Kvisten holder reception i anledning af 25-års jubilæum

- Kvisten berettigelse er alt andet end aftagende. Den sociale organisation Kvisten, der tilbyder terapi til ofre for seksuelle overgreb, afholder åben reception d. 24. marts i Bjerringbro

- Når jeg ser mig tilbage, så må jeg knibe mig selv i armen over alt det, der er sket.

Sådan udtrykker Kvistens direktør Lisbeth Høstgaard Møller den udvikling, Kvisten har været igennem, frem mod organisations 25-års jubilæum i år.

I dag er Kvistens tilbud repræsenteret i 45 kommuner via deres mange frivillige behandlere, så den individuelle hjælp til voksne med senfølger fra seksuelle overgreb er altid tæt på, ligesom der er gruppeterapi for begge køn, ni åbne træf i hele landet, ugentlig telefonrådgivning, pårørenderådgivning, Taskeforceoplæg, temadage og projekter målrettet exitprostitution og ungerådgivning til forebyggelse af sugardating.

Ved udgangen af 2022 kunne Kvisten ydermere præsentere en ny rekord. I alt 552 brugere modtog behandling eller rådgivning i løbet af året - det er 40 procent flere forløb end i 2021.

Der er med andre ord ikke lagt op til, at Kvistens berettigelse er aftagende, vurderer Lisbeth Høstgaard Møller:

- Tværtimod. Der er noget, der rør på sig i samfundet. Vi er blevet bedre til at tale om tingene, og seksuelle overgreb er langt mindre tabubelagte end førhen. Det får flere til at henvende sig til os, hvilket naturligvis skaber et øget behov for at sætte ind for at komme lange ventelister til livs. Vi mangler fortsat synlighed på koblingen mellem seksuelle overgreb begået mod en i barndommen og ungdommen til de udfordringer, mange kæmper med i hverdagen. Samtidigt ser vi en væsentlig forskel fordelt på køn - mænd er langt mere tilbageholdende med at opsøge hjælp, og det betyder desværre, at deres livskvalitet forringes væsentligt.

Kvisten afholder reception på Base Business Bjerringbro fredag d. 24. marts 2023
kl. 12 - 14, lokale 103, 8850 Bjerringbro.

Her vil der være mulighed for at få et indblik i Kvistens arbejde, netværke, og der vil blive serveret en let anretning.

Pressen er velkommen

Kontakt gerne kommunikationskonsulent Cecilie Davidsen Høj på cdh@kvistene.dk, hvis du ønsker at deltage, eller hvis du ønsker en kommentar fra en af Kvistens brugere, et Taskforcemedlem eller fra direktør Lisbeth Høstgaard Møller.

Torvegade 11, 1.th.

88 44 81 40http://www.kvistene.dk

Kvisten er en landsdækkende social organisation, der hjælper voksne, der har været udsat for seksuelle overgreb i deres barn- eller ungdom, til at opnå bedre livskvalitet. Gennem terapiforløb ledt an af de mere end 80 frivillige psykoterapeuter og psykologer, behandler Kvisten årligt mere end 400 senfølgerramte og deres pårørende.

I Kvisten arbejder vi for, at ingen skal kæmpe alene med følgerne fra et seksuelt overgreb. Derfor rejser vi gerne en dialog om senfølger til åbne oplæg og agerer vært for træf i hele landet, så alle senfølgerramte ofre for seksuelle overgreb kan modtage den relevante behandling.

Hvis du har spørgsmål til terapi eller brug for information om Kvisten, er du mere end velkommen til at kontakte os på tlf. 88 44 81 40.