vi ser foran os.
Formanden for Landdistrikternes Fællesråd frygter, at det, udover en forringet konkurrenceevne i forhold til erhvervslivet tættere på de største byer og logistikcentre, i sidste ende medfører, at flere virksomheder i landdistrikterne må lukke eller flytte tættere på de større byer for at undgå de ekstra omkostninger.
- Med den her aftale risikerer man at sætte en meget tung klods om benet på det erhvervsliv, som har valgt at placere sig længst væk fra de større byer. Det er paradoksalt, for det er netop i de danske land- og yderområder, som af mange anses for at være Produktionsdanmark, men hvor man samtidig er mest sårbar for omkostningsudvikling, at behovet for at holde hånden under arbejdspladserne er størst, siger Steffen Damsgaard og tilføjer:
- Aftalen er i praksis en ekstra skat på erhvervslivet, som samlet set vil skævvride konkurrencen mellem at drive virksomhed på landet og i byerne - til sidstnævntes fordel. Det kan simpelthen ikke være aftalepartiernes ambition.
Derfor opfordrer han regeringen og aftalepartierne til at kigge modellen igennem en ekstra gang.
- Vi skal alle sammen bidrage til den grønne omstilling og medvirke til at få reduktionsmålene i hus. Men det er simpelthen afgørende, at det sker på en måde, som ikke afvikler erhvervslivet i landdistrikterne. Derfor vil jeg appellere til, at man indretter afgiften på en måde, så det ikke går ud over de yderområder, hvor der er længst til de centrale logistikcentre, siger Steffen Damsgaard.
Nøgleord
Kontakter
Eva ØstergaardKommunikations- og presseansvarlig
Tlf:53850136eoe@landdistrikterne.dkSigne Lauge BachPublic Affairs Konsulent
Tlf:53850127sba@landdistrikterne.dkBilleder
Information om Landdistrikternes Fællesråd
Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.
Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.
Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Forenet Kredit og Landdistrikternes Fællesråd åbner ny ansøgningsrunde til Grøn Boligrotation i landdistrikterne8.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forenet Kredit og Landdistrikternes Fællesråd har netop åbnet en ny ansøgningsrunde til projekt Grøn Boligration i Landdistrikterne, som henvender sig til landsbyer landet over. Ambitionen med Grøn Boligrotation er at støtte landsbyer og kommuner i at skabe flere attraktive seniorvenlige boliger og sætte skub i energirenoveringen af landsbyernes eksisterende parcelhuse af ældre dato
Landdistrikter: Fremtidens kollektive transport og mobilitet kalder på flere løsninger28.4.2025 06:13:35 CEST | Pressemeddelelse
Busser og tog er rygraden i den kollektive transport, men det skal suppleres med flere transportformer, såsom flextrafik, taxi, samkørsel og delebiler. Sådan lyder nogle af hovedbudskaberne i nyt udspil fra Landdistrikternes Fællesråd, der viser vejen til bedre mobilitet i hele landet.
Hvem skal være Årets Landsby 2025?15.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I år uddeles prisen til en landsby, hvor der er ’Fællesskab for Fremtiden’ og hvor borgerne står sammen om at håndtere nogle af de udfordringer, der kendetegner verden af i dag. Send en ansøgning før din nabolandsby, og senest den 13. juni 2025 kl. 12.00.
Landdistrikterne: Ros til regionernes fokus på flere læger i land- og yderområder10.4.2025 08:24:38 CEST | Pressemeddelelse
Der er flere gode takter i regionernes 25 forslag til at sikre bedre lægedækning i hele landet, mener Landdistrikternes Fællesråd, der fremhæver initiativer såsom flere uddannelsespladser uden for de største universitetsbyer, stærke faglige studiemiljøer decentralt og flere uddannelsesforløb uden for de større byer.
Landdistrikterne: Statsgaranti på boliglån skal indfri boligdrømmene på landet8.4.2025 10:09:14 CEST | Pressemeddelelse
Uden for centerbyerne i de fleste landdistriktskommuner oplever flere danskere at få afslag i banken til boligkøb, hvor postnummer, beliggenhed, samt lav boligværdi tilsyneladende er begrundelsen. Nyt lovforslag vil permanentgøre og udvide ordningen for statsgaranti på boliglån, så flere kan realisere ønskerne om boligkøb på landet. Det møder ros fra Landdistrikternes Fællesråd.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum