If siger farvel til kunder med dårlig ESG-rating

Tæt på 700 erhvervskunder i Nordens største forsikringsselskab er blevet screenet for, i hvor høj grad de efterlever de globale bæredygtighedskrav i FN’s Global Compact.
If indførte initiativet i efteråret 2021 for både nye og eksisterende større virksomhedskunder, for derved at påvirke sine kunder til en mere bæredygtig virksomhedsdrift og adfærd, hvis det er påkrævet. Med screeningsresultatet kan If samtidig påpege inden for hvilke områder, den enkelte virksomhed har behov for at forbedre sin drift eller ageren.
Erhvervskunder screenes
Ifs koncernchef Morten Thorsrud forklarer:
”Vi tror på, at vi alle er en del af den løsning, verden har brug for. Vi bruger vores position og vores kompetence til at støtte vores kunder, og om nødvendigt hjælper vi gerne ved at pushe i retning af en mere bæredygtig strategi og drift.”
”Vi tager vores deltagelse i FN Global Compact alvorligt, og arbejder aktivt på at implementere menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption i alle vores forretningsaktiviteter. Vi vil tage ansvar for at få virksomheder til at leve op til de globale standarder”.
Forbedringer og farvel
Siden opstarten i efteråret 2021 er knap 700 virksomhedskunder blevet ESG-screenet og har efterfølgende modtaget en ESG-rating.
For 19 af disse virksomheder har deres oprindelige score ikke levet op til kravene, og de er kommet på Ifs observationsliste. 11 af virksomhederne er det ved fælles indsats lykkes at motivere til at forbedre drift og adfærd i så tilstrækkelig grad, at de i dag er på et acceptabelt niveau i efterlevelsen af bæredygtighedsprincipperne.
Fem virksomheder er fortsat på observationslisten, mens If har valgt at ekskludere to virksomheder fra deres kundeforhold i If. Én virksomhed har modtaget en betinget godkendelse.
De berørte virksomheder relaterer sig til et bredt spekter af brancher, herunder telekommunikation, sikkerhed, energi og teknologi.
Den ønskede impact
Resultatet er Ifs koncernchef samlet set rigtig godt tilfreds med. Særligt udviklingen og holdningen blandt kunderne på observationslisten, glæder ham.
”Det er faktisk præcis den præstation, vi ønsker at opnå ved at implementere initiativet. Det er cirka 3% af de screenede kunder, der har en udfordring. Langt størstedelen gør det altså rigtig godt. De få virksomheder, som har problemer, er vi i dialog med”, siger Morten Thorsrud.
Han forklarer samtidig, at initiativet har skabt større resonans i markedet, end han og If havde forventet.
”Vi har oplevet stor opbakning til tiltaget. Både på brancheniveau og i vores kundedialoger. Vores kunder er helt indforstået med, at der bliver stillet krav, og hos det store flertal er reaktionerne fortsat positive. De få virksomheder, der er på vores observationsliste, er ikke overraskede. De har været klar over, at der var problemer”, siger Morten Thorsrud.
BAGGRUND:
Forsikringsselskabet indførte ESG-kravene i efteråret 2021 for at løfte ansvaret for at få virksomheder til at efterleve FN’s globale bæredygtighedsprincipper.
|
FAKTA OM ESG-SCREENINGERNE:Virksomheder får en score mellem 1 og 10 (1 er bedst). Hvis scoren er over den fastsatte tærskel, henvises der til Ifs interne vurderingsteam for miljø, social og forvaltning (ESG).ESG-vurderingsteamet vil foretage en vurdering og beslutning, baseret på ESG-forskning fra en ekstern udbyder samt yderligere relevante målepunkter.Hvis det konstateres, at en kunde overtræder et eller flere af FN's Global Compact-principper, vil virksomheden blive underrettet og bedt om at forbedre situationen.I tilfælde af at kunden ikke kan eller ønsker at forbedre sin praksis eller ledelse for at overholde principperne, kan If bede kunden om at finde et andet forsikringsselskab. |
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab, og hver fjerde husstand i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Syv ud af ti danskere oplever negativ stress – disse aldersgrupper stikker ud6.5.2025 06:35:00 CEST | Pressemeddelelse
En stor del af danskerne døjer med negativ stress. Det viser en ny, nordisk helbredsrapport, som Verian har foretaget for If, Nordens største forsikringsselskab. I rapporten svarer 73 procent af 1.065 adspurgte danskere, at de oplever negativ stress i mere eller mindre grad. Negativ stress refererer i denne sammenhæng til stress i en sådan grad, at det påvirker livskvaliteten og eller arbejdsevnen på en negativ måde. Blandt danskerne, der oplever negativ stress, svarer mere end hver tredje, at de har været stressede i mere end seks måneder. “Rapporten viser, at en meget stor del af danskerne har haft stress inde på livet, og det er bekymrende, for stress har ikke kun store konsekvenser for den enkelte. Det koster hvert år samfundet adskillige milliarder, når mange rammes af stress og må sygemeldes,” siger Kristina Ström Olsson, sundhedsstrateg hos If. Svær balance Rapporten viser, at 30-44-årige er de mest stressede i samfundet. 84 procent af de 30-44-årige oplever negativ stress i mer
Virksomheder udpeger cyberangreb som største trussel – men halvdelen har ikke styrket sikkerheden30.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens danske virksomheder ser cyberangreb som den største trussel, har overraskende mange ikke styrket IT-sikkerheden.
If oplever boom i udvidet vanddækning8.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Frygt for oversvømmelser: Forsikringsselskabet If har oplevet en stigning på 60 procent blandt kunder, der over de senere år har tilkøbt dækning af udvidet vandskade. De stigende antal hændelser med omfattende vandskader efter ekstrem nedbør har gjort klimaforandringerne mere konkrete for boligejerne.
Hul i beredskabet: Danskerne frygter for boliger og infrastruktur18.3.2025 14:31:29 CET | Pressemeddelelse
Halvdelen af danskerne har lav eller ingen tillid til, at myndighederne kan beskytte boliger og infrastruktur ved alvorlige vejrhændelser. Trods en aftale på over 600 millioner mener beredskabsekspert, at der er brug for over en milliard for at kunne følge med klimaforandringerne.
Hver anden dansker tvivler på varslingssystemerne12.3.2025 12:52:49 CET | Pressemeddelelse
Mens stormfloder og skybrud er blevet hyppigere i Danmark, er hver anden dansker i tvivl om, hvorvidt varslingssystemerne til at advare dem, fungerer godt nok. Det viser en ny analyse fra If Forsikring.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum