Kvisten åbner mandetræf i Lyngby

Mandetræf er et nyt, åbent og uforpligtende tilbud i hovedstadsområdet til mænd, der har været udsat for seksuelle overgreb i barndommen og ungdommen.
F.v. Knud Fischer-Møller og Henrik Ølgaard. Foto: Jane Gisselmann

Kvistens mandetræf er et tilbud, hvor man kan møde ligesindede i et trygt og åbent rum, og hvor der ikke er adgang for kvinder. Det nye tilbud bygger videre på gode erfaringer fra Kvistens mandetræf i Aarhus, der startede i januar 2019 som Danmarks første åbne tilbud til mænd med senfølger efter seksuelle overgreb.

Hovedstadsområdets nye mandetræf starter første gang onsdag 9. september 2020 kl. 17, og det fortsætter herefter på onsdage kl. 17.00 - 19.00 i ulige uger. Det foregår hver gang i Frivilligcenter Lyngby-Taarbæk, Rustenborgvej 2A, 2800 Kgs. Lyngby.

Mandetræf i hovedstadsområdet er en af de aktiviteter, som Kvisten har modtaget tilskud til af Socialstyrelsens projektmidler til frivilligt socialt arbejde (PUF) på i alt 220.000 kr. i perioden 1. juli 2020 – 30. juni 2021.

Kvistens mandetræf er et åbent, anonymt og uforpligtende tilbud uden krav om tilmelding. Tovholdere er Knud Fischer-Møller, som selv har oplevet seksuelle overgreb i barndommen, og psykoterapeut og frivillig i Kvisten, Henrik Ølgaard.

Knud Fischer-Møller, fortæller:

- Kvistens mandetræf tilbyder et trygt, frit og åbent rum for mænd til at tale med ligesindede om erfaringer med seksuelle overgreb i barndommen. Selvom vi kommer med vidt forskellige historier, opdager vi alligevel, at der er fælles træk, for eksempel følelserne af skyld og skam. Jeg vil gerne understrege, at mandetræffet ikke er terapi, selvom Henrik og jeg hjælper dialogen i gang mellem deltagerne.

Et stærkt fællesskab

Tovholder for Kvistens Mandetræf i Aarhus og bestyrelsesmedlem i Kvisten, Kurt Kyed, fortæller om erfaringerne herfra:

- Det er en stor oplevelse at møde andre, der helt præcist forstår, hvad det er, man har været igennem. Der opstår et stærkt fællesskab med en stemning af, at man er der for hinanden. Selvom man har gået i terapi, vil oplevelserne fortsat dukke op resten af livet. Derfor er det godt at have et sted, hvor man kan dukke op efter behov og møde ligesindede, forklarer han.

Særlig indsats for mænd

Kvisten består af godt 90 frivillige behandlere, alle med en godkendt psykoterapeutisk uddannelse. De tilbyder gratis psykoterapi til både mænd og kvinder i hele landet. I 2019 havde Kvisten 306 kvinder og mænd i behandling.

Lisbeth Høstgaard Møller, direktør i Kvisten, fortæller:

- Kvisten gør meget for at opspore og komme i kontakt med mænd med senfølger efter seksuelle overgreb, og hver tredje i behandling i Kvisten er en mand. Generelt oplever mænd det som både skamfuldt og tabuiseret at have været udsat for seksuelle overgreb. Samtidig vil mænd ikke se sig selv som ofre, og de viger derfor ofte tilbage for at søge hjælp. Derfor er vi glade for, at vi nu også kan tilbyde mandetræf i hovedstadsområdet som et åbent og uforpligtende tilbud.

Hvad er senfølger?

’Senfølger’ er et samlende begreb for de komplekse sociale, mentale, psykiske og fysiske vanskeligheder og lidelser, som opstår hos 60-80 pct. af alle, der har været udsat for seksuelle overgreb i barndom og ungdom. Senfølgerne opstår, når de traumatiske oplevelser presser sig frem i bevidstheden, efter man i mange år har forsøgt at fortrænge overgrebene.

• Knud Fischer-Møller - tovholder og medlem af Kvistens Taskforce (ambassadørkorps af tidl. brugere): tlf. 23 96 83 95 – mail: knudfm@hotmail.com

• Henrik Ølgaard - tovholder og frivillig behandler i Kvisten, tlf. 20 36 04 56 – mail: henrik.olgaard@gmail.com

• Kurt Kyed – tovholder i Aarhus, medlem af Kvistens bestyrelse og af Taskforce: tlf. 30 51 69 80 – mail: til@kurtkyed.dk

F.v. Knud Fischer-Møller og Henrik Ølgaard. Foto: Jane Gisselmann