Installatørernes indtjening daler midt i bygge-optur

Det er fortsat de største el- og vvs-virksomheder, der har svært ved at skabe tilfredsstillende indtjening.
Analyse af installatørbranchen 2017

Det høje tempo i byggeriet har svært ved for alvor at slå igennem på bundlinjen hos landets installatører, hvor den gennemsnitlige indtjening pr. medarbejder er faldet fra 50.000 kr. pr. medarbejder i 2015 til 47.000 kroner i 2016. Det viser en analyse fra Deloitte, der har gennemgået regnskaberne for cirka 1.500 el- og vvs-virksomheder.

Det er især de store virksomheder, der fortsat har betydelige problemer med at komme i nærheden af de indtjeningsniveauer, som de mindre lykkes med. Virksomheder med over 100 ansatte tjener kun en tredjedel af de mindre virksomheder.

”Det går godt for mange installatører især på VVS-området, mens elektrikerne halter lidt bagefter i 2016. Det bemærkelsesværdige er, at indtjeningen som gennemsnit falder midt i en periode med et højt tempo i byggeriet. Og så er det tankevækkende, at de store virksomheder fortsat slet ikke kan få indtjeningen op på samme niveauer som de små virksomheder,” siger Bo Odgaard, der leder Deloittes branchegruppe for installationsbranchen.

Han peger på, at der blandt de større virksomheder faktisk er den gode nyhed, at der i gruppen af mellemstore virksomheder med 51-100 ansatte har været en flot fremgang.

”Der er langt mellem underskuddene for virksomheder med 50-100 ansatte, og mange af dem er i gang med en professionalisering på mange fronter,” siger Bo Odgaard

Flaskehals på god arbejdskraft
Bag den generelt utilfredsstillende udvikling gemmer sig ifølge Bo Odgaard blandt andet, at det generelt høje aktivitetsniveau i byggebranchen har skabt problemer med at finde dygtige folk.

”Der er tegn på, at der er ved at opstå flaskehalse på Sjælland og især Midtjylland, hvor der er støvsuget for god arbejdskraft til el- og vvs-branchen. Det bremser væksten og kan også være med til at forklare, at bundlinjerne generelt ikke går frem lige nu. For mange virksomheder er mangel på hænder den største trussel fremadrettet,” siger Bo Odgaard.

Han peger på, at den enkelte virksomhed er nødt til at øge sit fokus på et tiltrække medarbejdere for at klare sig i kampen om de dygtigste medarbejdere.

”For at tiltrække og fastholde medarbejdere er det vigtigt, at virksomhederne investerer mere i ledelse og attraktive rammer for medarbejderne i form af fleksibilitet og medarbejderpleje,” siger Bo Odgaard.

Deloittes Installatøranalyse er udført i oktober 2017.

Download hele analysen her.

Bo Odgaard, partner i Deloitte, tlf. 30 93 66 39, bodgaard@deloitte.dk
Mikkel Løndahl, pressechef i Deloitte, tlf. 21 15 49 25, mloendahl@deloitte.dk