Kvisten lukker ned for aktiviteter

Den sociale organisation Kvisten, der tilbyder terapi til voksne med senfølger efter seksuelle overgreb, lukker både ned for samtaler med brugere og udsætter generalforsamling for at undgå smittespredning med coronavirus.

Kvisten lukker ned for sine aktiviteter i første omgang i resten af marts 2020 for at undgå smittespredning med coronavirus mellem vores brugere og frivillige. Det sker på baggrund af sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

Kvisten har fortsat åben i telefonrådgivningen hver tirsdag kl. 17-20, ligesom telefonerne til vores visitation har åbent mandag-torsdag kl. 10-14. Se telefonnumre her på hjemmesiden.

Terapi-samtaler med voksne med senfølger

Kvisten aflyser alle individuelle og gruppesamtaler med vores brugere frem til udgangen af marts 2020. Langt de fleste samtaler i Kvisten mellem klienter og behandlere foregår i frivilligcentre og sundhedscentre mm. i de 45 kommuner, hvor Kvisten er tilstede. I frivillig- og sundhedscentre færdes mange sårbare, kronisk syge og udsatte mennesker. Aflysningen gælder også samtaler og Mandetræf i Kvistens egne lokaler.

Klienter og behandlere sidder forholdsvis tæt på hinanden under samtaler, og der skal derfor ikke meget til at overføre eventuel smitte mellem parterne.

Vi tager dette skridt for at undgå, at der sker yderligere spredning af coronavirus/covid-19 til sårbare grupper i samfundet. Kvisten har et særligt ansvar for at beskytte vores brugere og frivillige.

Kursusaktivitet er udsat

Kvisten udskyder kursusaktivitet for medarbejdere på opholdssteder i forbindelse med "Gråzoneprojektet for udsatte unge". Det handler om at give medarbejderne viden og redskaber til at opspore unge med en risikabel seksuel adfærd, så vi kan forebygge gråzoneprostitution - også kaldet "sugardating" - blandt udsatte unge.

Udsættelsen gælder foreløbig i marts måned eller til sundhedsmyndighederne normaliserer forholdene igen.

Kvistens årsmøde og ordinære generalforsamling udskydes

I weekenden 14. og 15. marts 2020 er Kvistens årsmøde for medlemmer og frivillige i Kvisten afblæst. Årsmøde og generalforsamling udskydes til senere op året, når forholdene i Danmark er normaliseret efter corona-krisen.

Baldersvej 10

88 44 81 40http://kvistene.dk

Kvisten er en frivillig social organisation, som hjælper voksne kvinder og mænd over 18 år, der har været udsat for seksuelle overgreb som barn og ung. Tre ud af fire ofre for seksuelle overgreb oplever alvorlige senfølger i form af komplekse sociale problemer, misbrug og psykiske lidelser.

Hjælpen er tæt på i hele Danmark:

• Gratis individuel eller gruppeterapi og telefonrådgivning
  • Rådgivning og støtte til pårørende
  • Informationsmøder og sparring til fagfolk i f.eks. jobcentre, psykiatri og misbrugsbehandling som alle møder ofrene i deres arbejde.

Terapien varetages af frivillige uddannede og godkendte psykoterapeuter og psykologer.

Kvisten løfter en væsentlig samfundsopgave med at give terapeutisk behandling til ofre for seksuelle overgreb. Hos Kvisten får de bearbejdet de oplevelser og dybe traumer, som stammer fra overgrebene, og de genvinder fodfæstet i tilværelsen og opnår større livskvalitet.

Kvisten modtog Tine Bryld Prisen i 2015.