
Julehandlen på nettet når nye højder i 2018: Danskerne har lagt 18 procent flere bestillinger end sidste år
Med blot fire dage til juleaften kan de danske onlinebutikker så småt begynde at gøre status over en særdeles travl december.
For selvom der endnu mangler fire potentielle handelsdage inden julefreden sænker sig, så har den digitale julehandel i år oplevet en stigning i antallet af handler på samlet 18 procent iperioden 1. til og med 19. december sammenlignet med samme tid i 2017. Det viser nye tal fra DIBS, en del af Nets, som leverer betalingsløsninger til mere end 30.000 nordiske webshops.
Hos DIBS glæder man sig over stigningen i antallet af transaktioner, som dog ikke kommer som den store overraskelse for betalingsformidleren.
Dato |
Procentvis udvikling |
1/12 |
-1% |
2/12 |
10% |
3/12 |
71% |
4/12 |
0% |
5/12 |
4% |
6/12 |
13% |
7/12 |
6% |
8/12 |
1% |
9/12 |
21% |
10/12 |
17% |
11/12 |
-3% |
12/12 |
23% |
13/12 |
80% |
14/12 |
15% |
15/12 |
18% |
16/12 |
88% |
17/12 |
90% |
18/12 |
47% |
19/12 |
-25% |
Samlet stigning |
18% |
Kilde: DIBS Payment Services A/S – tabellen viser væksten i transaktioner de enkelte dage i december sammenlignet med samme periode i 2017. |
– Julehandlen er i den grad rykket online, og det er glædeligt at se, at danskerne i en sådan grad har taget onlinebutikkerne og onlinehandelens muligheder til sig. Hos DIBS kan vi samtidig notere os, at julehandlen ligger mere eller mindre i tråd med vores generelle forudsigelser for nethandelen i Danmark, lyder det fra Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS.
Med ”generelle forudsigelser” henviser Henriette Høyer til DIBS årlige e-handelsrapport, hvor man har estimeret, at den samlede danske onlinehandel i 2018 ville stige med 23 procent til i alt 133,5 milliarder kroner sammenlignet med 2017.
De største enkeltstående stigninger er sket på den 16. og 17. december, hvor antallet af transaktioner henholdsvis steg med 88 og 90 pct. sammenlignet med året før, mens andre dage i december har haft mere moderate stigninger omkring de 20 procent. Der har dog også været dage med deciderede fald.
– Vi har haft enkelte dage med fald, hvor især den 19. december med en tilbagegang på 25 procent ser voldsom ud. Faldet kommer dog efter stærke vækstdage med op til 90 procent fremgang. Umiddelbart virker det mere som om danskerne har haft travlt med at få gaverne bestilt inden den 19. Det kan blandt andet bunde i en bekymring for, om butikkerne vil kunne levere i tide med en weekend i vejen, pointerer Henriette Høyer.
Tøj- og interiørbutikkerne i front
Ser man på, hvilke forretninger, der har nydt godt af den stigende onlinehandel i julen, så er der især ét segment, som ser ud til at have haft ekstra vind i sejlene i december.
I en nylig rundspørge udført af YouGov på vegne af DIBS svarer 53 procent af de adspurgte danskere, at de har købt tøj, sko og tilbehør på nettet som julegave, mens også ting til boligen og legetøj rangerer højt på ønskelisterne.
Nøgleord
Kontakter
Henriette HøyerHead of Sales
Tlf:+45 3165 6565heho@dibs.dkTanja Oda SørensenMarketing Manager
Tlf:53727530taos@dibs.dkBilleder


Information om DIBS Payment Services A/S

Arne Jacobsens Allé 13, 1. tv.
2300 København S
70 20 30 77https://www.dibs.dk/
DIBS er leverandør af online betalingsløsninger med 20 års erfaring i branchen.
- I dag er virksomheden repræsenteret i 20 lande med over 30.000 webshops på deres betalingsløsninger som de har håndteret over 2,5 mia. transaktioner for.
- DIBS har siden 2014 været en del af Nets og er i dag ansvarlig for alle online betalingsløsninger i Nets.
- Samlet har DIBS over 120 medarbejdere i Danmark, Sverige og Norge, der hver dag arbejder for at gøre det nemt at modtage betalinger på nettet.
Hvis du har spørgsmål til indholdet i denne pressemeddelelse, er du velkommen til at kontakte Marketing Manager i DIBS Payment Services, Tanja Oda Sørensen, per mail taos@dibs.dk eller på telefon 5372 7530.
Følg pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DIBS Payment Services A/S
Rødglødende betalingsvinduer: Danskernes Black Friday-shopping nåede nye højder2.12.2019 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Black Friday markerede sig igen som årets definitivt største online handelsdag. I alt steg antallet af transaktioner med hele 57 procent sammenlignet med Black Friday sidste år, og især de første 12 timer var danskerne særdeles aktive.
Frem med tilbudskikkerten: Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday14.11.2019 07:02:00 CET | Pressemeddelelse
Det er ikke mange år siden, at Black Friday var et fremmet fænomen i Danmark. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser dog, at over halvdelen af den danske befolkning har planer om at svinge betalingskortet d. 29. november i år.
Black Friday banker på – gør webshoppen klar til årets største handelsdag5.11.2019 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med under en måned til Black Friday er det efterhånden sidste udkald, hvis webshopejere skal sikre, at onlinebutikken er helt klar til årets største, digitale handelsdag. Hos betalingsleverandøren DIBS fremhæver man især et stramt fokus på købsoplevelse og det at give kunden overblik som to vigtige elementer i et vellykket Black Friday-salg.
Danskernes digitale indkøbskurv for 2019 bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.16.9.2019 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, hvor salget af alt fra byggematerialer og købmandsvarer til rejser vokser med 5 procent og runder 140 mia. kr. I samme ombæring kan de danske webshops notere, at den udenlandske nethandel til en forveksling falder i 2019.
Danskernes rejselyst sætter onlinerekord: Forbruget vokser med 3 mia. kr.11.9.2019 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugernes hang til flybilletter og hotelophold var, trods en varm dansk sommer, uformindsket i første del af 2019. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser, at omkring 28 pct. af danskerne har lagt en flybillet eller et hotelophold i den digitale indkøbskurv og fremgangen går igen på tværs af rejsebranchen.