Julehandlen på nettet når nye højder i 2018: Danskerne har lagt 18 procent flere bestillinger end sidste år

De danske webshops kan indtil videre se tilbage på en rekordtravl december. I de første 19 dage af julemåneden har danske onlinebutikker oplevet en markant stigning i antallet af handler sammenlignet med 2017. Det viser en opgørelse fra DIBS, en del af Nets.
Kilde: YouGov på vegne af DIBS Payments Services A/S. Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1029 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 7-10 december 2018.

Med blot fire dage til juleaften kan de danske onlinebutikker så småt begynde at gøre status over en særdeles travl december.

For selvom der endnu mangler fire potentielle handelsdage inden julefreden sænker sig, så har den digitale julehandel i år oplevet en stigning i antallet af handler på samlet 18 procent iperioden 1. til og med 19. december sammenlignet med samme tid i 2017. Det viser nye tal fra DIBS, en del af Nets, som leverer betalingsløsninger til mere end 30.000 nordiske webshops.

Hos DIBS glæder man sig over stigningen i antallet af transaktioner, som dog ikke kommer som den store overraskelse for betalingsformidleren.

Dato

47%

Samlet stigning

18%

Kilde: DIBS Payment Services A/S – tabellen viser væksten i transaktioner de enkelte dage i december sammenlignet med samme periode i 2017.

– Julehandlen er i den grad rykket online, og det er glædeligt at se, at danskerne i en sådan grad har taget onlinebutikkerne og onlinehandelens muligheder til sig. Hos DIBS kan vi samtidig notere os, at julehandlen ligger mere eller mindre i tråd med vores generelle forudsigelser for nethandelen i Danmark, lyder det fra Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS.

Med ”generelle forudsigelser” henviser Henriette Høyer til DIBS årlige e-handelsrapport, hvor man har estimeret, at den samlede danske onlinehandel i 2018 ville stige med 23 procent til i alt 133,5 milliarder kroner sammenlignet med 2017.

De største enkeltstående stigninger er sket på den 16. og 17. december, hvor antallet af transaktioner henholdsvis steg med 88 og 90 pct. sammenlignet med året før, mens andre dage i december har haft mere moderate stigninger omkring de 20 procent. Der har dog også været dage med deciderede fald.

– Vi har haft enkelte dage med fald, hvor især den 19. december med en tilbagegang på 25 procent ser voldsom ud. Faldet kommer dog efter stærke vækstdage med op til 90 procent fremgang. Umiddelbart virker det mere som om danskerne har haft travlt med at få gaverne bestilt inden den 19. Det kan blandt andet bunde i en bekymring for, om butikkerne vil kunne levere i tide med en weekend i vejen, pointerer Henriette Høyer.

Tøj- og interiørbutikkerne i front

Ser man på, hvilke forretninger, der har nydt godt af den stigende onlinehandel i julen, så er der især ét segment, som ser ud til at have haft ekstra vind i sejlene i december.

I en nylig rundspørge udført af YouGov på vegne af DIBS svarer 53 procent af de adspurgte danskere, at de har købt tøj, sko og tilbehør på nettet som julegave, mens også ting til boligen og legetøj rangerer højt på ønskelisterne.

– Julehandlen er i den grad rykket online, og det er glædeligt at se, at danskerne i en sådan grad har taget onlinebutikkerne og onlinehandelens muligheder til sig, lyder det fra Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS.

DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen.

Hvis du har spørgsmål til indholdet i denne pressemeddelelse, er du velkommen til at kontakte Marketing Manager i DIBS Payment Services, Tanja Oda Sørensen, per mail taos@dibs.dk eller på telefon 5372 7530.