Kickoff på Kvistens indsats for senfølgerramte i Randers Kommune

Kvisten er faglig sparringspartner på Randers Kommunes Handleplan, der har til formål at hjælpe voksne med senfølger fra seksuelle overgreb i barndommen. Indsatserne i handleplanen blev skudt i gang med et kickoff, hvor kommunale politikere, fagfolk og interessenter blev klogere på konsekvenserne efter seksuelle overgreb, gennem oplæg og dialog med Kvistens erfaringsbaserede Taskforce.
Randers Kommune har kæmpet hårdt for at få nedsat en handleplan, der er konkret og håndgribelig. Derfor var det en vigtig milepæl ifølge Formand for Socialudvalget i Randers Kommune, Rosa Lykke Yde. Foto: Cecilie Davidsen Høj (Kvisten)

Tirsdag den 18. april var kommunale politikere, fagfolk og interessenter sat stævne i loungen med udsigt til stadion på Parkboulevarden i Randers. Anledningen var igangsættelsen af et forløb mellem Randers Kommune og den sociale organisation Kvisten med det formål at styrke kommunens indsats overfor voksne, der har været udsat for seksuelle overgreb i barndommen.

Langt op i voksenlivet kan traumerne efter seksuelle overgreb udvikle sig til komplicerede senfølger, der gør det svært at få hverdagen til at hænge sammen – og kan gøre det vanskeligt at give den rette behandling. Derfor tilbyder Kvisten faglig bistand til udarbejdelsen af kommunale handleplaner, faglige temadage og sparring mm. i forhold til at løfte indsatserne på området og implementering.

I et parløb har Kvistens 25 års erfaring med målgruppen derfor sat et aftryk på Randers Kommunes Handleplan for borgere, der lever med senfølger efter seksuelle overgreb, der nu står over for implementering.

Formand for Socialudvalget i Randers Kommune, Rosa Lykke Yde (F), anser handleplanens konkreter som et vigtigt skridt mod at tilbyde den fornødne hjælp til borgere i komplekse livssituationer:

- I dag starter vi en indsats, der skal tage systemisk fat i et tabu. Et tabu, jeg selv oplevede, da jeg var ansat på et værested. Her var forskellige mennesker med forskellige diagnoser og lidelser, men med én allestedsnærværende fællesnævner; seksuelt misbrug i barndommen. Ingen steder i lærebogen stod sammenhængen beskrevet, så vi måtte selv sætte os ind i senfølgeområdet. Vi har brug for konkrete indsatser for at leve op til vores ansvar over for de borgere, der har brug for hjælp, og derfor er jeg utroligt stolt over, at vi i dag tager indledende skridt med handleplanen.

Kvisten kan sætte et erfaringsbaseret aftryk på den kommunale indsats

I dagens anledning var Kvistens Taskforce til stede for at formidle deres historie med konsekvenserne fra en barndom med seksuelle overgreb og de erfaringer, de har gjort sig i mødet med systemet – lige fra den første sagsbehandler og til bedringen. Senere vil Kvisten afvikle tre temadage for de kommunale ansatte i Randers og agere sparringspartner i den opfølgende indsats med implementeringen af handleplanen.

Taskforcemedlemmet Kim Hvidberg tager ordet foran de fremmødte:

- I dag kan jeg rejse mig op og gå rundt – men i fire år var jeg lænket til en kørestol. Min krop var så låst af traumerne fra min barndom, fordi den konstant var på overarbejde, at det resulterede i lammelser. Jeg holdt rigtig meget skjult for min sagsbehandler i den tid, jeg var sammen med hende; at jeg havde samlet kræfter i dagevis til at gennemføre mødet, til at tage ugens første og eneste bad og til at besvare hendes spørgsmål efter bedste evne. Det krævede flere dage i sengen både inden og efter for at samle kræfter til at foregive at præstere dét, jeg troede, blev forventet af mig. Det betød, at jeg alt for sent fik den hjælp, jeg havde brug for.

Ved siden af Kim Hvidberg sidder Kurt Kyed og Eva Jensen Begge bærer på grufulde beretninger fra barndommen, som de nu åbent taler om i Taskforcen for at sætte fokus på senfølger og aftabuisere seksuelle overgreb:

- Mine overgreb startede, da jeg var otte og sluttede, da jeg fik menstruation, for så turde min far ikke længere. Overgrebene fortalte jeg min sagsbehandler tidligt om, for som hun selv formulerede det, så ville hun kende min livshistorie. Men de blev aldrig bragt på bane igen. Også selvom jeg var i systemet i 4 år, siger Eva Jensen.

Ønsker I faglig sparring?

Foruden faglig bistand til kommunale indsatsområder afvikler Kvisten temadage målrettet fagpersoner, der møder borgere over 18 år, fx på jobcentre, misbrugscentre, børn- og familieafdelinger, bosteder, socialpsykiatri, behandlingspsykiatri, bosteder, kriminalforsorgen mm. Temadagene klæder fagpersoner på til at tage samtalen med borgeren med udgangspunkt i viden om senfølger efter seksuelle overgreb, giver indsigt i redskaber til at spørge ind og lytte, til at yde konkret hjælp og til at imødekomme voksne med senfølger efter seksuelle overgreb.

I henhold til Randers Kommunes indsats målrettet senfølgeramte voksne har Kvisten ydet faglig sparring i udarbejdelsen af handleplanens indsatser og er ansvarlig for afviklingen af tre temadage, der klæder fagpersonale på til at tage bedst mulig hånd om målgruppen baseret på organisationens mangeårige erfaring. Derudover stiller Kvisten sig til rådighed for opfølgende dialog og sparring om udmøntningen af indsatserne gennem Kvistens psykoterapeuter og Taskforce.

Ved spørgsmål kan du uforpligtende rette henvendelse til:

Direktør for Kvisten, Lisbeth Høstgaard Møller, tlf. 60 70 72 57, mail: lisbeth@kvistene.dk

Kommunikationskonsulent Cecilie Davidsen Høj, tlf. 93 63 68 65, mail: cdh@kvistene.dk

Rådgiver og underviser, Henrik Buskov, tlf. 51 74 31 90, mail: henrik@kvistene.dk

Der blev lyttet interesseret og nysgerrigt stillet spørgsmål, da Kvistens Taskforce indtog scenen og fortalte om deres kamp med senfølger fra seksuelle overgreb og mødet med systemet. Foto: Cecilie Davidsen Høj (Kvisten)